פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרועה הנאמן

הרועה הנאמן

הרועה הנאמן. לפ’ כי תצא/ זיו רוה
לאחר חטא העגל” אומר ה’ למשה: “וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל”. וכי משה היה מונעו ממשהו” שעליו להניח כעת? אדרבה” זה עתה נודע לו האירוע” ובתפילה החל רק אחר כך. ועוד” משמע מאומרו “וְיִחַר אַפִּי”” כי עדיין לא חרה אפו” ורוצה הוא בחרון אף” והלוא אין זו מדתו יתברך שהוא מבקש תמיד לכבוש כעסו? ומדוע סירב משה שיתחיל ממנו עם חדש” ‘עם משה'” והלא יש בהצעה זו ‘כבוד היסטורי’ גדול” והתחלה חדשה בלא הזדקקות להתמודדות עם כל בעיות הדור?
כתוצאה מכל עלבון המורגש היטב” נוצר ‘חרון אף’. חומרת העלבון תלויה בחשיבות הנעלב” במעלת המעליב ובקרבתו לנעלב” ובאופן ההעלבה. סילוק הרגשת העלבון אפשרי באחת משתי דרכים” בפיוס בשיעור מספיק” או בנקמה. והנה בעשות ישראל מעשה מכוער כל כך” שאין לך עלבון לאל עליון גדול מזה והוא אומרו “סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה”” “עלובה כלה מזנה בתוך חופתה” (שבת פח ב)” עד שנראה היה” שאין אפשרות ריצוי מחמת עוצמת ההקפדה” ונותרה אפוא רק ברירת הנקמה. אולם” גם דרך הנקמה אינה לגמרי מתאימה כאן” שיהא בזה צער גדול למשה” ואין הקב”ה סובל לראות צער צדיקו וידידו” שאמרו ז”ל (ב”ר פל”ב) שלא הביא מבול עד אחר פטירת מתושלח וכל צדיקי הדור ההוא” ו”מִפְּנֵי הָרָעָה נֶאֱסַף הַצַּדִּיק”(ישעי’ נז).
אך מפני שידע ה’ שצערו הגדול של משה נאמן ביתו” יהיה מחמת האובדן וצער השכינה שבדבר” יותר מצערו במה שנוגע לידידיו וקרוביו” לכן ביקש ה’ “הַנִּיחָה לִּי”” שלא יצטער משה בשבילו” “וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם”. ובנוסף” ניסה ה’ לרצות את משה במה שאמר “וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל”” ובזה תתקיים ההבטחה שהבטיח לאבות. (ע”כ ע”פ אוה”ח הקדוש).
“”וְעַתָּה הַנִּיחָה לִי”” אמר רבי אבהו אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו” מלמד שתפסו משה להקדוש ברוך הוא כאדם שהוא תופס את חברו בבגדו” ואמר לפניו” ריבונו של עולם אין אני מניחך עד שתמחול ותסלח להם (ברכות לב.). “אָמַר משֶׁה מִפְּנֵי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה שֶׁאֲפַיֵּס עַל יִשְׂרָאֵל לְפִיכָךְ הוּא אוֹמֵר ‘וְעַתָּה הַנִּיחָה לִי'” מִיָּד הִתְחִיל לְבַקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים הֱוֵי ‘וַיְחַל משֶׁה אֶת פְּנֵי ה’ אֱלֹהָיו’.” (שמ”ר).
אצל משה מתגלות מידת חסד ומסירות נפש” אף יותר ממידותיו של אברהם אבינו שהתפלל על סדום” שאברהם ביקש בתנאי” “אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה”” ומשה ביקש בלא שום תנאים. “אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב”” אני מודה באשמה” “וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם” (לב לב)” הרי טוב (רש”י) ” אני ממשיך את היחסים בינינו” “וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ”” מלמד שמסר עצמו למיתה עליהם (ברכות לב א)” ושימחק אפילו מעולם הבא (ע”פ שיחות הרצי”ה). מגודל אהבתו לישראל קשר את גורלו בגורלם” אע”פ שלא חטא עמהם” והיה מראה צערו על הדבר” ועומד בתפילה לפני קונו במרירות נפש.
בהתנהלותו של משה ישנה הדרכה לדורות. לא היה אדם בעולם שהגן על דורו כמשה ‘הרועה הנאמן’ (זהר וירא קו א). אפילו בשעה שישראל נמצאים בשפל המדרגה” בבגידה נוראה” משה ממשיך להאמין בהם ולסנגר עליהם. “אהבת ישראל היא תולדה מהאמונה באורה האלהי של כנסת ישראל” שהוא לה סגולה עצמית שלא תזוז ממנה בכל חליפות הזמנים. ביותר צריכה אהבה עליונה זו” וסיבתה האמונה הפנימית בשורש האלהי שלה” להיות מתעוררת בקרב אנשי לב ורוח בעת ירידתה של האומה” (אורות ישראל ד). החטא הוא לכלוך חיצוני ומקרי” ‘מום עובר'” ואילו קדושת נשמתם של ישראל היא טוב עצמי בלתי משתנה.
“וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה’ אֱלֹהָיו”” מיד החל מתפלל” לחילוף מידת הדין ברחמים” “וַיֹּאמֶר לָמָה ה’ יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ”” הלא כל הצרה באה על ידי ה’ערב רב'” שהם ‘עמי'” שאני התעקשתי שיצטרפו” ולא ‘עמך’ “אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה”. אף שבני ישראל לא מיחו בם” הלוא רק לפני זמן קצר הוצאו ממצרים” ממקום שבו היו עובדי עבודה זרה” ושקועים במ”ט שערי טומאה” וכיצד יתהפכו בימים מועטים מן הקצה אל הקצה. “לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה”” ויהיה בזה חילול שמך” “שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ”” וימשיכו ישראל לפרסם אלוהותך” תכלית יציאת מצרים. “זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ וגו'”” שהרי נשבעת להם בשמך הגדול…
“וַיִּנָּחֶם ה’ עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ”.

האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרויקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן