פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ולא תהיה עדת ד’ כצאן אשר אין לו רועה

ולא תהיה עדת ד’ כצאן אשר אין לו רועה

משה רבינו ע”ה הרועה הנאמן” בבואו להיאסף אל עמיו” מבקש מהשי”ת למנות במקומו מנהיג ראוי אשר ימשיך להנהיג את האומה בכניסתם לארץ ישראל” ושיהיה בעל מידות ותכונות מתאימות ככתוב: “וידבר משה אל ד’ לאמר יפקד ד’ אלקי הרוחות לכל בשר איש על העדה” אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם” ואשר יוציאם ואשר יביאם” ולא תהיה עדת ד’ כצאן אשר אין לו רועה” (במדבר כז טו-יז). רש”י מפרש ומפרט מה הן התכונות של המנהיג הרצוי לישראל:
א. “מנה עליהם מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו”. ואכן השי”ת אומר למשה “קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו” (במדבר כז יח) – “כאשר שאלת” שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד” (רש”י)” “שאין דעתם דומה זה לזה” ואין פרצופיהן דומים זה לזה” (ברכות נח א) – מנהיג שיכול להכיל בלבו ובמוחו את כל עם ישראל לשבטיו” לזרמיו ולדעותיהם השונות.
ב. מנהיג שישמש דוגמא אישית וילך בראש המחנה “אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם”” ולא כדרך מלכי האומות” שיושבים בבתיהם ושולחין את חילותיהם למלחמה.
ג. מנהיג בעל התנהגות מוסרית וצדיק בהליכותיו” שזכויותיו יעמדו לכלל האומה ככתוב “ואשר יוציאם ואשר יביאם” – בזכויותיו (רש”י שם).
נכון לעכשיו” אותן תכונות ומידות שביקש משה רבינו ע”ה מהשי”ת שיהיו במנהיגי ישראל כדי שלא נהיה כצאן שאין לו רועה” להן אנו זקוקים מאד” שיהיו במנהיגינו היום:
א. שיהיו מנהיגים אשר רוח בהם” שיוכלו להלוך כנגד רוחו של כל אזרח במדינה. שיוכלו לאחד את עם ישראל כאיש אחד בלב אחד” למרות שדעותיהם שונות ופרצופיהם שונים” ולא מנהיגים הגורמים לפירוד ולמלחמות פנימיות ח”ו. ומה מאחד את האומה? לא רק אינטרסים כלכליים ואפילו לא מלחמות (כבר ראינו מלחמות שגרמו לפירוד בישראל)” אלא בראש ובראשונה הרוח” השורשים של עם ישראל. כשם שענפי העץ מתאחדים בשורשיו כך גם האומה מחוברת בשורשיה. ולא רק העבר מאחד אותנו” אלא” ובעיקר” העתיד של מדינת ישראל. קמנו לתחיה בארצנו להיות אור לגויים” דהיינו לגלות את נשמתו הטובה של עם ישראל” לקיים את המובטח לאברהם אבינו: ואעשך לגוי גדול” והיה ברכה” ונברכו בך כל משפחות האדמה…
ב. אנו זקוקים כאוויר לנשימה למנהיגים שילכו בראש המחנה ולפני המחנה – שישמשו דוגמא מוסרית וערכית ויקחו אחריות על מעשיהם. אין זה מספיק להיות פיקח וערום בשביל להחזיק בהגה השלטון.
ג. המנהיג צריך להיות אדם טהור לב” ישר והגון” ובהתנהגותו זו הוא מזכה את כלל האומה” כדברי הנביא “אמרו צדיק כי טוב” כי פרי מעלליהם יאכלו” (ישעיה ג י) – שכל הדור אוכל מפרותיו (עי’ מסילת ישרים בביאור חלקי החסידות). ומתוך כך יתקיים בו “ונתת מהודך עליו” למען ישמעו כל עדת בני ישראל” (במדבר כז” כ).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן