פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ

אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ

אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. לפ’ תרומה/ זיו רוה
שני סוגי דרישות מניעות בפועל את האדם” חיצונית ופנימית. הדרישה החיצונית היא מעין התחייבות” ‘חוב’ שעליו למלא” כורח חיצוני” והדרישה הפנימית היא תביעת האדם מעצמו” המתעוררת כתוצאה מהזדהות שכלית ומביאה להשתוקקות כנה. זה נכון גם בענייני העולם וגם ביחס לעבודת ה’. ייתכן שמה שמזוהה ביחס הנפשי כ’ציווי חיצוני'” יתהפך ע”י לימוד מעמיק ויישוב הדעת או אפילו התבוננות ישרה” ויזוהה כ’רצון העצמי’ של האדם” מדרישה חיצונית להזדהות פנימית. הדבר תלוי בהכרה בערכו האלוהי המוסרי של כל חוב” או באמון הכללי בטובת הציווי האלוהי כמדריך המוחלט” להוראת סדר החיים והעולם.
על פי זה ניתן להבין מדוע מצוות המשכן מתבקשת דרך השורש הנפשי של הנדבה דווקא” ככתוב “דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי”. היה מקום לחשוב שדבר מרכזי כל כך” יבוא כציווי” כחובה” אולם המשכן הוא עילוי משמעותי ביותר לכלל ישראל” ואדרבא” ראוי שתחילת בניינו תבוא מהמקום הכי חופשי ובחירי בנפש” “מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ”” ללא כל הכרח.
מרזי פעולות המשכן ידוע כי הוא מאחד את המון נפשות בני ישראל להיות נפש אחת העובדת את ה'” המעוררת את כל סדרי ההשפעה” ההשגחה” ההנהגה וההתגלות של ה’ בעולמו (עיין במלבי”ם). “וסוד המשכן הוא” שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר” (רמב”ן)” לא כאירוע חד פעמי של השראת שכינה” נוכחות” הדרכה והנהגה אלוהית אלא באופן תמידי. הכרה זו גורמת שישתוקק כל אדם מעצמו לתרום את ‘אברי גוף המשכן'” המאפשר את אחיזת הקודש העליון בארץ. לכן” “וְיִקְחוּ לִי” – לשמי” בלי עירוב של פנייה חיצונית להתכבד או להתפאר בנדבתו או על מנת לקבל פרס. גם לא מפני שיכריחוהו אחרים או מפני הבושה יתן” אלא לשם ה’ בלבד” ברצון ולב טוב מתוך הזדהות פנימית. “מֵאֵת כָּל אִישׁ”” לא רק העשירים” אלא אף מי שיתרום רק חוט אחד.
כלל גדול הוא” כי אל המדרגות העליונות בעבודת ה’ אי אפשר לבוא” אלא מתוך אהבה” מבירור המזהה את החוב כ’עצה אלוהית’ מלאת חסד” החושפת את נשמת האדם ומרוממת את העולם. חובה אמנם להתגייס לצבא” אך את השירות בסיירת אי אפשר לכפות” שם מצוי רק מי שנדבו ליבו” מי שמאוהב. כך מלמדנו הרמח”ל במסילת ישרים י”ח” “כי הנה המצוות המוטלות על כל ישראל” כבר ידועות הן וחובתן ידועה עד היכן היא מגעת. אמנם מי שאוהב את הבורא יתברך שמו אהבה אמתית” לא ישתדל ויכוון לפטור עצמו במה שכבר מפורסם מן החובה אשר על כל ישראל בכלל” אלא יקרה לו כמו שיקרה אל בן אוהב אביו” שאילו יגלה אביו את דעתו גילוי מעט שהוא חפץ בדבר מן הדברים” כבר ירבה הבן בדבר ההוא ובמעשה ההוא כל מה שיוכל”.
רק הרצון להיות איבר משמעותי של כנסת ישראל” הוא המיילד את ההופעות הכי מופלאות במחוזות הרוח ומסירות הנפש. על אף הקושי שבנתינה מעצמו” תחושות השליחות” ההזדהות וצדקת הדרך” הכרת הצורך והערך האלוהי” ושותפות האדם בגילוי שם ה’ בארץ” ממלאים עונג פנימי על ה’ ועל טובו. התעוררות ‘נקודת הרצון הפנימית'” החשק המתעורר ודוחף להוסיף קומות חדשות” לכבוש יעדים נוספים בעבודת ה'” היא המבוקש היותר מובחר. כשם שבחינוך ילדים היעד הוא יצירת הזדהות אצל הילד בחשיבות קיום המצוות או בעזרה להוריו מעצמו” זהו בניין רצונו האמיתי” ולא שיתוף הפעולה בשל ‘פקודות’ מבחוץ.
משנת הרב קוק פותחת דלת לצמיחה אל הכלליות מתוך הזדהות פנימית” ואכן מי שטעם טעם הכלליות” רודף אחריה כרודף אחר החיים. כשאדם מנדב מעצמו” נותן מחייו או מממונו למען הכלל” הרי זה ניצחון הנשמה על הגוף” ניצחון הנצח את ההווה” ניצחון האמת והקודש הפנימיים על תעתועי הדמיון החיצוני. “”וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם”” זוֹ כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא תְּרוּמָה” שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה ב” ג): “קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה’ רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה” (שמ”ר מט ג).
האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן