פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ניצחון דבורה וברק

ניצחון דבורה וברק

בהפטרת השבת קוראים אנו על ניצחונם של דבורה וברק על יבין מלך כנען” ועל שירת דבורה שנאמרה בעקבות ניצחון זה. שירת הים ושירת דבורה מתאחדות בשבת זו.
והנה את המעלה המיוחדת שהובילה לשירת הים קל לכאורה להבין – נס היציאה ממצרים לא הושלם עד שהמצרים טבעו בים” וישראל ניצלו בבת אחת ממוות לחיים ויצאו מעבדות לחרות. אך יש להבין מה מיוחד כל כך בניצחון של ברק על יבין ביחס לרוב רובם של ניצחונות ישראל על אויביהם” ובפרט בספר שופטים בהם לא מצינו שישראל שרו שירה?
אמנם באמת ניצחון זה מהווה את סיומו של עידן היסטורי מהותי מאד בתולדות ימי עם ישראל – עידן הכיבוש הראשוני של ארץ ישראל. ונבאר את העניין:
כבר בהר סיני ייעד הקב”ה שלמרות הסיוע האלוקי של כיבוש ארץ ישראל” כיבוש זה יארך זמן רב – “לֹא אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ בְּשָׁנָה אֶחָת פֶּן תִּהְיֶה הָאָרֶץ שְׁמָמָה וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה: מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה וְנָחַלְתָּ אֶת הָאָרֶץ” (שמות כג” כט-ל). ובאמת” למרות ההנהגות הפלאיות בדורו של יהושע” ועל אף הצדקות שהופיעה בדורו” בסופו של דבר כיבוש הארץ לא הושלם בימיו. אף שנאמר בספר יהושע כי בני ישראל כבשו את כל ארץ ישראל – “וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל הָאָרֶץ כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ אֶל מֹשֶׁה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְנַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם לְשִׁבְטֵיהֶם וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה מִמִּלְחָמָה” (יא” כג) – מתברר שהכוונה היא לכיבוש עד כדי ריבונות כללית על הארץ” ומכל מקום לא כל המקומות נכבשו בפועל וישראל לא זכו להכרית את כל עמי כנען. רשימה מכובדת של שאריות ומובלעות של עמי כנען מפורטת בתחילת ספר שופטים.
והנה” בימי דבורה וברק חל מפנה לרעה. בעקבות חטאי ישראל השליט הקב”ה את ישראל ביד יבין מלך כנען – “וַיִּמְכְּרֵם ה’ בְּיַד יָבִין מֶלֶךְ כְּנַעַן אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחָצוֹר וְשַׂר צְבָאוֹ סִיסְרָא וְהוּא יוֹשֵׁב בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם: וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה’ כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה” (שופטים ד” ב-ג) יבין הוביל למעשה מגמה של התעצמות הכנעניים והשתלטות מחדש על ישראל עד כדי פחד לנוע בדרכים ולהתגורר מחוץ לחומות – “…חָדְלוּ אֳרָחוֹת וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת. חָדְלוּ פְרָזוֹן בְּיִשְׂרָאֵל חָדֵלּוּ”
במצב שכזה מתעוררת דאגה רבה אצל ישראל. נדמה כאילו שלטון ישראל בארץ נסוג לאחור” מי יודע עד היכן יגיעו הדברים. בכך דומה מצב זה מאד למצב שלאחר יציאת ישראל ממצרים – עד שהושגה ב’מאמצים אלוקיים’ רבים יציאת ישראל ממצרים” הנה המצב מתהפך: מצרים רודפים אחרי בני ישראל” וכמעט משיגים אותם. על הרקע הזה מגיעה ההתערבות האלוקית:
הקב”ה קרע את הים ובכך לא רק שהציל את עם ישראל מן הצרה המתחדשת” אלא אף הביא לידי מדרגה שעדיין לא הושגה – אובדן מוחלט של המצרים.
וכן הוא בתקופת השופטים: יד ה’ שהביסה את יבין וסיסרא הביאה להשתלטות ישראל על עמי כנען באופן סופי – “וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא אֵת יָבִין מֶלֶךְ כְּנָעַן לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: וַתֵּלֶךְ יַד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָלוֹךְ וְקָשָׁה עַל יָבִין מֶלֶךְ כְּנָעַן עַד אֲשֶׁר הִכְרִיתוּ אֵת יָבִין מֶלֶךְ כְּנָעַן” (ד” כג-כד).
על כך ראוי לשיר שירה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן