פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סוד ברכת ההבדלה

סוד ברכת ההבדלה

מה עמד מאחורי גזרות אנטיוכוס?
בפרשת בראשית נאמר “וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם” (בראשית א” ב). המדרש דורש פסוק זה על ארבע המלכויות: “והארץ היתה ‘תֹהוּ’ זה גלות בבל…’וָבֹהוּ’ זה גלות מדי…’וְחֹשֶׁךְ’ זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן” (ב”ר ב” ד). ומה היו גזרות יוון על ישראל?
במגילת אנטיוכוס נאמר: “עתה בואו ונעלה עליהם ונבטל מהם את הברית אשר כרת להם אלהיהם” שבת ראש חדש ומילה…”. מדוע גזרו על עם ישראל דווקא גזרות אלו?

‘ופרצו חומות מגדלי’
במסכת מדות (ב” ג) נאמר על הר הבית: “לפנים ממנו” סורג גבוה עשרה טפחים ושלש עשרה פרצות היו שם שפרצום מלכי יוון” חזרו וגדרום”. מדוע פרצו מלכי יוון דווקא במקום של הסורג? מסביר הגר”א בחידושיו (שם) “פירוש” לפי שעד שם היה מותר לעובד כוכבים ליכנס. ומשם ואילך אסור לעובד כוכבים ליכנס לפיכך פרצו שם”. מטרתם של היוונים הייתה לפרוץ ולטשטש את ההבדלים בין ישראל לעמים ובין התורה האלוקית לחכמות האנושיות. ולכן גזרו על מצוות: שבת” ראש חודש ומילה” אשר מסמלות את ייחודיות עם ישראל.
בברכת ההבדלה רמוז מוקד ההתנגשות בין תרבות יוון לישראל: “המבדיל בין קודש לחול” בין אור לחשך” בין ישראל לעמים” בין יום השביעי לששת ימי המעשה” (פסחים קג” ב).

“המבדיל בין אור לחושך” – בין תורת ישראל למלכות יוון
מלכות יוון נמשלה לחושך שנאמר: “…וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן…” (ב”ר ב” ד). לעומת זאת התורה נמשלה לאור שנאמר “כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר” (משלי ו” כג). ולכן מלמדנו המהר”ל “כל עניין מלכות שלישית (יוון)” לבטל מישראל מעלת התורה האלקית וכל דבר אלקי בפרט” שהיה רוצה אומה זאת שלא יהיה חס ושלום לישראל מעלה אלקית” (נר מצוה). ולכן ניסתה מלכות יוון להחשיך את מעלתם וייחודיותם של ישראל.

“בין קודש לחול” – ראש חודש
שאלה: מניין שדווקא ראש חודש מבדיל בין ישראל לאומות העולם?
תשובה: על הפסוק “וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי” (ויקרא כ” כו) דורשים חז”ל (במדבר רבה י” א): “אמר רבי לוי כל מעשיהם של ישראל מובדלים מן אומות העולם… במניינם שישראל מונים ללבנה ואומות העולם מונין לחמה…”. אם כן” ה’ הבדיל אותנו מהגויים בכך שאנו מונים את החודשים ע”פ הלבנה” הואיל ואנו מבדילים בין קודש לחול על ידי קידוש החודש יכולים אנו לקבוע מועדים וזמנים ושבתות.

“בין ישראל לעמים” – ברית מילה
ברית המילה מבדילה בין ישראל לעמים בברית מיוחדת שרק קיימת בין ישראל לקב”ה” שנאמר (בראשית יז” י): “זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר”. ‘ספר החינוך’ מסביר (מצוה ב): “משרשי מצוה זו” לפי שרצה השם יתברך לקבוע בעם אשר הבדיל להיות נקרא על שמו אות קבוע בגופם” להבדילם משאר העמים בצורת גופם כמו שהם מובדלים מהם בצורת נפשותם” אשר מוצאם ומובאם איננו שוה…”.

“בין יום השביעי לששת ימי המעשה” – שבת
שמירת השבת מבדילה בין ישראל לעמים שנאמר (שמות לא” טז-יז): “וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם. בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם…” רק לישראל ניתנה השבת כפי שאנו אומרים בתפילת שחרית של שבת: “ולא נתתו ה’ אלקינו לגויי הארצות… כי לישראל עמך נתתו באהבה. לזרע יעקב אשר בם בחרת” (ראה: סנהדרין נח” ב; מאמרי הראי”ה 473).
ולכן” היוונים ניסו לטשטש את ההבדלים בין ישראל לעמים על ידי כך שאסרו לקיים שבת” ראש חודש וברית מילה” משום שמצוות אלו מסמלות את הייחודיות של עם ישראל.
הבדלה כדי להביא ברכה
ההבדלה בין ישראל לעמים אינה כדי להתנתק מהאנושות” אלא דווקא כדי להביא ברכה לאנושות. רק כאשר עם ישראל נאמן למי שהוא באמת ללא השפעות זרות” הוא יוכל לקיים את ייעודו (נצח ישראל כ”ה – משל האש והמים). כפי שהקב”ה הבטיח לאברהם “וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה’ עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו” (בראשית יח” יח). כאשר עם ישראל מנהל חיי מדינה סבוכים ובכל זאת חי מתוך שמירה על דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט” התנהלות זו תביא ברכה לכל האנושות כאשר יעלו לירושלים ללמוד מעם ישראל “וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה’ אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה’ מִירוּשָׁלִָם” (ישעיה ב” ג).
לתגובות: natanorot@gmail.com

תגיות: הבדלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן