בדברי חז”ל בתחילת מדרש רבה” נזכר שכל העולם כולו נברא על פי התורה” על פי האידיאליות” על פי הנשמה. כל חיצוניותו של העולם” היא על פי פנימיותו. זה המובן של אותו מאמר חז”ל: “הקדוש ברוך הוא הסתכל בתורה וברא את העולם”. אין להבינו באופן מגושם” שכביכול הסתכל במחברת” אלא יש להתרגל לראות דברים בגדלותם: כל הערך של כל העולם כולו” של כל שמים וארץ” תלוי בתוכן הפנימי” המוסרי והאידיאלי” מידותיו של הקדוש ברוך הוא.
יש רשימה של דברים שנבראו קודם שנברא העולם – זה אותו הרעיון: העולם על פי התורה. אותם דברים מיוחדים שקודמים לעולם הם יסודי העולם” שורשי העולם. היסוד קודם לבניין. התורה קודמת לעולם” הפנים קודם לחוץ” הרוחני האידיאליסטי קודם לחומרי” ומתוך כך יש ערך לחומרי. ברשימה של חז”ל” מופיע שגם תשובה קדמה לעולם. כמו התורה” כך גם התשובה היא המובן המוסרי של המציאות. הדברים מבוארים בהרחבה ב’אורות התשובה’. זאת התשובה הקוסמולוגית” גילוי התוכן הפנימי” המוסרי” האידיאלי” גם אם הוא נמשך על פני אלפי שנים. באותה רשימה של חז”ל: תורה קדמה לעולם” תשובה קדמה לעולם” ישראל קדמו לעולם ומשיח קדם לעולם – הכל אותו עניין. המשיח הוא שלמות ישראל” שלמות קידוש שם שמים באופן היותר גדול” באחרית הימים!
באחרית הימים “ושבת עד ד’ אלהיך” . במובן הפשוט” תשובה היא חזרה אל הבריאות” אל השלמות” אל הטבעיות. הרמב”ם מזכיר זאת בהלכות תשובה. “וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן”. זכינו במעמד הר סיני” קיבלנו תורה” קיבלנו מצוות עשה ומצוות לא תעשה” וכל התורה כולה” אבל את מצוות התשובה קשה מאוד להגדיר. הרמב”ם” בדברי קדשו” מאוד מתקשה להגדיר את הדרישה לתשובה כמצווה מבין תרי”ג מצוות. תשובה אינה משהו פרטי” אלא מצווה של קיום כל התורה כולה. אנחנו שייכים לכל התורה כולה” לכל המצוות כולן” מדאורייתא ומדרבנן” ויש מכך תוצאות של חיוב לקיים” וגם עונשים. אך לגבי המצוה של תשובה” לא כתוב ברמב”ם שצריך לחזור בתשובה” אלא” שכישוב החוטא מחטאו – יתוודה לפני ד’. כמובן” אם אדם חוטא” אין זה בריא” וחז”ל אומרים שתשובה היא רפואה. הרמב”ם מדגיש שעיקר עניינה של תשובה” אינה מצווה מיוחדת אלא כוללת הכל” מעל כל מצווה מיוחדת פרטית .