פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לבד בחברה שונה

לבד בחברה שונה

פעם ראשונה מחוץ לחממה

תכליתו של מאמר זה היא לפרוס לפניך חלקים מרכזיים של זירת הניסיונות המתהווה כמובן מאליו מתוך המפגש שבין החול והקודש” כפי שהם מיוצגים במרקם היחסים החברתיים בין החייל הדתי לסביבת החולין האופפת אותו. במאמר זה ניתנת לך אפשרות הוגנת להיות חכם מתוך הניסיון ואף לראות את הנולד ובזה להישמר מ”נקיעת הירך” ומ”צליעה” בעת ההתמודדות אל מול רשמי חולי חולין” השפעות זרות ו”רוחות בלתי מצויות” המנשבות באוויר חברתי סבוך זה ששמו צבא.

א. מחממה תומכת לסביבה “תוקפת”
תחושת הביטחון של האדם השכיח מתבססת בדרך כלל על אזורי מחיה תרבותיים מוגנים פחות או יותר. אזורי מחיה אלו נותנים לאדם בסיס ותמיכה ערכיים וחברתיים” אשר מספקים לו קרקע מוצקה ויציבה לניהול אורחות חייו.
למשל” צורכי הקיום הפיזי והנפשי של הילד מוגנים ע”י דאגת ההורים והתא המשפחתי החם” וכך יכול הילד להרגיש את בטחונו בצורה איתנה” שכן הוא מפיק מאוויו ביד רחבה” מסתובב במרעה דשן של גירויים חיובים” המאפשרים לו להמשיך את חייו בשקט ובשלווה יחסיים.

כך” גם בגילאים מאוחרים יותר” המתבגר הדתי – על אף היחשפותו לתכנים של התרבות הכללית מפאת הנגישות הקלה אל אמצעי התקשורת לגווניה – שרוי בסביבת חיים תומכת ערכים. החברה המידית והזמינה המלווה אותו לאורך שנים אלו היא בבחינת “מצא מין את מינו” ובזה יש לו “נחמה פורתא”. הוא אומנם נחבל מהצצתו אל מרכולתה של התרבות הכללית” אבל עדיין היד החמה המושטת אליו בדמות משפחה” חברים” חופש רחב של קביעת סדרי עדיפויות ולוחות זמנים” ניצבים לימינו ומעניקים לו אחיזה על הקרקע התרבותית עליה גדל.

והנה” הנער מתגייס ליחידה עורפית או קרבית. מסגרות אלה מזמנות בדרך כלל מגוון רחב של התנהגויות” דעות” הלכי נפש ודינמיקה חברתית מיוחדת” שנוצרת כתוצאה מצירופיהם של כל אלה יחדיו. בידוע” שרוחב המגוון של המוזכרים לעיל כולל בתוכו (ולעיתים קרובות גם מהווה את רובו) דברים אשר מהווים סתירה חזיתית לאורח החיים והלכי המחשבה שליוו את הנער עד גיוסו.
אם כן” הבחור הדתי מוצא עצמו בודד “ומותקף”” איננו ערוך “לזירת מטענים” מורכבת שכזו” עולמו הערכי” שקיומו ובטחונו ניזונו עד כה מטבורה של סביבה תומכת בסך הכל” מוצא את עצמו לפתע בבחינת “אם אין אני לי מי לי”. יש צורך בהתארגנות מיוחדת כדי שיוכל להתיצב מול אתגר שכזה.
אין ספק שזהו רגע משבר שמתוכו נובעות כמה אפשרויות תגובה אפשריות:
א. התגוננות והסגרות “בתיבת נח” נפשית וחברותית.
ב. הבלעות וטשטוש הבדלים הכרחיים בינו לבין החברה הסובבת.
ג. מבוכה ואיבוד עשתונות.
ד. סימביוזה – דו קיום מעשי-נפשי-רוחני מרשים ” בחינת: “זה נהנה וזה נהנה”.

ב. דע את עצמך ומצבך
ההלם הראשוני הפוקד את החייל הדתי ה”בודד” מוליד בדרך כלל תגובות הישרדותיות” חלקן יצירתיות יותר וחלקן פחות הנעדרות מענה אמיתי אצילי ושלם לסיטואציה המורכבת שתוארה לעיל. מנגד” ישנו מצב חמור יותר אליו עלול החייל הדתי להדרדר” והוא כאשר אינסטינקט הישרדותי זה חסר לו” ואז ב”קול ענות חלושה” הוא מתמוסס ונמשך אחר הלך הרוח החברתי לטוב ולרע.
לעומת תגובות אלו” מעטים הם אותם חיילים ש”נמלכים בקונם” ומצמיחים מתוכם את קומת היראה והאמונה הדרושות כדי להוציא מ”עז” זה את מתיקותו.
המודעות למצב המורכב בפניו עומד החייל הדתי” היא סימנה המובהק של האחריות האישית” שהיא נחלתו של האדם היודע את אשר לפניו ו”הרואה את הנולד” . בלא מודעות מוקדמת זו האדם חלילה יכול להגיע למצב של “דרך רשעים כאפלה לא ידעו במה יכשלו” .

עד כאן עסקנו במאמר בחלק המודעות – “דע את עצמך ומצבך לפני שתדע מה להשיב”. להלן ננסה לתת כמה כיווני מחשבה ומעשה לפיתרון הסבך שתואר לעיל” שייתכן ואף יצליחו להביא את החייל להתגדל מתוכו.
ישומן של הדרכות אלה מותנה בבגרות נפשית שמרכיביה העיקרים הם שניים –
א. הכרת ערך האמונה ומרכזיותה בחיינו .
ב. גבורת נפש להשיט את האמונה על גלי המציאות ומוכנות להקרבה ולמסירות על מנת “לעובדה ולשומרה” חרף כל הקשיים.

ג. ותקננו בעצה טובה
העצה הראשית היא – ראשית לכל” להעריך נכונה בלא דמיונות כזב את עוצמת הקושי.
לא היינו צריכים לומר ולהדגיש זאת” אם לא היה האדם עלול כל כך לנפילות דמיוניות בשעות קושי ומשבר. עד כמה קשה לשכל “לשפוט מישרים” בתנאי הלם ראשוני” נוכל ללמוד מאין ספור מצבי חיים.
צריך להבין ששיפוט דמיוני נטול מדעיוּת שכלית שפויה ומאוזנת” מכניס את האדם להלך נפש של ראיית שחורות עד שהוא מוכרע בידי המפלצת שהוא עצמו יצר בדמיונו הקודח.
דע את המציאות לאשורה! אל תחמיר ואל תקל.
הנה לך דוגמא: חיילים המכונים “חילונים” מדברים על דברים שמרגיזים את נפשך ומותחים את עצביך” בין אם מדובר בתכנים שחוסר צניעות נודף מהם למרחוק” בין אם דברי בטלה” ריק או גרוע מזה. “אל תבהל ברוחך” ” הערך נכונה את המצב ומתוך כך דע את האפשרויות ההלכתיות והמוסריות העומדות לפניך. לבטח תתפלא לגלות שהן רבות מספור.
הרשות נתונה! הכר את בחירתך החופשית מתוך מנוחת נפש ושִקול דעת! אם אתה מתקשה לערוך חשבון זה לבדך שתף את חברך” כבר אמר החכם מכל אדם “טובים השניים מן האחד” .

עצה שניה – צייר לנגד עיניך דיוקן של אישיות המוערכת על ידך.
יהיה מי שיצייר את דמותם של אבות האומה כפי שאלו עולות מתוך סיפורי התורה ודברי חז”ל” יהיה מי שיצייר לו את דמותם של גדולי תנאים ואמוראים או אולי את אבות אבותיו” סבו” רבו או אפילו חבר שאפתן המהוה עבורו דמות לחיקוי.
אבל צייר! כי ציור דיוקנה של דמות מופת מעלה את המתנשא למרחב הבחירה החופשית ומעצימה בקרבו את הרצון הטוב הקובע נחרצות: “ובחרת בחיים” !! מכפלת הכוח שנוצרת ע”י ציור דיוקן שכזה נוסכת תחושה של ביטחון וגבורת אמת שאינני לבדי ומה עוד שהיא מעמיקה את התוכחה הפנימית וגערת הקודש של הטוב ברע” של האמת בשקר ומשפילה אותם לעפר.

עצה שלישית – התפלל על נפשך! התפילה היא תוצר מובהק של הכרת המצוקה ועומק האתגר” זו הקרקע הנפשית ממנה צומחת ועולה התפילה. התפלל!! הפוך את המצוקה ללחצן מצוקה! התפלל לבוראך שיחשל את כוחותיך להתמודד ביושר ובגבורה” שיפתח שכלך” לבך” שיעורר בך נחישות והתמדה. אל תוותר על הזדמנות מופלאה זו שנפלה בידך לזעוק בתפילה” אל תתבייש להתפלל.

עצה רביעית – נקוט יוזמה! אל תהיה פסיבי” המום” מופתע” בוהה. הפסיביות שלך מאפשרת לזרם ההולם בך להעמיק אחיזתו” בעוד אתה חסר עמדה. הבע את עצמך! הוסף תבלין משלך לתבשיל החברתי הכללי” היה שותף פעיל ומשפיע על יצירת האווירה” גם אם אין לך חוכמה של ממש או איזה תרופת פלא השתמש במה שיש לך” אך אל תיסוג מתוך תבוסתנות ורכות לבב. האר פנים! אמור מילה טובה” שמש דוגמא חיובית! היה יצירתי!!
ודאי ראית לא פעם מה גבוה המחיר שמשלם מי “שממצמץ ראשון”. נחש וחתול נעמדים זה מול זה” הראשון שימצמץ” מי שיצא ממיקוד ראשון הוא יפסיד במערכה. הכוחות הפועלים במציאות שואפים תמיד להתפשט” תהיה מוכרח לקדם פניהם” לפעמים לאגפם” לפעמים להסוות עצמך” בבחינת “ערום ראה רעה ויסתר” ” לפעמים לפתח שיח” לפעמים למחות כנגדם” אבל סתם כך להישאר אדיש זו לא אופציה כלל!

עצה חמישית – עיין בספרים שתוכנם קרוב לסוגיות בהם אתה שרוי” למד מחכמתם של אחרים” גיבורי “גן המבוכה” של החיים. אל תתעקש לנסות הכל בעצמך דווקא כי אחרת אולי לא יספיקו לך גם כפליים כ”שנות מתושלח” לתהות על קנקנה של האמת. תוכל להעזר כדוגמא בספרו המצוין של הרב בהר”ן ז”ל: “החברה והשפעתה ע”פ חז”ל” שגם הוא מועיל למטרה זו בהרבה מבירוריו בסוגיות “היחיד והיחד” ועוד ספרים רבים כאלה.
“וכאשר תקום מן הספר” תחפש באשר למדת אם יש בו דבר אשר תוכל לקימו” .

עצה שישית – נפלת? לא עמדת בציפיות שהצבת לעצמך? נתח כישלונך והפק לקחים! עבור לאורכו ולרוחבו של האירוע ונסה להבין איך הגעת לדרך בלא מוצא זו. תמיד תוכל לשחזר את התהליך במעט התבוננות” זהה את החוליות החלשות שנבעו מחוסר הֵערכות שכלית” רגשית” מידותית ומעשית שלך. טפח ופתח את שרירי הנפש” והיה מוכן טוב יותר לפעם הבאה שודאי תגיע” אבל בשום אופן אל תהיה “ככלב שב על קיאו” ” כי הרגל נהפך לטבע.

עצה שביעית – כתוב יומן אישי” “דאגה בלב איש ישיחנה” . תאר בו את נפתוליך” תן דמות ותואר להתמודדויותיך” אל תחטט בם רק תשוטט” כי בכוחו של התיאור להעמיק את הטיהור.
הנפש מתרשמת מדיוקנם של הדברים המסוגננים בשפת היומן האישי” כך תבין טוב יותר את עצמך ואולי אף תגיע למצב של “שאלת חכם – חצי תשובה”. אולי תוכל גם לחשוף את תיאוריך אילו בפני ידיד נפש” רע קרוב” איש סוד” או “חבר מעלה” ” שיבין לנפשך” יעודד” יחזק ואולי יחלוק איתך גם מניסיונו.

עצה שמינית – ראית פעם בעל חי מגיע לטריטוריה חדשה? קודם לכל הוא מסמן גבולות ומדגיש אותם ע”י ריחם העז של “מי רגליו”. הדגשה זו נועדה עבורו ועבור אחרים. יעקב שולח מלאכים לעשיו ושם בפיהם דברים נוקבים עבורו: “עם לבן גרתי…” – “עם לבן גרתי ותרי”ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים” . דע לך עשיו אינני הפקר שהכל דשים בו” יש לי מטען רוחני” יכולת התמודדות. התכונן בהתאם” אתה הולך לפגוש “גברא רבא”” לא דחליל!
מתוך התרעה זו מסתגננת מערכת יחסים מכובדת יותר” הזולת יודע שאתה נוכח” שיש לך עקרונות. חשוב שאנשים סביבך ידעו וירגישו את הערכתך העצמית” לא הערכה עצמית שקרית” אלא כזו שמתבססת על כבוד אמיתי ממקורה של תורה וקדושה. כך תצור גבולות! כך ידעו הסובבים אותך לכבד גבולות אלו! ידעו עד לאן מותר להם להלך בחופשיות ומהיכן עליהם לנקוש בדלתך ולבקש רשותך להיכנס. עשה הכל כדי לא ליפול לחלישות הדעת כאשר אינך במקומך הטבעי” התעשת!! צור לך סביבת חיים מכובדת בה תוכל להתמקם” להתקומם” להתקיים ולהתקדם. זכור – “בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו” !

כאשר תתבונן בעצות אלו” דע! כי ערכן כפול ומשולש:
א. ערכה העצמי של כל עצה בפני עצמה.
ב. הכוח המתקבל מיחסי הגומלין הנכונים שבין העצות כולן.
ג. ערכן מצד העובדה שהן מגלות מֵרחבי עצות נוספות בחינת “מצווה גוררת מצווה”” כמו כן עצה גוררת עצה.

ד. סיכום
“כל הדרכים בחזקת סכנה” ” מצבים חדשים ובלתי מוכרים מזמנים ניסיונות מגוונים שתכליתם להעמידנו במבחן הערכים ולצרוף את נפשנו כ”צרוף את הכסף” ” אבל זה אפשרי רק אם נתכונן לקראתם ונקדם את פניהם:
א. נדע את כללות אופיים של ניסיונות אלה.
ב. נכיר את נקודות הַתֻּרְפָּה וְהַחֻלְשָׁה שלנו.
ג. נציע נקודות תְּרוּפָה וְחִשּׁוּל להתמודדות מכובדת והגונה.
קווים אלה ניסינו לטוות ולהתוות במאמר זה ו”תן לחכם ויחכם עוד” ” אבל זכור: “לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה” ” לכן קבץ מתוך המאמר את הדברים הקרובים אל המעשה אחרי שנתחוורו לך מתוך הקדמותיהם הרעיוניות והשק אותם בים המציאות המורכבת” אתה הקברניט! ו”הבא ליטהר מסייעין בידו” .

*המאמר פורסם גם בספר “החזית שבעורף – אסופת מאמרים לחייל שבעורף החברה הישראלית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

בדיחידוש – שלושה אסירים
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו: הרב יואב מלכא
Shape-2
הרב יואב מלכא FIX
כיבוד הורים והתקדמות אישית
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו
Shape-2
machon
חיוכה של תורה
Shape-2
machon
לשמוע כל חצי שעה חדשות אפילו שאין שום דבר חדש.
Shape-2
machon
לא נכון אפילו יש לי חבר ערבי”…
Shape-2
machon
תודה רבה לך! באמת תודה רבה”.
Shape-2
machon
מנהג ישראל
Shape-2
machon
לצפור ולזרז כשהרמזור כבר מורה אדום-צהוב
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן