פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד

תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד

תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד. לפ’ יתרו/ זיו רוה
האם זה טוב שאדם ‘מחפש את עצמו’? בניגון מזלזל ובליווי תנועת יד מבטלת” רגילים הסובבים לומר” ‘נו” הוא מחפש את עצמו’. זוהי חוסר הכלה גסה” לתמורות הכרחיות של אדם הקשוב לליבו” שיצא למסע” ומגשש דרכו באומץ” ללא יעד ברור. אדם זה” מבקש לתת מענה” לתביעה רוחנית” לעיתים עמומה” הדוחפת אותו מבפנים” ולתחושת אי השלמה עם המציאות הנוכחית החסרה בעיניו.
יתרו” חיפש את עצמו” ולבסוף מצא. בחיפושו הגיע למקומות הנמוכים ביותר. יתרו בגימטריא” ‘כומר היה לע”ז'” ובגימטריא ‘התורה'” שבא להתגייר ולקבל התורה (בעל הטורים). דרך פסוקי התורה ומדרשי חז”ל נפרסת לפנינו דמותו של אדם המגיע אל עבודת ה’ מרחוק מאוד. משה חי עשרות שנים במדיין” וודאי התפתחו בינו לבין חותנו” שיחות תיאולוגיות סביב אמונתו של משה” והנה רק “עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה’ מִכָּל הָאֱלֹהִים”” ו”עד עתה לא הודה בדבר” (מכילתא). “אָמַר יִתְרוֹ: לֹא הִנַּחְתִּי עֲבוֹדָה זָרָה בָּעוֹלָם שֶׁלֹּא עֲבַדְתִּיהָ” וְלֹא מָצָאתִי אֱלוֹהַּ כֵּאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה’ מִכָּל הָאֱלֹהִים.” (מדרש תנחומא).
כותב הרב קוק זצ”ל :”כל מה שהאדם הוא יותר גדול” צריך הוא יותר לחפש את עצמו” יותר מסתתרת היא מהכרתו נשמתו העליונה” עד שהוא צריך להרבות בהתבודדות” בהתעלות הרעיון” בהתעמקות המחשבה” בהשתחררות הדעה” עד שסוף כל סוף תתגלה אליו נשמתו” ע”י הזרחת קצת מזיוי אוריה. ואז ימצא את אושרו…” (אוה”ק ג” עמ’ רע). כשאדם מחפש את עצמו” יש סיכוי שאכן ימצא את עצמו” ומתוך נאמנות לתביעת נשמתו” יתגדל להקשבה לנשמת היש. אך אדם שאינו מחפש” מה ימצא?
אדם שנולד לתוך עולם של קדושה” למציאות חיים בריאה” גם טוב שיחפש את ‘עצמו’ בתוך עולם הקודש” ויתן ליבו למיוחדות שבאופיו האלוהי” כך יזהה את תפקידו בקישורו אל כלל ישראל. ‘גוויל המציאות’ חסר כל עוד ה’אות שלו בתורה’ אינה נכתבת” את תפקידו אין אחר יכול למלא” לשם כך ירדה נשמתו לעולם. רבש”ע אינו מייצר נשמות זהות על פס יצור” ועל כן “והתשובה הראשית” שהיא מאירה את המחשכים מיד” היא שישוב האדם אל עצמו” אל שורש נשמתו” ומיד ישוב אל האלוהים” אל נשמת כל הנשמות” (אורות התשובה טו י).
אם כך היא המידה באדם שנולד באור” כל שכן יתרו” גוי הבא ממרחקים” בעולם החשוך שקודם מתן תורה. בלא יכולת לבחון עצמו מול הדרכה אלוהית מוחלטת” הוא משער השערה רוחנית” וסותרה” מנסה ע”ז זו” ועובר לאחרת. הוא מתקדם תוך ניסוי ותהיה” בענווה המאפשרת לו לצאת ממקומו למקום שאולי שלם יותר” מתוך קשב וכנות.
ליתרו יש תביעה מוסרית. חז”ל מלמדים” שהיה מיועצי פרעה והתנגד לרעיון החולני להטביע תינוקות ישראל ביאור. “שלשה היו באותה עצה” בלעם ואיוב ויתרו” בלעם שיעץ נהרג” איוב ששתק נידון ביסורין” יתרו שברח זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית (סוטה יא.)”. בנוסף” גם חכם גדול היה” ואף נתן למשה עצה חשובה שנתקבלה לדורות: “הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱלֹהִים… וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת. וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת וְהָיָה כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ”.
נמצאנו למדים” שאפשר לשאוף להיות מוסרי וחכם” ועם כל זה להיות מצוי בתוהו לא דרך” רחוק מאד מן האמת. הבקשה הנפשית הישרה לטוב לאמת ולחסד” עלולה להסתנוור ממקסם השווא” ומניצוצות גזולים של ע”ז ודתות אנושיות” ולהילכד ולהתעוות במצודות שקרן” עד עצם היום הזה.
“וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה’ לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם”” “שיחד ליבו לאל אחד ונעשה יהודי” (בעל הטורים). עם ידיעת ההתגלות האלוהית” השראת השכינה” הניסים הגלויים” בקריעת הים ומלחמת עמלק” שם יתרו קץ לנדודי חיפושיו” והתגייר. “וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה עֹלָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים”” “בא מלפני ה’ לאמונת היחוד” בברית מילה” טבילה והרצאת דמים” (מלבי”ם). יתרו הוא ראש להתפקחות כל טועים” ולתשובת האנושות. “תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ” (תהילים קיט).
האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן