פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ארץ ישראל חושפת את הפנימיות – הצבי הוצדק חלק א

ארץ ישראל חושפת את הפנימיות – הצבי הוצדק חלק א

סידרת “הַצְּבִי וְהַצֶּדֶק”
חלק ב’: ארץ ישראל חושפת את הפנימיות | מאת: נתן קוטלר

בשבוע שעבר ראינו שארץ ישראל לא נבחרה מתוך מבחר ארצות ונתקדשה למפרע” אלא הקב”ה יצר את ארץ ישראל עם תכונותיה המיוחדות בטרם כל ארץ אחרת נבראה. הפעם נברר מהי המשמעות המעשית לקדושתה של ארץ ישראל?
דברי תורה מתעלים בארץ ישראל
ה’חתם סופר’ שלח פעם תשובה הלכתית לארץ ישראל ובסופה כתב את הדברים הבאים: “ואולי לכשיגיעו הדברים לארץ נכונה [=ארץ ישראל] יתעלו ויתקדשו פי שנים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה” (שו”ת חת”ס יו”ד סי’ רלג).
הרב קוק מביא את דברי ה’חתם סופר’ וכותב: “ושיחת קודש זו ודאי צריכה תלמוד” ואנו למדים ממנה שאור התורה היוצא מפי תלמיד חכם גדול בארצות הגולה” בהיותם מתקבלים בקודש” מוסיפים הם אורה וצהלה” וסגולת קודש מאירה בהם באור תורה” בתוספת ברכה” (הסכמות הראי”ה עמ’ 25-26).
יש לשאול איך ניתן להבין שהתשובה ההלכתית של החת”ס תתעלה כאשר תגיע לארץ ישראל? איך קדושת ארץ ישראל משפיעה על הבנת דברי התורה?
הטעם הפנימי שבלב שגנוז בכתב
הרב קוק כותב שלפעמים לא ניתן לבטא בכתב את כל הכוונות והטעמים הפנימיים שבלב (הרב קוק מביא דוגמא מופלאה לעקרון זה מסנהדרין לה” א לגבי סופרי הדיינים שאמנם כותבים את מה שבפי הדיינים” אך לא את מה שבלב הדיינים). אך תלמיד חכם יודע לגנוז בתוך הכתב את הכוונות והטעמים הפנימיים שבלבו. “והנה אין שום ספק בדבר” שאף על פי שאין בינת הלב הפנימית מתגלה בכתב” ובכל זאת יש בודאי בתוך הכתב אשר כתב איש חכם” השפעה גנוזה מיסוד הטעם הפנימי שבלב” אותו טעמא דליבא [=טעם הלב]. ובודאי שהערך של אותו הטעם הגנוז במעמקי הלב” גדור ונעלה לאין חקר” (הסכמות הראי”ה עמ’ 24-25).
ולכן” בתשובה ההלכתית שה’חתם סופר’ כתב ושלח לארץ ישראל” גנוזים טעמים פנימיים ועמוקים. ואיך ניתן לחשוף טעמים גנוזים אלו מעבר לגלוי על הכתב?
הטעמים הפנימיים שבלב מתגלים בארץ ישראל
התשובה לשאלה זו היא – על ידי קדושת ארץ ישראל. יש בכוחה של ארץ ישראל לחשוף את הצפונות והפנימיות שבכל דבר ובפרט בדברי תורה. וכך מלמדנו הרב קוק “וטעם זקנים זה הוא יסוד החן והחכמה” המופעת על אורה של תורה” שהיא עלולה להתברך” מיסוד הקודש של אוירא דארץ ישראל המחכים (רבי זירא ב”ב קנח” ב). ונמצא שהתקבלות הדברים בארץ חמדה” וביחוד בעיר קדשנו ותפארתנו” תתן פריה פרי קודש הילולים להזריח יותר את האור הצפון בלב חכם” לב המחבר” גם מאותו החלק הצפון אשר אין בכח העין לגלות את מעמקי הלב והגיון הבינה” אשר חכו כין הטוב ההולך למישרים” (הסכמות הראי”ה שם; השווה: שו”ת דעת כהן סי’ קעח).
ולכן” עכשיו מובנים דברי החת”ס שכתב בסוף תשובתו “ואולי לכשיגיעו הדברים לארץ נכונה [=ארץ ישראל] יתעלו ויתקדשו פי שנים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה”. ישנן סברות שהן נעלמות אך בארץ ישראל הן מתגלות. בארץ ישראל ניתן לגלות לא רק את מה שהחת”ס כתב” אלא גם את מה שהוא התכוון להגיד בטעם הפנימי של הלב.
ארץ ישראל חושפת את הפנימיות
מתוך הסברו של הרב קוק בדברי החת”ס למדנו יסוד גדול – כוחה של ארץ ישראל הוא לחשוף את הפנימיות שבכל דבר. יסוד זה אורג את תכונותיה של ארץ ישראל למארג שלם אחד שהמשותף לכולם הוא חשיפת הפנימיות: ארץ ישראל חושפת את הקדושה שבפירות (ראה: ב”ח או”ח סי’ ר”ח). ארץ ישראל הופכת את הרע לטוב ואת המקולקל לברכה (ראה: עולת ראיה חלק א עמ’ מ). ארץ ישראל חושפת את הקודש שבחול ולכן העיסוק בחול בארץ ישראל הינו מצוה והאדם מתעלה על ידי כך ברוחניות (חידושי חת”ס מסכת סוכה ל”ו” א’). ארץ ישראל חושפת את הפנימיות והטוב בעם ישראל ולכן כמו משל הכרם של הכוזרי” רק בארץ ישראל עם ישראל יכול לממש את ייעודו בעולם (כוזרי מאמר ב סעיף יא ואילך).
אי”ה בפעם הבאה נמשיך לברר כיצד ארץ ישראל חושפת את הפנימיות שבכל דבר.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן