פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > השינויים בתפקיד המורה (ב)

השינויים בתפקיד המורה (ב)

במאמר הקודם ראינו” שבדור האחרון” למשימה המסורתית של המורה להקנות ידע לתלמידיו” נוספו משימות כבדות של טיפוח הרגש שלהם: לעורר את המוטיבציה הלימודית שלהם וללוות את תהליכים הרגשיים המורכבים שקשורים ללמידה עצמה (כגון: סיפוק או חוסר סיפוק” הצלחה או כישלון” צמיחה או דשדוש במקום). אף שעל התחום הרגשי מופקדים ההורים” והוא אמור להיות באחריותם הבלעדית” הוא זלג לאט-לאט מהבית לבית הספר והגדיל את תפקידי המורה.
אבל” בכך זה לא הסתיים. עם הזמן תפח התפקיד עוד יותר. מדוע? מפני שלשהייה הממושכת של התלמידים בבית הספר יש היבטים חברתיים משמעותיים. בית הספר הוא מיקרוקוסמוס של החברה” מתרחשות בו אינטראקציות חברתיות בעוצמה גבוהה בין התלמידים. לכן” בית הספר לקח אחריות על התהליכים החברתיים שמתרחשים בו מפני שההתרחשות נערכת בין כתליו. מעתה” המורה מופקד לא רק על ההשלכות הרגשיות של הלמידה אלא גם על ההדרכה וההעצמה החברתית של התלמידים. במאמר אחד שהתפרסם לאחרונה” סקר המחבר את תפקידו של המורה בעידן החדש. תחת הכותרת “הנחיה חברתית” הוא מונה מגוון משימות חינוכיות המוטלות על המורה: המורה יאתר מצבים חברתיים שיעזרו לתלמידיו להבין את עצמם ואת זיקתם לאחרים” הוא יכוון את תלמידיו להגדרת הקוד האתי והמערכת הערכית של סביבתם החברתית” הוא יציע וינחה ערוצים מגוונים למפגשים ותקשורת” הוא יוביל את תלמידיו להזדמנויות של מוּדעוּת לעולם שמסביבם” וכו’. תחת הכותרת “הנחיה אישית” הוא כותב בין השאר: המורה יעזור לכל תלמיד לזהות את כוחותיו הפנימיים ולפתח אותם” הוא ייטע בתלמיד הרגשה של “יכול”” ויעודד אותו ליצור” לקחת אחריות על עצמו ולזהות את מקומו בקבוצה!!
לפני דור” האחריות על פיתוח כישוריו החברתיים של הילד/נער ועל השתלבותו החברתית היתה מוטלת על ההורים. אם לילד אירע משבר חברתי” את העזרה ואת התמיכה הוא קיבל מהוריו. תנועת הנוער סייעה רבות בהרחבת המעגל החברתי ובפעילות חברתית. בתנועת הנוער רכשו בני הנוער מיומנויות חברתיות ועסקו בפעילות חברתית אינטנסיבית” כולל התנדבות מתוך רגישות קהילתית. בית הספר ותנועת הנוער חלקו ביניהם את תחומי הפעילות: בבית הספר – הילדים למדו ורכשו ידע” בתנועת הנוער – הם עסקו בפעילות חברתית והתנדבותית. אבל” בדור האחרון” חלקים מנתח הפעילות בבית עבר לבית הספר.
קו ישיר מוביל לשלב הבא: משרד החינוך לוקח אחריות גם על זמנו הפנוי של התלמיד מחוץ לכותלי בית הספר. בית הספר” בשיתוף צוות המורים” מושיט עזרה להורים בהתמודדותם הבלתי אפשרית עם חופשת הקיץ הארוכה” ומציע פעילות של “תרבות פנאי” לתלמידיו במהלך חופשת הקיץ. זוהי זליגה נוספת מהבית לבית הספר.
גם המעבר ליום לימודים ארוך שינה את פני בית הספר. התלמידים שוהים שעות נוספות בבית הספר. על מנת להעסיק אותם” בית הספר מציע להם מגוון פעילויות שאינן לימודיות נטוֹ.
סקירה קצרה זו” מלמדת על מגמה ברורה: התרחבות תפקידי המורה. המורה מהדור הקודם היה אחראי על הקניית ידע לתלמידים” וזהו. היום” המורה גם נדרש לדאוג לבריאות הרגשית של תלמידיו ולטפח את כישוריהם החברתיים. ככל שהתפקיד מתרחב” כך הוא הופך למשימה בלתי אפשרית. המורה צריך להיות גם פסיכולוג וגם מדריך תנועת נוער” גם מנהיג וגם… מורה.
יש הטוענים” ששינוי זה משפיע על סוג המחנכים הנכנסים למערכת החינוך. הכישורים הנדרשים מהמורה משקפים את המשימות המוטלות עליו. מהי דמות המורה האידיאלי – אדם שהוא “אנציקלופדיה מהלכת”” בעל ידע רחב ועשיר” המסוגל להפגיש את תלמידיו עם מכמני הרוח ולהרחיב את אופקיהם” או אדם המחונן בכישורים רגשיים מפותחים” המסוגל לחוש לעומק את תלמידיו ולהתחבר אליהם” לגלות רגישות לתחושותיהם ולקדם אותם בתחום החברתי? מהו המודל של המורה שמתאים לחנך את הילדים בדורנו? יש מי שיטען” ובצדק” שאין כל סתירה בין שני המודלים. המורה המושלם משלב את שני המודלים” הוא גם זה וגם זה. אבל” בהניח שקשה לאתר מועמדים שמחוננים בשני התחומים – תחום הידע ותחום הרגש – מי עדיף? במי נבחר? אין כל ספק שהבחירה תשפיע על הנעשה בבית הספר” על סגנון ההוראה ועל סוג הלמידה” ובשורה התחתונה גם על התוצר הסופי.
כל הדן בסוגיה זו איננו יכול להתעלם מהמסקנה שהרחבת אחריותו החינוכית של המורה נובעת מזליגת תפקידים חינוכיים מהבית לבית הספר. ההורים משליכים על בית הספר תחומי פעילות שהיו בעבר באחריותם הבלעדית. מגמה זו היא שלילית ועגומה ביותר. היא מעידה על החלשת הבית. הבית מעביר את הטיפול הרגשי בילד לגורמי חוץ ומתמקד בדאגה לשלומו החומרי: אש”ל ובריאות.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן