פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ההיסטוריה מגלה את הצדק

ההיסטוריה מגלה את הצדק

הפטרת פרשת לך-לך – “למה תאמר יעקב…”
הרב יואב אוריאל
ההיסטוריה מגלה את הצדק
בהפטרה מתואר עם ישראל במצב של עימות” שבו עומדים מולו אויבים מחרחרי מלחמה” המעוררים נגדו ריב ומצה בכל הדרכים: בין בפיהם – בהוצאת דיבה בסתר ובגינוי וביזוי בגלוי ואף בפניו” ובין בהכאה ממשית (ישעיהו מא” יא-יב; על פי המלבי”ם שם).
אויבים אלו נראים חזקים כהרים וגבעות (מא” טו)” והפתרון לבעיה נסתר ואינו ברור. ההצלה וההתגברות על האויב נראית כה רחוקה” עד שהעם תמה כיצד יוכל לצאת מסבך הקושי. תמיהה זו מופנית אף כלפי הקב”ה: “לָמָּה תֹאמַר יַעֲקֹב… נִסְתְּרָה דַרְכִּי מֵה’ וּמֵאֱלוֹקַי מִשְפָּטִי יַעֲבוֹר” (מ” כז) – [הרי] “…היה לו [=לה’] לריב עם הרשעים” [אך בפועל – ‘משפטי] יעבור’ ממנו” ולא יהיה לפניו” (רד”ק).
תשובת ה’ מבטיחה הצלה מצרה זו” ומלמדת פרק בהיסטוריה המעיד על עזרת ה’ לישראל. בראשית הופעת עם ישראל על במת ההיסטוריה הציג ה’ את יכולתו והודיע אותה בניצחונו הפלאי של אברהם אבינו על ארבעת המלכים: “מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ יִתֵּן לְפָנָיו גּוֹיִם וּמְלָכִים יַרְדְּ יִתֵּן כֶּעָפָר חַרְבּוֹ כְּקַשׁ נִדָּף קַשְׁתּוֹ” (מא” ב) – “מי העיר את אברהם להביאו מארם שהוא במזרח… מי שהעירו ממקומו… הוא נתן לפניו ארבעה מלכים וחיילותיהם… [הוא] נתן את חרבו עושה חללים רבים כעפר” ואת קשתו… מרבה הרוגים ונופלים כקש נדף” (רש”י). ניצחון זה של אדם בודד על העמים החזקים באזור אינו בעל פשר אנושי כלל. הקב”ה המניע את אברהם ממקומו לעבר המגמה העליונה של בניין עם ישראל בארצו” ומבטיח לו – “לך-לך… ואעשך לגוי גדול…” (בראשית יב” ב) – הוא המגן עליו גם בהמשך פעילותו. כעת מודיע ה’ כי השגחתו שהופיעה בעבר תמשיך ותפעל עד סוף הדורות – “מִי פָעַל וְעָשָׂה קֹרֵא הַדֹּרוֹת מֵרֹאשׁ אֲנִי ה’ רִאשׁוֹן וְאֶת אַחֲרֹנִים אֲנִי הוּא” (מא” ד).
החידוש הגדול בדברים אלו הוא שהתמודדות הנבואה עם אויבינו ואמונתם לא נעשית רק בשלילתם ובציווי להתרחק מהם” אלא גם על ידי הזכרת האירוע ההיסטורי הגדול של ניצחון אברהם אבינו” הדבק בה'” על עובדי הפסילים וההבל הנלחמים בו – “אִיש אֶת-רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק. וַיְחַזֵק חָרָש אֶת-צֹרֵף מַחֲלִיק פַּטִּיש אֶת-הוֹלֶם פָּעַם” (מא” ו-ז) [- “‘יאמר חזק’ – למלחמה” אולי יעזור להם אלוהיהם”; ‘ויחזק חרש’ – נוסך הפסל” – רש”י]. באופן זה מתברר כי השקר של אמונת הגויים ואפסותה אינם רק עניין תיאורטי בלבד” אלא הם ניכרים ועולים מתוך מאורעות המציאות עצמה – בעת שאברהם אבינו אשר אלוקי אמת עימו” מתחזק ומנצח את אויביו.
בזמנינו אלה נלחמים אנו עם הגויים מלחמת אמונה” ניצחונו הממשי של אברהם אבינו (ויחד עימו כל ניצחונותינו הבולטים בעבר) עדות הם לאשר יתרחש גם בעתיד” כדברי הנביא – “וְאַתָּה יִשְרָאֵל עַבְדִּי… זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי… אֲשֶר הֶחֱזַקְתִּיךָ מִקְצוֹת הָאָרֶץ… וָאֹמַר לְךָ עַבְדִּי-אַתָּה בְּחַרְתִּיךָ וְלֹא מְאַסְתִּיךָ. אַל-תִּירָא כִּי עִמְּך-אָנִי…”” “הֵן יֵבֹשוּ וְיִכָּלְמוּ כֹּל הַנֶּחֱרִים בָּךְ [=המתגרים בך]” יִהְיוּ כְאַיִן וְיֹאבְדוּ אַנְשֵי רִיבֶךָ” (מא” ח-יב). האומות המאיימות הנדמות ל’הרים וגבעות’ ייטחנו לאבק דק” וייזרו ברוח כמוץ אשר אין לו ממשות כלל” מתוך כך יהפכו כל הפחדים והרפיונות לשמחה גדולה ופינו יימלא תהילת ה’: “תִּזְרֶם וְרוּחַ תִּשָּאֵם וּסְעָרָה תָפִיץ אוֹתָם וְאַתָּה תָּגִיל בַּה’ בִּקְדוֹש יִשְרָאֵל תִּתְהַלָּל” (מא” טז).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן