פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סינון פנימי או סינון חיצוני?

סינון פנימי או סינון חיצוני?

כיצד מתמודדים עם ההשפעה השלילית של האינטרנט? כיצד מונעים מילדינו לגלוש לאתרים שליליים? נזכיר שכל המחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים בצורה ברורה שהמוני בני נוער” כולל ילדים” פוקדים אתרים שליליים ביותר. הנתונים אינם מתייחסים לחשיפה בטעות לתמונות “לא צנועות” אלא לגלישה מכוונת באתרי זימה ולשהייה ממושכת בתוכם. עליהם יש להוסיף את הסדרות ואת תכניות הריאליטי של ערוצי הטלוויזיה מהארץ ומחו”ל שיש להן מסרים מתירניים מובהקים ומספקים אין סוף גירויים שליליים לבני הנוער. בעבר הלא רחוק” בני הנוער הגיעו לאתרים אלו דרך המחשב הביתי” עתה הם מגיעים אליהם דרך האייפון האישי שלהם.
ככל הנראה” ישנם הורים רבים שאינם מודעים לתופעה חמורה זו או ממאנים להאמין שבתם החמודה או בנם המתוק גולשים באתרי זימה. לכן הם אינם נוקפים אצבע ואינם משקיעים בהתמודדות חינוכית. ישנה קבוצה נוספת של הורים” אף היא רחבה מאוד” שמודעת לנזקים של גלישה פתוחה באינטרנט” אבל מתקשה להטיל את מרותה על ילדיה” חוששת מעימות חזיתי אתם שיוביל לנתק” לכן מרימה ידיים ומתפללת שהנזקים החינוכיים יהיו מינוריים.
במאמר זה” נתמקד בקבוצת ההורים שאיננה אדישה לתופעה ומבקשת להתמודד איתה. בקבוצה זו קיימת מחלוקת חינוכית עמוקה מהי ההתמודדות הנכונה – האם להעדיף סינון פנימי” מתוך משמעת עצמית” ולחנך אליו או להעדיף סינון חיצוני – טכנולוגי ומלאכותי באמצעות תוכנת סינון או ספק אינטרנט המסנן את התכנים – ולחנך אליו?
אלו אומרים: השימוש בסינון חיצוני מעיד על חולשה. זה משדר מסר בעייתי: “אינך מסוגל להתגבר על יצרך לבד” אינך מסוגל לעמוד לבד והנך זקוק לקביים להישען עליהן”. הסינון החיצוני פותר את האדם מכל מאמץ והתמודדות” לכן הוא איננו אידיאלי. האידיאל הוא להתמודד עם השלילה ולהכריע אותה באמצעות השכל” באמצעות התבונה האנושית” כיאה לאדם שנברא בצלם האלוקים. הסינון החיצוני משוּל לגדרות צאן” המקיפות את הצאן לבל יברח החוצה. האידיאל הוא הסינון הפנימי” ללא עזרת אמצעים מלאכותיים. לכן המשימה החינוכית היא להקנות לילדים ולבני הנוער יכולות של סינון פנימי” לפתח בהם עוצמות פנימיות להתמודד עם פיתויי האינטרנט” לנצח את היצר הרע” להכריע אותו ולבחור בטוב.
ואלו אומרים: סינון פנימי זהו “הלכתא למשיחא”” זהו חזון רחוק. בינתיים” בני הנוער נפגעים” מטמאים את נפשם” מתעוותים אצלם מושגים בסיסיים על ערך משפחה וטיב היחסים בין בני זוג” ואין לשער את גודל הנזק לטווח רחוק. בני הנוער קרועים בנפשם בין נאמנותם לתורה ושאיפתם לטהרה ולקדושה לבין פיתויי האינטרנט. יש נערים ונערות שאינם מצליחים להכיל את הקרע הנפשי הגורם להם סבל כה רב” לכן הם בורחים מהתורה על מנת להשקיט את מצפונם ושוקעים בזוהמה. עלינו להציע פיתרון ריאלי ולא לחלום על שלמות רחוקה שאינה ברת השגה. דרוש מענה מיידי” והוא נמצא בסינון החיצוני.
מי צודק? נדמה שמיותר להכריע בשאלה זו” מפני שגם מזה וגם מזה על תנח ידך” כלומר: צריכים לחנך הן לסינון פנימי והן לסינון חיצוני. שני סוגי הסינונים אינם סותרים זה את זה” לכן רצוי שהמענה החינוכי ישלב את שניהם. נעצים את בני הנוער ונפתח בהם מנגנון סינון פנימי כאִלו אין סינון חיצוני” וניעזר בסינון החיצוני כאִלו איננו משקיעים בהעצמת אישיות בני הנוער.
כלפי הטענה שהסינון החיצוני עוקף את ההתמודדות האמיתית ואיננו מציע מענה “שכלי”” מן הראוי להזכיר את דברי הגר”ח מוולוז’ין כלפי מי שטען שעבודת ה’ מיראת העונש או מבושה היא פסולה. את ה’ צריך לעבוד רק מיראת הרוממות. הגר”ח מוולוזי’ן מוכיח מהסיפור על עמרם חסידא שזוהי טעות. מסופר במסכת קידושין (דף פא א) שרב עמרם חסידא אירח בביתו קבוצת נשים שנפדו מהשבי. מטעמי צניעות הוא הלין אותן בעליית גג” וליתר ביטחון סילק את הסולם המוביל אליהן. באמצע הלילה” גבר עליו יצרו. הוא הרים לבדו את הסולם הכבד והתחיל לטפס בו לעבר עליית הגג” עד שתפס את עצמו” החזיק בכוח בסולם וצעק: “אש בביתו של עמרם”. שכנים רבים נכנסו לבית” ונוכחותם סייעה לו להתאפק ולעבור את השלב הקריטי של התפרצות היצר. למדנו שהשימוש “בתחבולות להינצל מרשת יצרו” אף מחמת הבושה מהבריות” (נפש החיים שער ג ח) הוא לגיטימי לחלוטין. הוסיף רבי דוד לוריא (הרד”ל) “שטוב יותר לעשות (= תחבולות ועצות מעשיות) כדי להינצל מעבירה כאשר יצר הרע בוער בו כאש פתאום” ולא להכניס עצמו לתחבולות שכליות להתווכח עמו (= עם היצר) פן בלב יגבר עליו”. ויפה כתב הגרי”י ויינברג ש”העמידה בנסיון היא לא רק שלא יעבור עבירה כשהוא כבר בתוך הנסיון” אלא שימלט האדם וינוס מן הנסיון בכל מה שבידו” (“לפרקים” עמ’ תריב). הסינון החיצוני מסייע לבני הנוער להימלט מהניסיון ולא להיכנס ולהסתבך בתוכו. זוהי “תחבולה” נפלאה ואסור לוותר. התקנת סינון על המחשב הביתי ובאייפון היא חובה חינוכית” ולא מותרות.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן