פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עומק הדין

עומק הדין

ממשנת הרציה
עומק הדין
נחזור לענייננו. הקדוש ברוך הוא אינו ותרן. יש דין וחשבון. יראת העונש מתבררת קודם על פי המוסר שבתורה” והתבוננות בחלק הסיפורי ההיסטורי שבה. יש על האדם אחריות על פרטי מעשיו” שגדלה לפי ערכו האישי. יש כאן רשימה גדולה של גדולי עולם” גדולי הדורות” כדוגמה על כך. “עוֹד אָמְרוּ ‘וּסְבִיבָיו נִשְׂעֲרָה מְאֹד’ ” מְלַמֵּד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְדַקְדֵּק עִם חֲסִידָיו כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה” .
מי יותר מקורב לריבונו של עולם מאברהם אבינו? “אַבְרָהָם הוּא אַבְרָהָם הָאָהוּב לְקוֹנוֹ” עַד שֶׁהִכְתִּיב עָלָיו ‘אַבְרָהָם אֹהֲבִי’ ” לֹא פָלַט מִן הַדִּין מִפְּנֵי דְּבָרִים קַלִּים שֶׁלֹּא דִקְדֵּק בָּהֶם”” על פי מקורות במדרש. “עַל שֶׁאָמַר” ‘בַּמָּה אֵדַע?'”” יש עליו דין וחשבון חמור. “במה אדע”?! הרי אמרת: “והאמין בד'”! אתה צדיק מאמין באמונה! עכשיו אתה אומר: “במה אדע”?! יהיה דין וחשבון קשה לאברהם אבינו. לפעמים יכול להיות שזה חוסר זהירות בלשון. אבל – אצלך?! אצל תלמיד חכם” עניינים של חילול השם הם יותר חמורים. לפי ערך הצדיקים” לפי ערך אברהם אבינו” “לֹא פָלַט מִן הַדִּין מִפְּנֵי דְּבָרִים קַלִּים שֶׁלֹּא דִקְדֵּק בָּהֶם”” פליטת פה” פליטת לשון” “עַל שֶׁאָמַר: ‘בַּמָּה אֵדַע?’ אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא” ביטוי חריף” אתה כבר תדע! “חַיֶּיךָ” ‘יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ'”. זהו ההמשך של “במה אדע” שלך!
ועוד דוגמא לגבי אברהם אבינו. “עַל שֶׁכָּרַת בְּרִית עִם אֲבִימֶלֶךְ בְּלֹא צִוּוּיוֹ שֶׁל מָקוֹם”. כתוב בתורה “ויכרתו ברית” . ברית?! הברית היא עם ריבונו של עולם! ברית מתאימה ויפה היא עם “עמך בני בריתך” . אתם בני ברית שלי. אני כורת עמך ברית” אבל אתה כורת ברית עם הגוי אבימלך! כריתת ברית זו היא לא כהוגן” היא לא בשבילך. “עַל שֶׁכָּרַת בְּרִית עִם אֲבִימֶלֶךְ בְּלֹא צִוּוּיוֹ שֶׁל מָקוֹם”” הוא נענש” “אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא ‘חַיֶּיךָ” שֶׁאֲנִי מַשְׁהֶה בְּשִׂמְחַת בָּנֶיךָ שִׁבְעָה דוֹרוֹת'”. יהיה עיכוב של שבעה דורות: אברהם אבינו” יצחק אבינו” יעקב אבינו וכן הלאה” עד שתגיע לשמוח בשמחת בניך.
בהמשך” יש כאן רשימה גדולה מאוד לגבי חומר הדקדוק דווקא ביחס לגדולים. לפי ערך הצדיקים והחסידים” יש דקדקנות מיוחדת. זהו החשבון .

תגיות: עומק הדין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן