בפרשת בראשית אנו מבחינים בשלוש מדרגות בהופעת הטוב והרע. בשלב הראשון” במעשה בראשית מוזכר רק ‘טוב’. והפרשה מסיימת ב’טוב מאד'” “וירא אלקים והנה טוב מאד” (א לא). זה מרמז לנו כי שיא הבריאה היא גילוי האדם ה’טוב'” אותיות ‘מאד’ הן אותיות ‘אדם’.
במהלך הפרשה” השלב האמצעי מורכב מטוב ורע “עץ הדעת טוב ורע”” ובסוף הפרשה מוזכר רק ‘רע’. אלו שלוש בחינות של הארת פנים והסתר פנים שאדם עלול להימצא בהן בהתאם להנהגתו והתנהגותו. ככל שאדם מרבה בטוב” במחשבות טובות” בדיבורים טובים ובמעשים טובים” בתורה ובמצוות” הוא מאיר את נשמתו ואת עולמו” וזוכה להארת פנים” כל אחד כפי מדרגתו. וככל שהאדם ממעט במחשבות טובות” בדיבורים ובמעשים טובים” הוא שרוי בהסתר פנים עד כדי מצב עגום של הסתר בתוך הסתר” מצב שבו הוא חושב כל היום רק רע ח”ו.
נכון לעכשיו” לא רק האדם הפרטי נמצא במצבים משתנים של טוב ופחות טוב ח”ו” אלא גם מבחינה לאומית ישנם מצבים של הופעת הטוב והאור בעולמנו. מצב של הארת פנים כללית הוא כאשר עם ישראל זוכה לשוב לארץ ישראל” כפי שאנו זוכים בימינו לקיבוץ גלויות ולעצמאות מדינית” ומצב של הסתר פנים ח”ו הוא כפי שהיינו אלפיים שנה בגלות. וכשם שבאופן פרטי האדם יכול להאיר את נשמתו ועולמו על ידי ריבוי במעשים טובים כי “נר מצוה ותורה אור”” כך גם מבחינה לאומית” ככל שהאומה תתקשר ותשוב לשורשים היהודיים שלה” וככל שנשפר ונתקן את היחסים בין אדם לחברו” וככל שיתקבצו יותר יהודים בארץ ישראל ומדינת ישראל תתחזק” נזכה יותר ויותר להארת פנים” ותתקיים בקשתנו מאת ה’ יתברך “אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו לאורו”” ונזכה להבטחה “בעת ההיא אביא אתכם ובעת קבצי אתכם כי אתן אתכם לשם ולתהלה בכל עמי הארץ בשובי את שבותיכם לעיניכם אמר ה’ ” (צפניה ג).