פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שיח עם מתבגרים

שיח עם מתבגרים

לפני שנים” טרם העמקתי בסוגיות החינוכיות של גיל ההתבגרות” סברתי שההצלחה בחינוך מתבגרים תלויה במדיניות החינוכית שלנו (= ההורים)” במסרים ובתכנים שאנחנו ההורים מעבירים להם. סוגיות חינוכיות רבות מתעוררות בגיל ההתבגרות: עיצוב זהות המתבגר במימד הדתי” המוסרי והערכי” ואף הגופני; למידה ותרבות פנאי” צניעות וחברויות” עמידה בלחץ חברתי” משברים אישיים וכשלונות” ועוד. אם נדריך את המתבגרים בדרך נכונה ונעביר להם מסרים “טובים”” אנחנו יכולים לקוות שנזכה להצלחה חינוכית. גם השיח עם המתבגר הוא חשוב” אבל הוא איננו לב לבו של החינוך בגיל הזה אלא כלי עזר שעשוי לסייע לנו לשפר את עשייתנו החינוכית. השיח הוא כלי חינוכי שמומלץ לרכוש” אבל אין הוא העיקר.
בחלוף השנים” למדתי מהנסיון את התובנה שידועה לכל מי שעוסק בחינוך מתבגרים: השיח עם המתבגר אינו כלי עזר שולי אלא לב לבה של העשייה החינוכית בגיל ההתבגרות. בפרפרזה לספר הכוזרי – זהו שורש האמונה ושורש המרי. כלומר” תקשורת בריאה עם המתבגר היא המפתח להצלחה החינוכית” כשם שתקשורת לקויה עם המתבגר היא המתכון לכישלון חינוכי. קצר בתקשורת עם הנער/ה הוא אם כל חטאת. מדוע? מפני שאם התקשורת עם המתבגר גרועה” אנחנו מנותקים ממנו. אנחנו מפסיקים להיות רלוונטיים לחייו ובחייו. הדרכותינו החינוכיות” גם אם הן מעולות ומשובחות” חסרות כל תועלת מפני שהמתבגר/ת לא יהיה קשוב אליהן. אם אנחנו לא רלוונטיים עבורם” גם מסרינו החינוכיים אינם רלוונטיים עבורם.
יש הסבורים שרק בגיל צעיר ממלא השיח עם המתבגר פונקציה חשובה” ולא בגיל ההתבגרות. בגיל צעיר זקוק הילד לתמיכה ועידוד” לליטוף ופינוק. השיחה החמה איתו מספקת את כל אלו. היא תומכת ועוטפת” מלטפת ומפנקת. אבל” בהגיעו לגיל ההתבגרות” אין הנער זקוק לליטוף ופינוק לשם כך. הוא מספיק בוגר להתמודד לבד עם צרכיו הרגשיים. לכן מיותר להשקיע בתקשורת רגשית. השיחה איתו צריכה להיות עניינית ופרקטית” כיאה לבן-שיח בוגר. גישה זו מוטעית. מתבגר איננו בוגר. הוא נמצא באמצע תהליך של הבנייה העצמית שלו. הרגש שלו מתפתח וגדל. לכן צרכיו הרגשיים הם עצומים. למרות המראה הבוגר שלהם” זקוקים הנער והנערה לחיזוק חם ולתמיכה רגשית” הם מעוניינים בליווי הורי עדין. גם בגיל ההתבגרות ממלא השיח פונקציה מרכזית בתמיכה הרגשית. אם לא יקבל המתבגר תמיכה רגשית מהוריו” הוא לא יוותר עליה אלא יחפש אותה מחוץ לביתו” במקומות אחרים” מהם מתוקנים ומהם מקולקלים.
הוי אומר” תקשורת בריאה עם המתבגר איננה כלי עזר חינוכי שולי אלא מרכיב בסיסי בחינוך שלו. א. התקשורת אתו היא הדבק שמחבר בינו להוריו” היא התנאי להנחלת ערכים בכל תחומי החיים – האישיים” הדתיים” החברתיים” המוסריים והלימודיים. ב. היא חיונית לסיפוק צרכיו הרגשיים של המתבגר.
מהו שיח רגשי? בניגוד לשיח אינפורמטיבי שהוא נטול יחס אישי” השיח הרגשי מתייחס לחוויות האישיות” לתחושות ולרגשות. ראשיתו – גילוי התעניינות במתבגר. לא רק במה שאנחנו דורשים ממנו” אלא במה שחשוב לו” במה שמעסיק אותו. זוהי התעניינות לשמה.
מתבגרים רבים אינם מסתפקים בשיח רגשי. הם נהנים מההתעניינות של הוריהם ברגשותיהם” אבל הם מצפים ליותר מזה – להבנה. בנקודות המחלוקת בין המתבגר להוריו” הוא מבקש מהם שיבינו אותו” גם הם אינם מסכימים אתו. חשוב לו שלא יפסלו את עמדתו” שלא יזלזלו בה וידחו אותה על הסף אלא ינסו לרדת לסוף דעתו” יבינו את הצד שלו” את מניעיו ואת צרכיו. אם אין הוריו מבינים אותו” הנער נפגע עמוקות. הפגיעה מתעצמת דווקא מפני שמדובר בהוריו. אם זרים אינם מבינים אותו” זה לא נעים לו אבל זה נסבל” מפני שהוא לא מצפה לדבר מזרים. הוא לא קשור אליהם בקשר רגשי” ואף הם אינם קשורים אליו. אבל מהוריו הוא מצפה שיתאמצו להבין אותו. אם הוא חש שאין מבינים אותו” הוא כואב. על מנת להמעיט את הכאב” הוא עלול לבחור באופציה להתנתק מהוריו” לתפוס מהם מרחק ולצמצם את המגע אתם. הדברים אמורים לא רק בנערים בני 16 אלא גם בבוגרים מעל גיל 20.
יש הורים שחוששים שכל ביטוי של “הבנה” להתנהגות בנם (או בתם) יתפרש על ידו כאישור” כמתן לגיטימציה. ולכן” הם נמנעים מכך ומשדרים לו אך ורק הסתייגות וביקורת על התנהגותו. זוהי טעות. אפשר לשדר “הבנה” יחד עם אי-הסכמה. “אני מבין אותך” אני מבין את מניעיך ואת צרכיך” ולמרות זאת אני סבור שנכון יותר לנהוג אחרת”.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן