פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מותר לעשות עבירות בפורים?

מותר לעשות עבירות בפורים?

מותר לעשות עבירות בפורים?
הרב שלמה אבינר
[ראיון]

ש: מה הגבול בפורים? עד היכן אפשר להקל משום שמחת פורים?
ת: ודאי אסור לעשות עבירות” גם בפורים! אין עושים מצוה על ידי עבירה! מצוה הבאה בעבירה!
ש: מה למשל? לחקות תלמידי חכמים ורבנים מה שנקרא “רב-פורים” או סתם אנשים…
ת: בודאי לא. אם זה בנוכחותו” זו הלבנת פנים” ומוטב לאדם שישליך עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו ברבים. יש אומרים שזה כפשוטו” כגון תוספות ורבינו יונה” ויש אומרים שזה משל” כשיטת הרמב”ם והמאירי” אך גם לדעתם זה חמור מאוד. ואף לא בנוכחותו” אסור לבזות אדם וקל וחומר תלמיד חכם. הרמב”ם כותב בהלכות תלמוד תורה: “עוון גדול הוא לבזות את החכמים… ולא חרבה ירושלים אלא על שביזו בה תלמידי חכמים שנאמר: ויהיו מעליבים במלאכי האלהים” (ו יא – מ”צ).
ש: העובדה היא שבהרבה מקומות יש “רב-פורים”…
ת: לא פוסקים הלכה על פי עובדות אלא מסדרים את העובדות על פי התורה.
ש: אם שואלים את הרב” הוא אומר שהוא מוחל…
ת: אולי אינו מוחל באמת מכל הלב” אלא מפני שהוא מתבייש. יתר על כן” הרמ”א מביא בשם הריב”ש שרב שמחל על כבודו” כבודו מחול” אך רב שמחל על בזיונו” אין בזיונו מחול (שו”ע יו”ד רמ ז הגה – מ”צ).
ש: אנשים מסתמכים על דברי מהר”י מינץ המובאים ברמ”א: “מה שנהגו ללבוש פרצופים בפורים” וגבר לובש שמלת אשה ואשה כלי גבר” אין איסור בדבר מאחר שאין מכוונים אלא לשמחה בעלמא” וכן בלבישת כלאיים דרבנן. ויש אומרים דאסור” אבל המנהג כסברא הראשונה. וכן בני אדם החוטפים זה מזה דרך שמחה” אין בזה לא תגזול ונהגו כך” (שו”ע או”ח תרצו ח הגה – מ”צ).
ת: אוי” כמה שעות נוספות עובד היצר הרע כדי להתיר את האיסור! קודם כל הרמ”א בעצמו מזכיר שיש אוסרים” והפוסקים הכריעו שאין הלכה כדעתו להתיר” כגון השל”ה הב”ח והט”ז” והם מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה שם (בה”ט ס”ק יג. מ”ב ס”ק לא -מ”צ) .
ש: ובכל זאת” מי שרוצה” יש לו על מי לסמוך?
ת: נכון. אך אין אצל מהר”י מינץ היתר גורף משום שצורך שמחה דוחה עבירה” אלא הנימוק של שמחה מגדיר אם יש כאן ‘לא ילבש’ או כלאיים. למשל אם אשה לובשת מעיל בעלה כי היא רועדת מקור” יש אומרים שאין כאן לא ילבש” כי אין לה עניין להידמות. או אם סוחר בגדים לובש שכבות של בגדי כלאים כדי למכור בשוק לגויים” אין איסור” כי אין זה דרך לבישה. והוא הדין אם זו תחפושת. וגם הרמ”א ציין שזה רק בכלאיים מדרבנן. אבל הוא אינו כותב פסק ששמחה דוחה איסורים.
ש: למה בחטיפה אין ‘לא תגזול’?
ת: מדובר בבחור שאוכל אפיפית” המכונה ופל מתוך חבילה” וחברו חוטף ממנו אפיפית אחת” מתוך ידידות ושמחה. וכיון שכך נהגו” יש בזה משום הפקר בית דין הפקר. כך מנמק זאת המהר”י מינץ. ומה זה קשור לביזיון תלמיד חכם?! אין בזה הפקר בית דין. מעשה בתלמיד שבא מחופש כמו הגר”ש גורן הרב הראשי” לביתו של רבנו הרב צבי יהודה שנזף בו קשות.
ש: ומה עם “מסכַת פורים”?
ת: סתם ליצנות. עיין בבאר היטב (שם ס”ק יג – מ”צ). ומעשה בתלמיד שאמר בפני רבנו הרב צבי יהודה: רש”י הוא אשה ותוספות הוא גבר” כי בגמרא התוספות מודפס בחלק החיצוני של העמוד” ורש”י בחלק הפנימי” והרי כבוד בת מלך פנימה. רבנו נזף בו. אבל מעשה בתלמיד שאמר דבר תורה על אדם חצי בן חורין וחצי עבד עמלקי” האם החצי יהודי חייב למחות את החצי העמלקי” ורבנו מאוד נהנה” כי זה דבר תורה אמיתי.
ש: מה ההבדל?
ת: שמחה – אמת. ליצנות – הבל.
ש: סליחה. הם מביאים עוד הוכחה מדברי הרמ”א: “ויש אומרים דאם הזיק אחד את חברו מכוח שמחת פורים” פטור מלשלם” (שו”ע או”ח תרצה ב הגה – מ”צ).
ת: נראה שזה מתוך שכרות שאינו שולט בעצמו. כך נראה מהמהרש”ל (ב”ק פ”ג סי’ ג – מ”צ). ולא שהתכוון להזיק (מ”ב שם ס”ק יד – מ”צ). אבל אם התכוון להזיק” משלם. אמנם באופן כללי” מי שמזיק כי הוא שיכור צריך לשלם (רמב”ם חובל ומזיק א יא – מ”צ)” אבל זה כיוון שהכניס עצמו למצב של שכרות” אך פה הכניס את עצמו בהיתר” לכן פטור. גם המהרש”ל אמר שיש לשלם וכן פוסק הגר”ע יוסף (חזו”ע פורים עמ’ רח – מ”צ)” ואין כאן מקום להאריך. על כל פנים” לענייננו” ודאי שאין היתר גורף משום שמחה” ועובדה שדברים אחרים הפוסקים אסרו.
ש: מה למשל?
ת: בביאור הלכה מזכיר בשם המאירי שלא נצטוינו על שמחה של הוללות ושל שטות. וכן בשם חיי אדם שאם יודע שיזלזל באחת מן המצוות כגון נטילת ידיים” ברכת המזון” מנחה” ערבית או קלות ראש” לא ישתכר (ביה”ל תרצה ד”ה עד דלא ידע – מ”צ).
ש: בסיכום?
ת: פורים זה יום קדוש” ויש להוסיף בו קדושה ולא חס וחלילה להפך” הוללות וליצנות. הרי זה יום שבו קיבלנו תורה מרצון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן