פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > יסודי האמונה

יסודי האמונה

יסודי האמונה
“אָמַר הַמְחַבֵּר: הַחִבּוּר הַזֶּה לֹא חִבַּרְתִּיו לְלַמֵּד לִבְנֵי הָאָדָם אֶת אֲשֶׁר לֹא יָדָעוּ” אֶלָּא לְהַזְכִּירָם אֶת הַיָּדוּעַ לָהֶם כְּבָר וּמְפֻרְסָם אֶצְלָם פִּרְסוּם גָּדוֹל” .
לפעמים גאונים כותבים בהקדמותיהם דברי ענווה. הרי יש צורך לברר מה התוכן של החיבור ומה הוא מוסיף על הספרות. יש ספריה גדולה של קודש” של חכמת יראת ד’. לכן צריך להיות בספר זה איזה צורך. בא הרמח”ל ופותח במילים אלו: ‘אתה תובע ממני חידושים? את החיבור הזה לא חיברתי בשביל חידושים; מעתה אין לך יותר טענות נגדי; את החיבור הזה לא חיברתי כדי ללמד לבני אדם דברים חדשים; אין כאן חידושים’. זה מעניין מאוד. צריך לראות את הגדלות” את המקוריות שיש כאן.
אין זה כדי ללמד לבני אדם דברים חדשים. אלא מה? להזכיר דברים פשוטים. גם בביטוי הזה” “להזכיר”” יש נוראות של גדלות. יש ספרות כזאת” תפקיד כזה” מין הרגשת צורך כזה לחבר ספרים לא בשביל חידושים אלא כדי להזכיר דברים ידועים! ולא רק את “הידוע להם מכבר” אלא כדי להזכיר להם את “המפורסם אצלם פרסום גדול”. משפט זה” יש מקום להתבונן בו על פי אחת המידות שהתורה נדרשת בהן: “לא ללמד על עצמו יצא” אלא ללמד על הכלל כולו יצא”. הצורך להזכיר דברים ידועים אינו עניין פרטי לחיבור הזה. יש דברים גדולים וחשובים שמצריכים לחבר עליהם חיבורים” כדי להזכיר ולשנן. “ושננתם” .
למשל” יש לשנן לבני אדם מישראל: “אתם קרויים אדם”. הרי זו עובדה מאוד ידועה ומאוד מפורסמת! היש להזכיר לבני אדם שהם בני אדם?! חידוש גדול! שאתם בני אדם שנבראו בצלם אלוהים! בכל זאת יש צורך מאוד להזכיר זאת ולשנן. יש דוגמאות כהנה וכהנה שמשננים דברים יסודיים אלמנטריים. “על כרחך אתה חי” . עצם החיים במובן האנושי ובמובן היהודי הם על כרחך. אולי החידושים שיש בדברים כל כך פשוטים” כל כך חיוניים” הם יותר הכרחיים מדברים שנראים חידושים. יש לשנן את יסודי החיים והמציאות ומתוך כך יסודי האמונה.
יש עוד מילים אחדות של הסברה: “כִּי לֹא תִמְצָא בְּרוֹב דְּבָרַי” אֶלָּא דְּבָרִים שֶׁרוֹב בְּנֵי הָאָדָם יוֹדְעִים אוֹתָם וְלֹא מִסְתַּפְּקִים בָּהֶם כְּלָל”. יש מקום לדייק בביטוי “רוב דברי” ולא “כל דברי”. אם נעמיק” נוכל לגלות גם כמה חידושים. הרמח”ל היה בעל כשרון גדול” גאון” עילוי” ויש בספר כמה חידושים שנוגעים להלכה. אבל רובו ככולו של הספר עוסק בדברים ידועים ומפורסמים שרוב בני אדם מישראל הנורמליים” לכאורה יודעים אותם. למרות זאת יש צורך רוחני ויהדותי גדול מאוד להזכיר אותם” כיוון שהם משתכחים. יש להזכירם בבהירות ובבירור .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן