פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ג – החוקיות של עמלק

סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ג – החוקיות של עמלק

סידרת “סוד האנטישמיות”
חלק ג’: החוקיות של עמלק| מאת: נתן קוטלר
“בקיבוץ גליות כשרוצים לבא לארץ ישראל”
עמלק מזדמן להם בדרך”
(רבי אלעזר אזכרי)
בשבוע שעבר ראינו שהאנטישמי הראשון בהיסטוריה היה נמרוד שנלחם במוסריות של אברהם אבינו. הפעם נראה שעמלק מנסה לעצור את תהליך שיבת ציון” מאחר שמרגיש מאוים על ידי המוסר וצדק שמופיעים בעולם בעקבות התחייה הלאומית והרוחנית של עם ישראל.
אם נתחקה אחר עמלק” נוכל להבחין שהוא תקף את עם ישראל בשלוש נקודות זמן גורליות בהיסטוריה של עם ישראל: יציאת מצרים” יציאת בבל ויציאת הגלות בתקופתנו. האם ניתן להצביע על חוקיות מסוימת בשלוש הפעמים הללו שעמלק תקף את עם ישראל?
עמלק ושיבת ציון
אם נסקור את תקיפותיו של עמלק” נבחין בחוקיות מדהימה. עמלק תוקף את עם ישראל” בכל פעם שהייתה התעוררות לשיבת ציון ועם ישראל היה בדרך לארץ ישראל לבנות בה את חייו הלאומיים והרוחניים. וכדברי רבי אלעזר אזכרי” תלמיד האר”י הקדוש: “דבביאה ראשונה [=כאשר עם ישראל היה בדרך ממצרים לארץ ישראל] בא עמלק” הכא נמי [=גם כאן] בקיבוץ גליות כשרוצים לבא לארץ ישראל” עמלק מזדמן להם בדרך” וכאשר עינינו רואות היום תמיד” ירא ה’ וישפוט” (ספר חרדים ב” טז).
יציאה מגלות מצרים – בדרך לארץ ישראל
נקודת הזמן שעמלק תקף את עם ישראל” הייתה לאחר שיצאו ממצרים (דברים כה” יז-יח) ועמדו לפני הכניסה לארץ ישראל ובניין המשכן ולאחריו בית המקדש הראשון. מטרת יציאת מצרים היתה כדי להגיע לארץ ישראל” כדברי ה’ אל משה במעמד הסנה: “וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ” (שמות ג” ח). ולאחר קריעת ים סוף” עם ישראל כבר התנבאו על בניין בית המקדש: “תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה’ מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ” (שמות טו” יז).
יציאה מגלות בבל – בדרך לשיבת ציון הראשונה
נקודת הזמן שהמן” צאצאו של עמלק” תקף את עם ישראל” הייתה לאחר הצהרת כורש” כאשר חלק מעם ישראל כבר עלה בשיבת ציון הראשונה עם זרובבל לארץ ישראל. וירושלים ובית המקדש כבר היו בתהליך בניה. אך אויבינו ניסו לעצור את שיבת ציון “וּבְמַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּתְחִלַּת מַלְכוּתוֹ כָּתְבוּ שִׂטְנָה עַל יֹשְׁבֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם” (עזרא ד” ו). כתב השיטנה היתה למנוע את בניית בית המקדש והמן ובניו היו מאלו שביקשו למנוע את בניין בית המקדש (רש”י אסתר ט” י). וכדברי האר”י הקדוש “שהמן וסיעתו הרשעים הרגישו שבנין בית שני ממשמש ובא” לכן חשבו מחשבות להפר זה” (שם משמואל תצוה” תרע”ב).
יציאה מהגלות בתקופתנו – בדרך לשיבת ציון
נקודת הזמן” שהנאצים” יורשיו האידיאולוגיים של עמלק (ראה: הרב סולוביצ’יק ‘איש האמונה’ עמ’ 101; ובספרו ‘עמודו של עולם’ עמ’ 28)” תקפו את עם ישראל” הייתה לאחר הצהרת בלפור” כאשר חלק מעם ישראל עלה בחמש העליות הראשונות וכבר בנה מוסדות לאומיים בארץ ישראל וכאשר הרב קוק ותלמידיו התחילו את התחייה הרוחנית של עם ישראל.
אך מדוע תקף עמלק את עם ישראל דווקא כאשר היינו בדרך לארץ ישראל לתחיה לאומית ורוחנית? מדוע עמלק מאוים מתחיית עם ישראל בארצו?
עמלק והמלחמה במוסר האלוקי
בית המקדש הוא המקום שממנו יוצאת הדרכה מוסרית ורוחנית לכל האנושות” כפי שמצינו בחזון ישעיהו: “וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה’ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם…וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה” (ישעיהו ב” ב-ד).
חזון זה יכול להתממש רק על ידי עם ישראל בארצו (הכוזרי ב” יב; אורות עמ’ קד) ולכן עמלק מנסה לעצור את תהליך שיבת ציון” מאחר שמרגיש מאוים על ידי המוסר וצדק שיופיעו בעקבות כך בעולם. “[עמלק] בא לרמוס את נושא דבר הרוח” המוסר” השלום וכבוד האדם – מיד עם עלייתו הראשונה על במת ההיסטוריה של העמים” (רש”ר הירש” שמות י”ז” ח).
וכיצד עלינו להתמודד מול עמלק?
מלחמה למען השלום
הרב קוק מלמדנו שיום יבוא והעולם יבין שהמוסריות והצדק הן הדרך הנכונה והאנושות תכסוף לשלום. אך עד שיום זה יגיע” עלינו להילחם נגד הרוע והאכזריות בעולם” במלחמת הרתעה ואף התקפה “החרב” אפשר שתהיה משמשת לא רק בתור מגינה ושומרת את השלום שלא יופר” כי אם עוד יהיה לה תפקיד לבער קוצים ולהכניע עריצים” (עין איה שבת סג” א סעיף מח).
ולכן אנו נאלצים להילחם בעמלק כדי לעצור את הרוע והאכזריות שהוא מביא לעולם (ראה: מאמרי הראיה ב’ עמ’ 508) ולכן מטרתנו במלחמה היא שלא יהיו מלחמות אלא להביא שלום אמיתי לעולם כדברי חז”ל “אף המלחמות לשום שלום נכתבו” (תנחומא צו” ג).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן