פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פה קדוש

פה קדוש

רבים מאתנו גידלו בילדותם תולעי משי ובוודאי זוכרים בהתפעלות את קצב האכילה של התולעת” שממש לא פסק גרסא מפיהם שהיה פועל בקצב מהיר ומתמיד. והנה בפרשתנו אנו נפגשים בשם לא שגרתי לבני יששכר ל”תולע – משפחת התולעי”.
רבי חיים בן עטר זצ”ל” ה’אור החיים’ הקדוש” שהשבוע” בט”ו בתמוז” ציינו רבים מישראל את יום פטירתו בעליה לקברו במרומי הר הזיתים” כתב הרבה ספרים אך נקרא שמו לדורות ה’אור החיים’ על שם פירושו לתורה” שהעידו עליו גדולי ישראל כי נכתב ברוח הקודש. בפירושו לשמות השבטים בפרשה” ניתנת לנו הזדמנות להכיר במשהו את גודלו ועמקותו של פירושו זה:
על בני יששכר הוא כותב “כי יששכר הוא בן תורה”” (וכן מצאנו בברכת יעקב לבניו שאמר על יששכר “ויט שכמו לסבול”” וביאר רש”י – “עול תורה”) ולכן רמזה תורה שדווקא על עמל התורה יש שכר לאדם – זהו יששכר” ועד רמוז כאן מאמר חז”ל שעתיד הקב”ה להנחיל לאוהביו שי – 310 עולמות” ואף זה רמוז בשם יששכר” יש – 310 שכר. וכיצד יזכה האדם להגיע לכך? מדריכה אותנו התורה לתולע” שמשמעותו כפולה א. ישים עצמו עדין (כתולעת) ב. שיתעסק בפיו כתולעת זו שכוחה בפיה כי לעמל פה נברא האדם. וממשיכה התורה להדריכנו “לפוה משפחת הפוני”” שפירושו: “את הפה צריך לפנות ממותרות” גם משחוק ומדברים בטלים” כי הם מונעים קיום התורה באדם”. וממשיך ואומר האוה”ח דבר נפלא שמצא ב’חסדי ישראל'” “כי פה של לומדי תורה” דינו ככלי שרת אשר ישרתו בם בקודש כי אין קדושה כקדושת התורה” (אוה”ח במדבר כו כג” ועי’ שם עוד בדבריו הנפלאים על שאר השמות).
רבינו” הרצי”ה זצ”ל הרבה להנחותנו כיצד להשתמש נכון בכוח הדיבור והיה אומר “תכונתו של האדם היא כוח דיבורו ולכן הוא מכונה ‘האדם המדבר’ – זה מתייחס כמובן לדיבורים טובים. כדברי חז”ל ‘מה אמונתו של אדם בעולם הזה? ישים עצמו כאילם יכול אף לדברי תורה? תלמוד לומר צדק תדברון’.
אומנותו של האדם היא להשתמש בכישרון היסודי הזה בשביל דיבורים של תורה” עבודה וגמילות חסדים” ולא בשביל היפוכם” כגון לשון הרע” (שיחות הרצי”ה לספר ויקרא” עמ’ 93). ועוד היה מזכיר רבינו את גדולי אומתנו שכאשר דיברו שלא כראוי ננזפו על כך” כמו שמוצאים בישעיהו שאמר “ובתוך עם טמא שפתיים אנכי יושב” אמר הרצי”ה: “זהו קלקול בקדושת הדיבור. לא הותר לו לומר כך על כלל ישראל! לכן צריך כפרה על זה ‘ויעף אלי אחד מן השרפים ובידו רצפה… ויגע על פי ויאמר הנה נגע זה על שפתיך וסר עוונך וחטאתך תכופר'”. והגמרא ביבמות מט” מאריכה כיצד כופרה חטאתו.
לכן עלינו ללמוד להשתמש נכון בכוח הדיבור הנפלא שניתן לנו לעמל תורה ולדבר אך טוב על עם ישראל” ארצו ונחלתו” ונטהר ונעלה את עצמנו ואת הכלל כולו במעלות הקודש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן