קדושת המקום הזמן והאדם ביום הכיפורים
על הפסוק “וכפר אדמתו עמו” (דברים לב מג)” מפרש רש”י: כפרה היא לשון ריצוי ופיוס.
ואכן” הכהן הגדול שנכנס ביום הכיפורים לקודש הקודשים” “לכפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל” (ויקרא ט זיז)” מטרתו לפייס בינינו ובין אבינו שבשמים” ובינינו לבין עצמנו. לטהרנו ממה שעבר עלינו ולקדשנו לעתיד לבוא (רש”י שם” יט).
התורה מלמדת אותנו שיש מדרגות מדרגות” באדם בזמן ובמקום. הכהן הגדול הוא האדם הקדוש ביותר” יום הכיפורים הוא היום הקדוש בשנה” וקודש הקודשים הוא המקום הקדוש בעולם. ביום הכיפורים מתאחדות שלוש הבחינות של שיא האדם” שיא הזמן ושיא המקום” במטרה לכפר על כל קהל ישראל” לטהרם ולקדשם.
נכון לעכשיו” אנו נמצאים בתקופה של “וכפר אדמתו עמו”. תקופה של התחלת הפיוס הלאומי המתבטא בקיבוץ גלויות בבניין הארץ ומדינת ישראל” כפירוש רש”י” מהי אדמתו? – עמו! וכדברי הרב קוק זצ”ל” “ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית קשורה בקשר-חיים עם האומה” (אורות ט)” וככל שנתקדם יותר בציר הגאולה” ילכו ויתבררו ויתבהרו גם המדרגות של המקום” הזמן והאדם. יתברר יותר ויותר שיש להבדיל בין ישראל לעמים” ובתוך עם ישראל ישנם כהנים לויים וישראלים” ומתוך הכהנים תלך ותתגלה הכהונה הגדולה. יבינו יותר ויותר שיש גם מדרגות בזמנים” יבדילו בין קודש לחול” בין יום השביעי לששת ימי המעשה” ויכירו ביום הקדוש” יום הכיפורים” כיום הכפרה” הפיוס” הטהרה והקדושה. נכיר יותר ויותר שיש גם מדרגות במקום. נבדיל בין ארץ ישראל לחוץ לארץ. נכיר במדרגות של קדושה בתוך ארץ ישראל” כאשר ירושלים היא הקדושה מכל המקומות” וגם בתוך ירושלים מדרגות” עד המדרגה הגבוהה ביותר” בית המקדש וקודש הקודשים. ומתוך בירור והכרת המדרגות הקדושות של המקום והזמן והאדם” נזכה יותר ויותר לאור חדש על ציון.
גמר חתימה טובה מהמצפה לישועות