פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > בני הנוער והאינטרנט – תמונת מצב והתמודדות (ב)

בני הנוער והאינטרנט – תמונת מצב והתמודדות (ב)

בני הנוער והאינטרנט – תמונת מצב והתמודדות (ב)
כאמור במאמר הקודם” שהייתם הממושכת של בני הנוער במרחבי האינטרנט איננה “ביטול זמן” בלבד אלא גם גורם משמעותי בעיצוב עולמם הרוחני והנפשי. ה”סדרות” ותכניות הריאליטי שבני נוער רבים צופים בהן מפגישות אותם עם נורמות חיים שרחוקות כמרחק מזרח ממערב ממושגים של קדושה והצנע לכת” ערכיות ואידיאליזם. גם סרטים שאינם כוללים תכנים פורנוגרפיים ואלימים נוטעים בלב הנוער השקפת עולם מעוותת על החיים ועל יעדי החיים. רבים מבני הנוער ניזונים במקביל משני מקורות מידע וחינוך שמתחרים ביניהם על עיצוב אישיותם. הם ניזונים ממסרים חינוכיים חיוביים שהם מקבלים בבית” בביה”ס” בבית הכנסת ובתנועת הנוער” והם ניזונים ממסרים שליליים שהם מקבלים מכל תרבות הבידור הזולה שזורמת דרך ערוצי התקשורת.
כיצד מתמודדים עם מצב זה? – סור מרע ועשה טוב.
סור מרע – מינון וסינון
מינון – הגבלת זמן הגלישה במחשב ובכל המכשירים החכמים שמאפשרים גישה לאינטרנט. הגבלת הזמן היא חיונית על מנת לצמצם את היקף החשיפה לתרבות הבידור. לא די בהתקנת חסימה לאתרים שליליים” נדרשת גם הגבלת זמן הגלישה. הגישה החינוכית הרצויה היא לנהל דיון עם הילד/נער על השימוש באינטרנט ולהגיע איתו לידי הבנה על היקף שעות גלישה. אם הילד/הנער איננו עומד בסיכום” צריך להתקין במחשב ובאייפון תוכנה המגבילה את זמן הגלישה.
סינון – חסימת הגלישה לאתרים שליליים” ובכלל זה גם לאתרים של תרבות פנאי זולה ונמוכה (ולא רק אתרים פורנוגראפיים). יש הורים שמתקינים תוכנת סינון על המחשב הביתי אבל “שוכחים” להתקין אותה על הסלולרי ועל יתר המכשירים החכמים. ויש גם הורים שעדיין לא הפנימו את הצורך בתוכנת סינון ומסרבים להתקין אותה אפילו במחשב הביתי. הם מאמינים בילדים שלהם” הם מאמינים ביכולתם לעמוד בפיתויים” הם מתנגדים עקרונית לכל צנזורה אפילו מרצון” הם מתנגדים לחינוך שאיננו צומח מבפנים אלא נכפה מבחוץ. אין חולק שהאידיאולוגיה החינוכית שלהם מציבה רף חינוכי גבוה. הם מבקשים לחנך ב”גדלוּת” ולא מתוך “קטנוּת” (על ידי חסמים טכנולוגיים). אבל בחינוך איננו מתרשמים מתיאוריות בלבד אלא גם ובעיקר ממבחן התוצאה. אמנם מבחן התוצאה מתקבל רק בסוף התהליך החינוכי” ולכן קשה לחזות מראש כיצד משנה חינוכית מסוימת תשפיע על ילד מסוים. אבל ניתן להסתייע בנתונים סטטיסטיים שהצטברו במהלך השנים על ידי מחקרים שנערכו על קבוצה רחבה של ילדים ובני נוער. המחקרים מלמדים שללא סינון” רבים מבני הנוער גולשים בקביעות ובתדירות משתנה באתרים שאף הורה לא היה מוכן לאשר לילדיו. פלא עצום שיש עדיין הורים המסרבים להכיר בנחיצות הסינון והגבלת זמן הגלישה. הם מתכחשים לעובדות ודוגלים בתיאוריות שאין להן אחיזה במציאות. אמנם יש יוצאים מן הכלל” אבל לא ניתן לנבא מראש האם הילד שלנו הוא מהיוצאים מן הכלל ויעשה שימוש מושכל באינטרנט ללא עזרת תוכנות מינון וסינון.
עשה טוב – העצמה ואלטרנטיבה
צודקים אלו שסבורים שאי אפשר לחנך אך ורק בעזרת סינון ומינון. הסינון והמינון מקטינים את היקף ההשפעה השלילית אבל אינם מסוגלים למנוע אותה כליל. במקביל ל”סור מרע” צריך לבוא גם “עשה טוב”. אנחנו חייבים להעצים את בני הנוער על מנת שיהיו להם כוחות פנימיים להדוף מעליהם את הפיתויים הנמוכים של תרבת הבידור” לא להסתפק בכך שהגישה אליה תהיה נעולה בפניהם אלא שימאסו בה ויתנערו ממנה. עם ישראל איננו מכיר דרך אחרת לחזק את הכוחות הפנימיים אלא על ידי ריבוי תורה. לימוד תורה וגמילות חסדים – מעניקים תוכן עמוק לחיים” שקורא תיגר על כל מה שתרבות הבידור מסמלת. אין ערובה מלאה שזה ימנע “נפילות” אקראיות” אבל זה ייצור משקל נגד למשיכה כלפי מטה. זהו נס גדול שמרבית בני הנוער מקדישים שנה ויותר ללימוד בישיבה” מכינה ישיבתית קד”צ או מדרשה תורנית לבנות וכדו'” מתמסרים בלב ונפש ללימוד תורה אינטנסיבי ונגמלים מצפייתם היומית ב”סדרות” הקלוקלות ומִיתר תכניות הבידור הזולות.
במקביל צריך לפתח אלטרנטיבה חיובית של “תרבות פנאי”: ספרות וסרטים איכותיים” הפורטים על נימי הלב ומעוררים חוויות חיוביות. לעת עתה” צריך לערוך רשימה של ספרים וסרטים חיוביים הקיימים בשוק ולהפיץ אותה לכל דורש כדי שנוכל להציע אותה לבני הנוער.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן