פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ה)

האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ה)

עסקנו בהרחבה ביחס העקרוני לנקמה על מגוון מטרותיה ותפקידיה. עתה נותר לברר על מי מוטל תפקיד הנקמה? על מי מוטל לנקום באויבי ישראל” במטרה להרתיע אותם לבל יעזו לפגעו בנו שוב? על מי מוטלת הנקמה שנועדה להשיב את כבודנו הלאומי?
השאלות האלו חשובות אבל נודף מהן ריח של אנכרוניזם” מפני שהיא מניחה שמשבצת הנקמה ריקה וצריך לדון מי ימלא אותה. אבל” לאמיתו של דבר” משבצת הנקמה כבר נתפסה: היא נתפסה על ידי זרועות הביטחון של מדינת ישראל (צה”ל ומשטרה” שב”כ ומוסד)” שנוקמים נקמה כואבת באויבינו. הם פועלים ללא לאות לרדוף את אויבי ישראל” לעצור אותם ולפגוע בהם” להרתיע אותם ולהעניש אותם” ולהשיב את כבודנו הלאומי.
הפרקים הקודמים על הנקמה (שהתפרסמו לפני שבוע ושבועיים) עוררו גל של תגובות. קוראים אחדים שלחו מאמרים וקונטרסים ובהם אוסף מקורות מחז”ל בשבח הנקמה. אכן הנקמה משובחת” אבל מחברי המאמרים שכחו לציין שזכינו בדור שלנו למימושה של ה”נקמה” על ידי זרועות הביטחון של מדינת ישראל” שרודפים עד חורמה את אויבינו ושונאינו. במשך כאלפיים שנות הגלות” אומות העולם פגעו בנו בלי רחם ועשו בנו שפטים. ספגנו וסבלנו” התייסרנו וזעקנו לאבינו שבשמים” אבל לא נקמנו. בגלות” נבצר מאיתנו להשיב להן כגמולן” להרתיע אותן ולהעניש אותן על רוע מעלליהן נגדנו. הנקמה לא היתה אופציה ריאלית” התייחסנו אליה כ”הלכתא למשיחא”. לכן התפללנו לנקמה האלוקית וייחלנו לה.
אבל” עם שיבת ציון והקמת מדינת ישראל השתנה מצבנו לאין ערוך. האפשרות לנקום באויבינו שבה אלינו. בתחכום ובמקצועיות אנחנו נוקמים באויבינו באמצעות זרועות הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו משיגים אותם גם בתוך מקומות מסתור” גם מעבר לים” גם כאשר נדמה שבלעה אותם האדמה. זהו אחד מסימני הגאולה. הרמב”ן כתב בפירושו לתורה שהנבואות של שירת האזינו טרם התממשו מפני שטרם התקיים “כי דם עבדיו ייקום ונקם ישיב לצריו”. וכך כתב הרמב”ן: “זה דבר ברור הוא כי על הגאולה העתידה יבטיח. כי בבניין שני לא הרנינו גויים עמו… ובימים ההם לא השיב נקם לצריו ולא כיפר אדמתו עמו”. בימינו” צה”ל משיב נקם לצריו!!!
בין המגיבים” יש שהתרעמו על האיפוק של צה”ל” שאיננו “נוקם” מספיק ואינו ממלא את חובתו” לכן אין לכנות את תגובת צה”ל על מעשי הטרור בכינוי “ונקם ישיב לצריו”. על טענה זו יש להעיר שתי הערות: א. הנקמה אינה נמדדת במספר הכדורים והפגזים שצה”ל יורה נגד אויבינו ובהיקף ההרס והחורבן שצה”ל מסב להם” אלא בתועלת הכללית שזה מביא לעם ישראל. לכן צה”ל צריך לקחת שיקולים נוספים בחשבון. לדוגמה: אם מעשה נקם שלנו באויבינו יביא אותם להשיב נגדנו מלחמה” עקובה מדם ומרובת נפגעים” אסור לנקום. הוי אומר: אין חובה לנקום בכל מחיר. מעשה נקם נמדד על פי התועלת שלו” מתוך פרספקטיבה רחבה. לכן הגורם המוסמך לשקול כיצד לנקום באויבינו הוא מדינת ישראל שמודעת למכלול השיקולים בכל המישורים – הביטחוני” הכלכלי והמדיני. גם השיקול המדיני הוא חשוב. אם מעשה נקם יעורר את חמתם של אומות העולם והן יטילו חרם על מדינת ישראל שיזיק לכלכלה שלה או יפגע במכוני המחקר שלה שהם ערובה להתפתחותה המדעית” צריך לשקול רווח מול נזק” ולבחון מהי טובת עם ישראל מתוך היבט רחב. לעיתים” טובת עם ישראל היא לדחות את הנקמה לעידן אחר” כאשר תבוא שעת הכושר. ב. כל מי שבוער בקרבו לנקום באויבי ישראל” מוזמן להצטרף לאחת מזרועות הביטחון של מדינת ישראל” לתרום מכישוריו ולעשות את המיטב לנקום באויבינו.
יש מגיבים שטענו שכל עוד צה”ל איננו פועל על פי התורה ונוקם בדרך התורה” משוחרר מכל המגבלות שבג”ץ מטיל עליו” הם מסויגים מצה”ל ואינם מעוניינים לשרת בו. בנוגע לטענה זו חשוב להבהיר שלא כל אחד רשאי להעמיד את עצמו כמורה הלכה בהלכות ציבור” להורות הוראה פסוקה בהלכות מלחמה ולהכריע מהי דרך התורה. אבל” גם אם הטענות כלפי צה”ל צודקות” ויש לו מה לשפר” ואפילו הרבה מה לשפר” אין כל הצדקה לבריחה מהמערכה. זהו ביטוי נוסף לאידיאולוגיה הגבעונית שאיננה מוכנה להכיר בערכו של מה שאיננו מושלם. במקום להעריך את מסירות הנפש של אלפי חיילים וקצינים ששוכבים בשוחות במארבים ומסתכנים על מנת לנקום באויבי ישראל” להלל אותם ולשאת אותם על כפיים” ולהצטרף אליהם במאמץ הסיזיפי נגד חיות אדם המאיימות עלינו” הם מעדיפים למתוח ביקורת מבחוץ. זוהי אידיאולוגיה גלותית.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן