פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > תנודות חינוכיות

תנודות חינוכיות

תנודות חינוכיות
לפני ימים אחדים הגיעה לידי חוברת שנכתבה על ידי דמות חינוכית ז”ל. אחד המאמרים מוקדש לבחינת השפעתה המזיקה של הפסיכולוגיה על החינוך. את התערערות המשמעת בין כתלי הבית” את כניעת ההורים למאוויי הילדים” ואת אי-הצייתנות של הילדים – תולה המחבר בהשפעת הפסיכולוגיה המודרנית. הוא מאשים אותה בכל הכישלונות והקלקולים המוּכּרים לנו בשדה החינוך. הוא טוען שמאז שהפסיכולוגיה השתלטה על שדה החינוך לא רק שלא הוטב מצבו אלא עוד הורע והתדרדר. הוא תוקף במיוחד את הספרות החינוכית המקצועית הדתית והחרדית ומאשים אותה בכניעה בפני התובנות של הפסיכולוגיה” ובכך שהיא מתיישרת על פי דרכה.
איזה פסול הוא מצא בפסיכולוגיה? שהיא כופרת בבחירה החופשית” על ידי מתן משקל כמעט מכריע לתכונות הנפש המוּלדות. אין אדם יכול לחמוק מהן” לכן הוא נאלץ לממש אותן” והן מכתיבות לו את התנהלותו בחיים. בין השאר” הוא יוצא חוצץ נגד ביטול הענישה הגופנית בחינוך בהמלצת הפסיכולוגיה המודרנית” ותוהה האם חז”ל וחכמי ישראל בכל הדורות ובכל העדות” שנתנו לגיטימציה לענישה הגופנית” שגו וטעו.
לבסוף” הוא מבקר את הנטייה של אנשי חינוך במגזר הדתי והחרדי להדגיש את העידוד” את “הימין המקרבת” ואת האהבה בחינוך” ולהתעלם לחלוטין מ”השמאל הדוחה”” מה”מקל חובלים”. “ימין מקרבת” ללא “שמאל דוחה”” היא חצי אמת” וחצי אמת איננה אמת. את הגורם להעלמת מחצית האמת הוא שוב מוצא בהשפעתה של הפסיכולוגיה על הסדנאות להנחיית הורים.
ומה אנחנו אומרים על כל הטענות דלעיל?
אין ספק שחלק מהעובדות נכונות. א. השימוש בעונשים בכלל” ולא רק בענישה גופנית” פחת. ב. הקשיים בחינוך הילדים לא פחתו. ג. המשמעת והצייתנות של ילדים להוריהם ירדו פלאים. ד. הוא צודק בקביעתו שבדורות האחרונים” ובמיוחד בדור האחרון” חלה תפנית דרסטית בדרכי החינוך. אבותינו – לא רק לפני מאתיים שנה אלא גם לפני חמישים שנה – חינכו את ילדיהם בדרך שונה. אז היתה ה”שמאל הדוחה” עדיין ניכרת בחינוך הילדים. היום” יד הימין המקרבת שולטת בחיינו כמעט ללא עוררין. יד השמאל הדוחה כמעט משותקת.
על עובדות אלו אין חולק. השאלה היא: מהו הגורם לכל התמורות הנ”ל? האם הגורם האחראי לכל ה”צרות” בתחום החינוך הוא הפסיכולוגיה” בגלל כפירתה בבחירה החופשית של האדם? האמנם?! את הכפירה בבחירה החופשית או הקביעה שהבחירה החופשית מוגבלת ניתן לייחס בזהירות לאסכולה הפרוידיאנית. האסכולה הפרוידיאנית הדגישה את עוצמתם של הדחפים ושל היצרים הכמוסים בנפש האדם ואת הצורך לתת להם פורקן על מנת להבטיח את הבריאות הנפשית של האדם. במקום ללחום נגד היצרים הבהמיים שמתפרצים באדם ולהשתיק אותם” ממליצה אסכולה זו לכרות איתם ברית ולתת להם מקום של כבוד. אבל” הפסיכולוגיה איננה עשויה מעור אחד. קמו לפרויד בני-פלוגתא אמיצים” שחלקו על יסודות שיטתו” הניחו יסודות נפשיים אחרים ויצרו אסכולות פסיכולוגיות שונות לחלוטין. לכן” כל הדיבורים בעד או נגד ה”פסיכולוגיה”” כאילו קיימת אסכולה פסיכולוגית אחת בלבד” הם הכללה מטעה.
אבל” נדמה שהסוגיה המרכזית שעלתה לדיון במאמר היא כיצד ומדוע משתנה שיטת החינוך. מחבר המאמר מניח ששיטת החינוך אינה אמורה להשתנות. כל השיטה החינוכית נגזרת מהשקפת עולם. גם שיטתם החינוכית של גדולי ישראל נגזרת מהשקפת עולמם התורנית שהיא אמת לאמיתה” עמידה בפני פגעי הזמן ואיננה נתונה לשינויים. התורה נצחית” לכן שיטת החינוך הנגזרת ממנה אף היא נצחית. מכאן נובע שמי שתומך בשינוי בשיטת החינוך התורנית מרים ידו על כל גדולי ישראל שדגלו בשיטת החינוך הקודמת” וניתן להאשים אותו שהוא נסחף בזרם של רוח הזמן ואינו נאמן לתורת אמת.
אין חולק שהתורה היא תורת אמת” ואיננה משתנה ולא עתידה להשתנות. אבל האדם משתנה. לא התורה משתנה אלא האדם. נטיותיו” רגישותו” אופיו – משתנים. כשם שמתבגר שונה מילד קטן” ולכן אין גישה חינוכית זהה כלפי מתבגר וכלפי ילד” למרות שאנחנו דוגלים בעיקרון חינוכי אחד” הלקוח מתורת אמת אחת” – כך שונה האדם השייך לדור אחד מזה השייך לדור אחר. בדור אחד הוא בוגר יותר” ובדור אחר – פחות; בדור אחד הוא סבלן” ובדור אחר – אימפולסיבי; בדור אחד הוא כנוע” ובאחר – מרדן וכמה לחופש. בעלי הסוד כבר לימדו אותנו שהאנושות היא כמו קומת אדם שלם” מהראש ועד לעקב. כל דור מגלה איבר נפשי אחר מהקומה האנושית השלמה. יש דור דעה (= דור המדבר)” ויש דור של העקב (= עקבא דמשיחא). לכן” במהלך הדורות” אין אדם אחד אלא סוגים שונים של בני אדם” שכל אחד מהם זקוק להדרכה חינוכית אחרת. לכן” שינוי בשיטת החינוך אינו הבעת אי-אימון בשיטות החינוך הקודמות. אלו ואלו נכונות” כל אחת לשעתה.
גדולי החינוך הם אלו שמסוגלים לזהות את מבנה הנפש של הדור ולהתאים לו שיטת חינוך. זו אינה כניעה לרוח הזמן אלא גאונות חינוכית.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן