פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > זה מצחיק?

זה מצחיק?

יש ‘גדולי הדור’ ויש ‘ליצני הדור’. “היו ליצני הדור אומרים” מאבימלך נתעברה שרה” שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו” מה עשה הקב”ה” צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם” והעידו הכל” אברהם הוליד את יצחק.”
בלשוננו” ליצנות קשורה עם הומור” לפעמים אפילו במובן חיובי כמו ליצנות רפואית. אולם באמירה של הליצנים כאן אין שום דבר מצחיק. יש פה זלזול והתנגדות לגודל האלוקי. נראה לאנשים שאירע נס? לא כך” הם אומרים” נבדוק הסתברות ונגיע למסקנה שאין ממה להתפעל. בסך הכל גילוי עריות. והסברה הזאת לא מופיעה אפילו כ’אולי’. ליצני הדור לא היו ‘תוהים’ או ‘מתפלאים’ אלא “אומרים”. הסברה הפכה בפיהם לעובדה.
גם בפר’ ‘וירא’ רש”י מביא: “ביום המשתה הביאו השרות בניהן עמהן והיניקה אותם” שהיו אומרות: לא ילדה שרה” אלא אסופי הביאה מן השוק.”
ואם שרה הביאה אסופי ומשמח אותה להגיד שזה בנה” למה כל כך חשוב לגלות אם זה באמת כך? השרות היו אימהות בעצמן. הן ידעו שהנקה מעייפת. אתן מרגישות שדחוף לכן לדעת את האמת המוחלטת? תביאו תינוק אחד לניסיון” שיינק משרה ונראה אם הוא נרגע. לא. צריך עוד אחד ועוד אחד. ואם שרה באמת ילדה בגיל מבוגר” היא יכולה להיות חלשה עוד יותר מיולדת רגילה. אולי פשוט תניחו לה? לא. חייבים בכל הכוח לנסות להוכיח שאין גודל” אין נס” ואין שכר טוב שמשלם ה’ ליראיו.
שרה מתאמצת ומניקה תינוקות רבים. כשהשתכנע הציבור שהיא האמא” התחילו הרינונים שאברהם לא האבא. התורה מוסיפה עוד ארבע מילים “אברהם הוליד את יצחק” כדי לענות לליצנים” כי הליצנות הזאת לא קלילה ולא מצחיקה. היא רצינית והרסנית” ומגיעה במסווה של מדעיות” הסתברות והגיון.
הרבה השתנה בהוואי החיים. כוחן של המיניקות ירד” דרכים לבדיקת אבהות עלו. אבל לא השתנה היצר האנושי לכפור במעורבות ה’ בעולמו. וכדי להתמודד עם זה צריך לא רק לפנות לפתרונות טכניים אלא לדבר בקול רם ובלי מורא” דיבורי אמונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

משחקים ותהילים
Shape-2
machon
הכוח של בחירת המילים
Shape-2
machon
באיזה תאריך תתקיים השמחה שלנו?
Shape-2
machon
זה מצחיק?
Shape-2
machon
Shape-2
machon
ראיה ויראה
Shape-2
machon
לשמור לעשותם
Shape-2
machon
גאולה ומשפחתיות
Shape-2
machon
כולנו כוכבים
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן