פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > טיפול רפואי במחבל

טיפול רפואי במחבל

טיפול רפואי במחבל
הרב שלמה אבינר
[ראיון]

ש: כיצד להתייחס להחלטה שטיפול במחבל פצוע קשה קודם לטיפול בקרבן חף מפשע פצוע קל?
ת: אבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר.
ש: למה?
ת: כי מחבל הוא רוצח ולכן חייב מיתה. יתרה מזו” אדם שחייב מיתה צריך לעבור תהליך מסודר בבית דין” אך למחבל יש דין רודף. הוא נחשב אדם מת” “גברא קטילא”.
ש: אך הרי כבר אינו מסוגל לרדוף עתה?
ת: אם הוא יחיה הוא ימשיך לרדוף. ברור שאין הוא רוצח נקודתי של אדם פלוני שאחרי שביצע זממו ישקוט וינוח” אלא הוא רוצה לרצוח יהודים ועוד יהודים. הניסיון מראה ש-50% ממחבלים משוחררים היו מעורבים שוב ברצח.
ש: נכון. אנו שומעים בחדשות על מחבלים משוחררי “עסקת שליט”.
ת: זה הנימוק הראשון. מחבל הוא רצידיביסט” הוא חוזר על רשעתו. ויש נימוק שני: ההרתעה. הרמב”ם מסביר באריכות במורה נבוכים שההיגיון של עונשי התורה הוא ההרתעה. אין לנו אידיאל להעניש אנשים” אלא להרתיע אותם כדי שיימנעו מפשע וכך לא יצטרכו להיענש. ועתה” אם למחבל יש תקווה להינצל” לשבת בבית סוהר” לקבל שם קורס האוניברסיטה בכתב ולצאת משם בעסקה הבאה בתשואות כגיבור לאומי – ההרתעה נחלשת.
ש: אבל לגבי הנימוק הראשון” אין זה בטוח שהוא ישוב לבצע את זממו?
ת: אין זה משנה. יש דין הבא במחתרת כדי לגנוב” שיש סיכון כי אם ייתקל בהתנגדות הוא יִרצח” אך אם לא נתנגד” הוא לא ירצח. וכן גם אם נתנגד” לא בטוח שהוא רוצח. ובכל זאת מותר להרוג אותו” כי הוא “גברא קטילא”” אדם מת. וכן המחבל מהרגע שהתחיל לרצוח הוא אדם מת. אמנם מסיבות מסוימות” שלא נדון בהן” מספקים לו טיפול רפואי מסור ונאמן אבל לא יתכן שהוא יהיה קודם לאדם חף מפשע שאנו מחויבים לטפל בו” לא תעמוד על דם רעך.
ש: מה יענה רופא שטוענים כנגדו שהוא לא פוליטיקאי ולא איש צבא” ולכן עליו לבצע את ההנחיות ואין לו רשות להביע דעה?
ת: הבל הבלים! לכל אדם יש היתר וחובה להביע דעה כאשר הוא רואה עיוות ועוול! האם רוצים שרופא – גם רופא גוי – יהיה רק ידען” מומחה במקצועו” או שרוצים שיהיה איש חושב” איש מוסרי” איש שאכפת לו” איש שנוקט עמדה” מעורב ומגויס?! וכי גם רופא גוי אינו משועבד לשבועת היפוקרטס שהוא יושיט עזרה רפואית לכל אדם הזקוק לה” וכיצד יוכל לחמוק מזה בתירוץ שהוא עתה מרחם על רוצחו.
ש: זה מזכיר את הבדיחה העצובה על אדם שרצח את אביו” וטען בפני השופטים: אנא רחמו על יתום…
ת: כן. ועוד יותר גרוע.
ש: ובסיכום?
ת: יש למחות בכל תוקף נגד אותו עיוות מוסרי נורא. בשביל זה אין צורך בתורה” די להיות בן אדם” די במוסר טבעי ובבינה טבעית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן