ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: בהעלותך
פרשה נוכחית: שלח לך
פרשה הבאה: קרח
 


כלים שבורים

הרב זיו רוה

שני סוגי וידוי הנובעים משני מבטים שונים על נפש האדם, יוצרים בנו שני סוגים של יום הכיפורים.
המבט האחד, האדם מזהה עצמו עם החטא, 'נכשלתי, איני שווה'. גם אם הוא מצליח להתגבר על הקושי הטבעי להתוודות על חטאיו, עיצבון ממלא את חדרי לבו. הוא עלול להתבונן על עצמו בחוסר אמון, מאכזב ומאוכזב, בדימוי עצמי נמוך, בתחושת אפסיות נוראה.
לפי המבט השני, שבין היתר המהר"ל והרב קוק מרבים לחדדו, אין החטא מזוהה עם עצם הנפש אלא כדבר חיצוני ומקרי. כשהאדם אומר 'חטאתי', כוונתו לומר: 'האור האלוהי שהיה אמור להופיע דרך חיי, החטיא את מטרתו. לא חשפתי את קדושת נשמתי, נטיתי אחר כוחות התוהו של נפשי הבהמית, צר לי מאוד'. הווידוי מחולל מעין 'הסרת וילון' מחלון חדר חשוך, מאפשר את חדירת אור השמש, התיישרות מחדש של הנפש, באופן שאינו מעלים עוד את קרני ה'טוב העצמי' של הנשמה. באופן הזה אדם שמח בעבודת הווידוי, כשם שבגד שמח להתכבס מלכלוכיו, שאינם עצם הבגד. "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין ומי מטהר אתכם, אביכם שבשמים, שנאמר, (יחזקאל לו) וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם." (משנה יומא ח ט), " בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר". (קהלת ט ח).
אדם, מעצם היותו בעל חומר, עלול לחטא ולחיסרון. "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא" (קהלת ז כ). אכן, בחברה נוח לאדם להראות את הצד החזק שבו, האמיתי או המדומה. גם בינו לבין עצמו לא תמיד קל להתבונן על החסרונות, המורכבויות, לערוך חשבון נפש אמיתי בלי להתאפר. עבודת הימים הנוראים ויוה"כ היא מעין תביעה הפוכה לחלוטין. 'המלך בשדה, קרוב אל כל קורא' זהו הזמן להתוודות על הכל, להתנקות מכל רבב, לא להסתיר דבר, 'הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה'.
העיסוק בחשיפת איכויות הנשמה, גורם לאדם להתקדם, להשתלם ולתקן תמיד. רוחו הנשברת מזיכרון מה שהחסיר, הינה חלק אורגני משמחת התקדמותו. אמונו בעצמו, זהה לאמון באלוהי שבקרבו. "אמר רבי אלכסנדרי: ההדיוט הזה אם משמש הוא בכלים שבורים גנאי הוא לו, אבל הקב"ה כלי תשמישו שבורים, שנאמר "קָרוֹב יְהוָה לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ" (תהלים לד יט). "הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם" (תהלים קמז ג). "זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה" (תהלים נא יט; מדרש רבה, ויקרא ז ב). האדם עומד על דברי תורה מתוך הכישלון, מן הצער הוא מתבגר ומשתכלל, קונה קומות חדשות עד אין קץ, נותן דרור לחיי נשמתו.
פרויקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה
www.Gan-raveh.co.il

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: