פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מיהו הילד? (א)

מיהו הילד? (א)

כל המעיין בכתבי הראי”ה קוק זצ”ל מופתע לגלות עמדה חיובית מאוד כלפי גיל הילדוּת. וזאת בניגוד לעמדה המקובלת של המפרשים וההוגים” המתבססת על הפסוק “כי יצר לב האדם רע מנעוריו” ועל דרשת חז”ל “מנעוריו – משננער ממעי אמו”. כלומר” מרגע לידתו” יצר לב האדם רע. הפרשנים הסבירו בהרחבה כיצד “רע” זה בא לידי ביטוי בגיל הילדוּת והנערות. בגיל הינקות: התינוק נשלט לגמרי על ידי דחפים (אכילה” שינה” מגע גופני). התינוק עסוק בסיפוק יצריו ובעונג. בגיל הילדוּת” הילד עסוק במשחקים ובשעשועים. בגיל הנערות” יצריו חזקים עוד יותר והוא מורד ועושה כל רע. רק בגיל ההתבגרות (= בת/בר מצווה)” כוחות השכל מתגברים ומסוגלים לרסן את הרע שמלווה את האדם מעת לידתו.
לקביעה זו על טבע הילד” המבוססת על הפסוק “כי יצר לב האדם רע מנעוריו” ועל ההתבוננות בשנותיו הראשונות של האדם” יש נגזרות מוסריות וחינוכיות מרחיקות לכת. אם יסודו של האדם הוא רע” אם טבעו הוא מושחת” עלינו לדכא כל תנועה טבעית המתעוררת באדם. ככל שהאדם יהיה פחות טבעי” כך הוא יתרחק מהרע הטבעי שלו” ויעלה על מסלול חיובי. מכאן גם נגזרת שיטת החינוך בגיל הילדוּת. אם הילדוּת היא רעה” אם היא מקור כל רע” תפקידנו החינוכי הוא להילחם בה ולעקור אותה” ו”לבגר” את הילד כמה שיותר מהר. כמובן” היכולות שלנו מוגבלות מפני שכמעט לא ניתן לנצח את הטבע האנושי. אבל” איננו פטורים מהשתדלות. בשם הבעש”ט מובא שאלמלא נתן לנו הקב”ה את התורה כתבלין ליצר הרע השוכן בתוכנו” היה היצר הרע שולט עלינו ללא מיצרים. הקב”ה ברוב טובו וחסדו לא השאיר אותנו לבד בזירת ההיאבקות עם היצר” כי אז לא היה לנו כל סיכוי מולו” אלא העניק לנו תורה שמסייעת לנו במאבק עם היצר.
אמנם בספר קהלת (ז כט) נאמר ש”עשה האלוקים ישר” והמה ביקשו חשבונות רבים”” ומשתמע מכאן שיסודו של האדם הוא “ישר”. אבל פירשו המפרשים שאין סתירה בין הפסוק מקהלת (שהאדם הוא ישר) לפסוק מבראשית (שיצר לבו רע)” מפני שכל אחד מהפסוקים מתאר תקופה אחרת בתולדות האנושות: התקופה שלפני חטא אדם וחוה” והתקופה שלאחריו. לפני החטא” היה האדם ישר. אבל לאחר ש”המה [= אדם וחוה] ביקשו חשבונות רבים” וחטאו” ירדה האנושות ממעלתה ונתקלקלה. ומאז “יצר לב האדם רע”.
אך כאמור לעיל” כל המעיין בכתבי הרב קוק זצ”ל מגלה גישה שונה לחלוטין לגיל הילדוּת. הילדוּת איננה תקופה שאפיונה המרכזי הוא שליטת יצר הרע אלא תקופה שיש לה מאפיינים חיוביים מאוד” תקופה שבהיבטים מסוימים עולה על תקופת הבגרות. הרב קוק הפך את הפירמידה: הילדוּת איננה תקופת מעבר אל הבגרות” אלא תקופה שיש לה חשיבות וערך עצמי ויתרונות רבים שחסרים בבגרות” ולכן צריך לשמר אותה במעבר לבגרות. בנאום שנשא ברחובות בעת חנוכת תלמוד-תורה אמר הרב: “על הילדוּת תיפול תמיד השאלה אם היא רק כמו הכשר לאישוּת [= הכשרה לקראת הבגרות]” או שיש לה ערך כביר בפני עצמה? לפי ההכרה האידיאלית” המעריכה את החיים לפי הטוהר שבהם” לפי הטוב החסד והתום הנמסך בקרבם” יעלה לנו ערך הילדוּת לא רק בתור הכשר לאישוּת ולגדלוּת” כי אם חטיבה יקרה בחיים מצד עצמה. ולפעמים תעלה אצלנו בתור המעולה שבתקופות החיים שכל החיים ראויים להיות כמכשירים לעמדתה” (מאמרי הראי”ה).
האדם הבוגר מתאפיין בחכמה ובניסיון. הם נקודות החוזק שלו” אבל הם גם נקודות החולשה שלו” מפני שחכמתו והתחכמותו עלולות להרחיק אותו מטבעו האלוקי והישר. ככל שחולפות השנים הולך האדם ומסתבך. לעומתו” בילד הקטן יש תום” חסד וטוהר. הרב קובע שתום הילדוּת איננו מום אלא מעלה כבירה. נשמתו של הילד טרם התלכלכה על ידי סיבוכי החיים. התום של הילד משפיע על איכות אמונתו באלוקים: אמונה תמימה ואיתנה” ללא תסבוכות” ללא המורכבוּת והפקפוקים השכיחים בעולמם של המבוגרים. וכך כתב הרב קוק (ח’ קבצים” ב שנח): “המחשבה האמונית” אור הרעיון של הגודל האלהי” הבירור של יחשנו לאלהים” הוודאות האלהית” התום והיושר במעמקיהם” כל אלה הם סגולות ילדוּתיות” שרק הבל פה שאין בו חטא כולל את תמציתם בטהרה”.
הילד הקטן הוא מעבדה שמאפשרת לנו להציץ על טבע הנפש האלוקית של האדם” על סגולותיה ומעלותיה” על רגישותה האמונית. “הטבעיוּת הטהורה של נשמת האדם יכולים אנו להכיר בהבחנה עמוקה וחודרת בקטנותו של אדם” בתקופת הילדוּת” בעוד לא נזדהמה נשמתו בזוהמת “השאור שבעיסה” שבמהומת החיים. בהבחנה מבררת רואים אנו” כמה נוח הוא אז האדם לקבל רגש אלהי וכמה הוא מוכשר להיות מושפע לחיבת קדושה ויראת שמים” תיכף משבא לכלל דעה כל שהיא” (מאמרי הראי”ה). המשך במאמר הבא.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: ילדות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן