פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ.

וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ.

“וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'”. מניין לחז”ל ידיעות אלו על אודות הריונה של רבקה” ש”כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר” יעקב רץ ומפרכס לצאת” עוברת על פתחי עבודת אלילים עשו מפרכס לצאת”(ברש”י)? האם ערכו ראיון עם שני האחים בשעה שעמדו על דעתם” על ימי העיבור? מדוע מייחסים חז”ל” נטיית ע”ז לעשו” עוד בהיותו ברחם” הלוא ידוע שרק בשעה שהאדם “ננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע” (רש”י בר’ ח כא)?
במדרש חושפים אותנו חז”ל למבט פנימי ועמוק ביותר. כידוע” המציאות הנגלית איננה חזות הכול. היא משתלשלת משורשים רוחניים. המאורעות הארציים הם חשיפה וגילוי המהות הפנימית של הדברים. חז”ל מרוממים אותנו אל השמים” אל הסדר הרוחני הנשמתי” במבטם על קורות יעקב ועשו” כהצצה אל ‘האידאות העליונות'” אל האופי האלוהי והטבע השורשי העומדים ביסוד אישיותם” וגורמים לכל המתרחש” כגרעין הגונז בתוכו את העץ” לכן במד”ר על יעקב נאמר: “בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ” (ירמיה א” ה)” ועל עשו: “זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם” (תהלים נח ד).
ככל שתתפתח מסכת חייהם של האחים” ילך ויתגלה רזם: “וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וגו'” (בראשית כה” כז)” “רַבִּי לֵוִי אָמַר מָשָׁל לַהֲדַס וְעִצְבוֹנִית שֶׁהָיוּ גְּדֵלִים זֶה עַל גַּבֵּי זֶה” וְכֵיוָן שֶׁהִגְדִּילוּ וְהִפְרִיחוּ זֶה נוֹתֵן רֵיחוֹ וְזֶה חוֹחוֹ” (בר”ר). “וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף” (בר’ כה כט)” “אותו היום נפטר אברהם אבינו” ועשה יעקב אבינו תבשיל של עדשים לנחם את יצחק אביו”. עשו לעומתו” אינו מרגיש צורך להתאבל” אף לא לדאוג לאביו כעת” אלא ממשיך בשגרת חייו כ”אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה”. “אמר רבי יוחנן חמש עבירות עבר אותו רשע” באותו היום: בא על נערה מאורסה” הרג את הנפש” כפר בעיקר” כפר בתחיית המתים ושט את הבכורה” (ב”ב טז ב).
חז”ל מעמיקים את מבטנו עוד צעד פנימה. לא ביעקב ועשו בלבד אנו עוסקים” אלא ב’שורשים האידאיים’ של שתי המלכויות שיצאו מזרעם” ישראל ואדום” שהניגוד העצמי ביניהן יחולל מאבק מורכב וארוך שיוכרע רק בימות המשיח. “וַיֹּאמֶר ה’ לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר”” ברש”י: “אין לאום אלא מלכות” ומן המעים הם נפרדים” זה לרשעו וזה לתומו” ולא ישוו בגדולה” כשזה קם זה נופל” וכן הוא אומר ‘אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה’ (יחזקאל כו” ב)” לא נתמלאה צור אלא מחרבנה של ירושלים.”
מהו פשר המאבק? ברש”י: “מתרוצצים זה עם זה” ומריבים בנחלת שני עולמות.” מבאר המהר”ל בגור אריה שלכל אחד מהם ישנה שייכות טבעית לעולם אחד בלבד” יעקב לעוה”ב” לעולם הרוחני הנבדל” העליון” לתורת ה'” לקדושה” ולעשו שייכות לעוה”ז” בצד היותר נמוך שבחומריותו. כל אחד מהם נאבק שיהיה לו כלל המציאות לעצמו” נחלת שני עולמות” עוה”ז והעוה”ב” ודוחה לגמרי את המתנגד לו. ברחמה האחד של רבקה מתחולל מאבק” כביטוי להתרחשות בעולמו של ה’ מאוחר יותר.
עיסוקם של ישראל בקריאה בשם ה'” בעילוי העולם הזה” בקידוש הארציות החומרית” בהקמת מדינה שהקודש הוא נשמתה וביהמ”ק ליבה” ואורה האלוהי מתפשט לכל עבר. עצם מציאותם ומוסרם של ישראל” הם הניגוד היותר מהותי לעשו” והם שורש האנטישמיות.
ומנגד” עשו נלחם בקודש” מתעקש לקבע את העולם בחסרונו. בדרכו הוא פושט ולובש צורה. תחת דגל עשו חברו מדינות רבות” שמתאגדות כולן ביחס לישראל” כזרועות התמנון. כיום” ‘הזרוע המדינית’ של עשו עוסקת בלי הרף” בהקמת מדינה פלסטינאית” בלב לבה של מדינת ישראל” ככתוב “וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וגו'” (בר’ כח ט)” לא מאהבת ישמעאל אלא משנאת ישראל. הזרוע הצבאית” זה עתה חתמה הסכם גרעין בין ‘אלופי עשיו’ לאיראן. הזרועות הדתיות” חלקן מראות עצמן כאוהבות” עוסקות במיסיון” בתרומות” בהתנדבויות והסברות” כדי לשתף ב’רעיון הבשורה’ של הנצרות” ולהעבירנו על דת” בין בארץ ובין בחו”ל. חלקן תומכות כלכלית בכל המבקש לרסק את העם היושב בציון” ממשית או זהותית. הזרוע התרבותית של עשו” עוסקת בהפצת תרבות המערב” קידמה ומדעיות מחד” וערכים נפולים מאידך. האדם במרכז” ולא הקב”ה” ובראש מעייניו” המעמד האישי” הכסף” היופי” וסיפוק כל תאוותיו.
“חֲזוֹן עֹבַדְיָה כֹּה אָמַר אד’ ה’ לֶאֱדוֹם שְׁמוּעָה שָׁמַעְנוּ מֵאֵת ה’ וְצִיר בַּגּוֹיִם שֻׁלָּח קוּמוּ וְנָקוּמָה עָלֶיהָ לַמִּלְחָמָה. הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי אַתָּה מְאֹד. זְדוֹן לִבְּךָ הִשִּׁיאֶךָ שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי סֶּלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ אֹמֵר בְּלִבּוֹ מִי יוֹרִדֵנִי אָרֶץ. אִם תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם ה’… וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְדָלְקוּ בָהֶם וַאֲכָלוּם וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו כִּי ה’ דִּבֵּר… וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לה’ הַמְּלוּכָה.”
“כל התרבות” המתהללת בצלצלי שקרים” מוכרחת להיכחד מן העולם” ותחתיה תקום מלכות עליונין קדישין. אורם של ישראל יופיע” לכונן עולם בעמים בעלי רוח חדשה” בלאומים אשר לא יהגו ריק ולא ירגזו עוד על ד’ ועל משיחו” על אור חיי העולם ועל התום והאמונה אשר לברית עולמים” (מתוך אורות המלחמה ח).
פרויקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה
www.Gan-raveh.co.il

תגיות: יעקב ועשו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן