פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > עוד הספד

עוד הספד

בתחילת פרשתנו שרה נפטרת ואברהם מספיד אותה. בסוף הפרשה אברהם נפטר” ולא כתוב שמספידים אותו. אז אולי נעשה זאת אנחנו.
המדרש מספר “כשהיה אברהם בן שלוש שנים יצא מן המערה” הרהר בלבו: מי ברא שמים וארץ ואותי?” איזה ניסוח יפה. אם השאלה הייתה ‘מי ברא אותי”” היינו אומרים – זה אדם שמחפש את עצמו. אם השאלה הייתה ‘מי ברא שמים וארץ’ היינו חושבים – יש כאן פילוסוף או פיסיקאי. אבל בניסוח הזה יש הכול. אברהם שואל על עצמו כחלק מהעולם” כי הוא תאב ידע וגם מוכן לבנות את חייו על פי התשובות שהוא ימצא. הדרך קשה. בתוכה יש אפילו שלבים של עבודה זרה. “התפלל כל היום כולו לשמש. לערב… זרחה הלבנה… עמד כל הלילה בתפילה לירח. לבוקר שקע הירח במערב וזרח השמש במזרח. אמר: אין ביד אלו כוח. אדון יש עליהם. אליו אתפלל ואליו אשתחווה.”
גם כשאברהם שוגה הוא משקיע. הוא מתפלל כל היום וכל הלילה. מתי הוא יישן? כשתתברר לו האמת. עד אז אין מנוחה לנפשו. אחד משמותיו של אברהם הוא ‘איתן’. אחרי שמתבררת הדרך אברהם מחזיק בה באיתנות ונלחם עליה על אף עשרה מכשולים שעומדים בדרכו. אם נרצה להיות “מתלמידיו של אברהם אבינו” זאת הדרך. להשתמש בשכל לא רק על מנת לקבל ציונים טובים או ג’וב טוב” אלא קודם כל כדי לברר את הדרך” ולא להשאר מחפש לעד. ‘המחפש’ נראה רוחני ופתוח. אבל אם החיפוש לא מביא לוודאות” אולי זו ‘פוזה’ וכיסוי לעצלנות.
יש בפרשתנו דמות הפוכה. כשלבן רואה שמגיע לשכונה איש בעל ממון הוא רץ להזמין אותו. “בוא” ברוך ה’. למה תעמוד בחוץ? ואנוכי פיניתי הבית…” רש”י: “פיניתי הבית – מעבודת אלילים”. לבן מוותר על אמונתו כפי הנוחיות שלו. אם האיש לא יכנס לבית בגלל עבודה-זרה” הוא מוכן להעיף אותה מהשטח” ולו רק כדי שיוכל להרוויח.
היום אנחנו קודם כל תלמידיו של משה רבינו. התורה כבר ניתנה” ואין צורך להתגלגל בדרכים עקלקלות כמו אברהם” שכל העולם היה מהעבר האחר שלו. אבל הלוואי שנזכה להיות מתלמידי אברהם אבינו – במידות שלו” בנחישות ובמסירות שלו” ובבהירות שבתוכה הוא חי.
“ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה” זקן ושבע…” רמב”ן: “שראה כל משאלות לבו ושבע כל טובה”. אברהם התמודד עם קשיים עצומים. אבל מי שמתמודד ומצליח” כך נראה סיכום חייו: “שבע כל טובה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

משחקים ותהילים
Shape-2
machon
הכוח של בחירת המילים
Shape-2
machon
באיזה תאריך תתקיים השמחה שלנו?
Shape-2
machon
זה מצחיק?
Shape-2
machon
ראיה ויראה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
לשמור לעשותם
Shape-2
machon
גאולה ומשפחתיות
Shape-2
machon
כולנו כוכבים
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן