פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הזנחת העיקרים

הזנחת העיקרים

מעטים מאוד הם אלה המפתחים את כישרונותיהם השכליים – בשכל היראה” שכל עבודת ד'” שכל בירור דרכי מוסר – ממקורה של תורה. זו חכמה גדולה” מדעיות גדולה” מדע קודש – שהיא מוזנחת” מאז ועד הנה. יהודים דתיים השייכים לתורה ולאמונה – מזניחים זאת. האם אין לימודים אלה חשובים? האם הם דברים בטלים? הבלי הבלים?
“וְלֹא מִפְּנֵי שֶׁאֵין דְּבָרִים אֵלֶּה עִקָּרִים אֶצְלָם” . הם עיקריים מאוד! שורשי אמונה ותורה! אלא מה” הם אומרים: האם יש צורך לדבר בדברים כל כך עיקריים? מי אינו יודע שצריך יראת שמים? מה החכמה בזה? היש צורך להזכיר “ואהבת את ד’ אלהיך”? “את ד’ אלהיך תירא”? מי אינו יודע? היש צורך ללמד שעל שתיית מים יש לברך “שהכל נהיה בדברו”? איזה חידוש יש כאן? האם יש ללמוד את הדרכות המידות ואת הדרכות היחסים בין בני אדם?! “כִּי אִם תִּשְׁאַל לָהֶם” כָּל אֶחָד יֹאמַר שֶׁזֶּהוּ הָעִקָּר הַגָּדוֹל”. אם תשאל בני תורה” תלמידי חכמים” מהעולם הפנימי שלנו” כל אחד יאמר: ודאי! איזו שאלה! זה עיקרי וחשוב! זה העיקר הגדול! ודאי “ראשית חכמה יראת ד'” ! אך מה יש ללמוד כאן?!
אותו דבר נכון לגבי בירור המושג של אהבת ישראל” שגם היא מצווה כללית. ישנן ישיבות שבהן מקבלים הדרכה מסוימת בנושא. מזדמן שתלמידים מישיבות אחרות באים ואומרים: “ודאי” ודאי שצריך אהבת ישראל. לא רק בישיבת ‘מרכז הרב’ יש אהבת ישראל. גם אצלנו יש”. טוב ונכון. אלא מה? הם מוסיפים: “פלוני ופלוני אינם שייכים לכלל ישראל; הם אפיקורסים ומחללי שבת בפרהסיא. רק כלפי מי שנמצא בכלל ישראל” שייכת אהבת ישראל”…
וכן ביחס לתלמידי חכמים. “את ד’ אלהיך תירא” . חכמינו זכרונם לברכה אומרים: “לרבות תלמידי חכמים”. כבוד התורה” כבוד תלמידי חכמים הוא יסוד בתורה. מבזה תלמידי חכם הינו מנודה ומוחרם. יאמרו: “ודאי. ודאי. ברור. אלא מה” הוא אינו תלמיד חכם”. יש אפילו שאומרים שתלמיד חכם פלוני אינו מכלל ישראל.
כל ההקדמה של מסילת ישרים היא צעקה נוראה על המצב הזה. יש בה ביטויים חריפים על המצב הזה” שהוא תוצאה מכך שאין לומדים יראת שמים” אין לומדים אהבת ד'” אין לומדים בירורים מוסריים ממקור התורה.
הכל ממקור התורה! מתוך שפע התורה” מעייני הישועה” מעיין הנובע – יש לברר דרכי הלכות מוסר ליחיד ולציבור. יש ללמוד כל אלה ולדבר עליהם. “אין עם הארץ חסיד” . כשאין לומדים” מסתעפים מכך כל מיני קלקולים. רוצים להעסיק את השכל במדעי חול ובמדעי קודש” להיראות למדן – ועיקרי העיקרים מוזנחים. מאז הם עקומים” מסולפים ומשובשים. על העובדה הזאת” באה הצעקה הגדולה שבהקדמת מסילת ישרים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן