נס יציאת מצרים היה בפתאומיות” בדליגה. כברק באה הגאולה אחרי מאות שנים של חשכה ועבדות במצרים. באחת התגלתה לעיניהם של ישראל ולהבדיל לעיני המצרים” היכולת של הקב”ה – שאינו מוגבל בזמן ומקום – ואשר ברצותו” הוא גואל אותנו בחיפזון. נס זה אנו מצווים לספר לבנים” דור אחר דור ככתוב: “והיה כי תבואו אל הארץ אשר יתן ד’ לכם כאשר דיבר” ושמרתם את העבודה הזאת” והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם? ואמרתם זבח פסח הוא לד’ אשר פסח על בתי בני ישראל במצרים בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל” (שמות יב כה-כז). ואכן בקרבן פסח מצרים נאמר: “וככה תאכלו אותו מתניכם חגורים” נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם” ואכלתם אותו בחיפזון פסח הוא לד’ ” (שמות יב יא). רש”י מפרש: “הקרבן קרוי ‘פסח’ על שם הדילוג והפסיחה שהקב”ה היה מדלג בתי ישראל מבין בתי מצרים” וקופץ ממצרי למצרי וישראל אמצעי נמלט” ואתם עשו כל עבודותיו לשם שמים. דרך דילוג וקפיצה”.
נכון לעכשיו” אמנם נס יציאת מצרים היה בפתאומיות” ואת קרבן פסח מצרים אכלנו במהירות ובחיפזון. אבל חז”ל מלמדים אותנו” שקרבן פסח שמקריבים בהמשך הדורות אין אוכלים אותו בחיפזון אלא במתינות ולאט (ע’ פסחים צו א).
גם בדורנו” דור התחיה הלאומית” עלינו להבחין בין גאולה שהיא כפסח מצרים” גאולה נסית בחיפזון” לבין הגאולה הטבעית שהיא לאט לאט. כדברי הרב חרל”פ: לפי שבמצרים היה העיקר – שחרור הנפש” לכן היתה הגאולה בחיפזון” אבל מצד הגוף נשאר העם בצביונו הגלותי” פחד מכל דבר ובעתות משבר רצה לחזור אל הגלות “ניתנה ראש ונשובה מצרימה”. לא כן הגאולה העתידה שאין אחריה גלות שאז ייגאל גם הגוף” לפיכך היא מתנהלת לאט לאט” “קמעא קמעא”. וזה רק בגאולת הגוף הלאומי” אבל גאולת הנפש תהיה גם לעתיד בחיפזון” “ופתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים ומלאך הברית אשר אתם חפצים” (מלאכי ג א). כי הטבע הולך בהדרגה והנס בא באופן פתאומי” וכאשר יגיע תור גאולת הנפש” יתחיל לזרוח ולהבהיק אור גאולת הנשמה בפתאומיות… וישובו הבנים לאביהם שבשמים בתשובה נפלאה ובאהבה גמורה ללכת אחרי ד’ אלוקיכם ולהידבק בו… וגם כל הרחוקים מד’ ומתורתו ישמעו ויבואו לתת לו כתר מלוכה (הרב חרל”פ זצ”ל ממעיני הישועה כא). ויתקיים בנו במהרה “ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב” נאם ד’ ואני זאת בריתי אותם אמר ד’. רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ד’ מעתה ועד עולם”. אמן כן יהי רצון.
בציפייה לישועה השלמה