פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ה’ – אנטישמיות ואנטי-ציונות

סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ה’ – אנטישמיות ואנטי-ציונות

בשבוע שעבר ראינו שהשנאה לעם ישראל מהווה איום על המוסריות לכל האנושות. הפעם נברר האם אנטי-ציונות היא אנטישמיות? וננסה להבין מה עומד מאחורי אנטי-ציונות?
חזון מדינת ישראל
עם ישראל קיבל משימה להביא ברכה לאנושות “וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ” (בראשית יח” יח). איך מבצעים את המשימה? התשובה נמצאת בפסוק הבא: “וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט” (שם יט). עם ישראל יכול להוות דוגמא לאנושות בהקמת מדינה בארצו שתתנהל לפי הצדק והמשפט האלוקי (אורות” ‘למהלך האידאות בישראל’ עמ’ קד). המטרה שלנו היא לבנות חברה מוסרית ורוחנית שבה יתממש חזון הנביאים והיא תהווה עוגן לבהירות מוסרית לאנושות כולה: “וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה’ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה’ אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה’ מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה” (ישעיה ב” ב-ד).
מנהיגי הציונות ביקשו לממש חלק מחזון גדול זה בהקמת מדינת ישראל כ’חברת מופת’ לאנושות: “בציונות כפי שאני מבין אותה” כתב הרצל “כלולה לא רק השאיפה אל כברת ארץ מובטחת כחוק בשביל עמנו האומלל” אלא גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית”. וישראל זנגוויל כתב לפני יותר ממאה שנה: “יקימו להם היהודים” המחוננים בחוש גאוני של צדק” מדינה יהודית” שבה ישלוט הצדק במידה מרובה יותר משהוא מצוי באיזו מדינה שהיא; יקימו מדינה” שבה יעמוד המוסר על מדרגה גבוהה יותר והפשע יהא נדיר בה יותר”. כאשר חיים הרצוג עמד מול העצרת הכללית של האו”ם שהחליטה שציונות היא גזענות” הוא אמר בנאומו: “[הציונות היא] הניסיון שלנו לבנות חברה” גם אם היא לא מושלמת. ואיזו חברה היא מושלמת? חברה שבה יתגשמו חזונותיהם של נביאי ישראל”.

אנטישמיות ואנטי-ציונות
מדינת ישראל מתקדמת יותר ויותר לעבר הקמת חברה המבוססת על מוסריות ובדרך להקמת בית המקדש שממנו תצא בהירות מוסרית לעולם כולו. אך אויבי המוסר כמו האיסלאם הקיצוני” ארגוני הטרור ודיקטטורות שונות רואים בנו איום ממשי לעצם קיומם. ולכן” הם עושים ככל יכולתם לפגוע במדינת ישראל. יש שתי צורות למאבקם: הצורה הראשונה היא ניסיון להשמיד את מדינת ישראל במלחמה ולמרר את חיינו בטרור. הצורה השניה היא הכפשת מדינת ישראל בכל דרך אפשרית כדי להראות לעולם שמדינת ישראל אינה מוסרית וכך השפעתה תפחת. אך למרבה האירוניה” דווקא העולם המערבי מצטרף ‘לפסטיבל השנאה’ הזאת ובפרט במסדרונות האו”ם. השאלה היא מדוע?

רלטיביזם מוסרי
נתן שרנסקי מסביר בספרו ‘יתרון הדמוקרטיה'” שבעולם המערבי קיים חוסר בהירות מוסרית שמשרת את האיסלאם הקיצוני” ארגוני הטרור ואת הדיקטטורות. בלבול מוסרי זה מוביל לטשטוש בין הטוב והרע והופך הגנה עצמית ל”תוקפנות”. אחת הטעויות הטרגיות של העולם המערבי היא שמטשטשים את ההבדל התהומי בין ארגוני הטרור המנסים לרצוח חפים מפשע לבין מדינה דמוקרטית כמו ישראל הנאבקת להגן על אזרחיה. המוסר בעולם המערבי נהפך להיות מעוות ברגע שמנסים להשוות בין ארגוני הטרור לבין מדינה דמוקרטית ולהציבם במפלס אחד. העולם מתעלם מהסיטואציה הבלתי אפשרית שישראל נמצאת כבר עשרות שנים במלחמה בלתי פוסקת” ומצפה שדמוקרטיה במלחמה תתנהג כמו דמוקרטיה בשלום. דווקא מדינת ישראל שאמורה להיות מוערצת על העולם המערבי על יכולתה לעמוד בחזית המלחמה בטרור וברוע” נהפכת להיות המדינה השנואה והמנודה ביותר. האבסורד מגיע לשיאו כשדווקא אויבי המוסר מסתתרים מאחורי רלטיביזם מוסרי” והאיסלאם הקיצוני” ארגוני הטרור והדיקטטורות המפירים בסדרתיות זכויות אדם” מסתתרים מאחורי ערכים של זכויות אדם.

ולכן האנטישמיות הישנה-חדשה נלחמת נגד המוסר האלוקי ההולך ומתממש באופן הגדול ביותר במדינת ישראל. המלחמה הייתה ונשארת על הצביון המוסרי של העולם” ואויבי המוסר נלחמים בשתי חזיתות: האיסלאם הקיצוני” ארגוני הטרור והדיקטטורות מנסים להשמיד את ישראל ולהכפיש אותה בעולם במטרה להילחם כנגד הצדק והמוסר האלוקי.

במקביל” העולם המערבי שהתנער מערכיו ואיבד את זהותו כליל” אימץ רלטיביזם מוסרי ולכן רואה במוסר האלוקי המתממש במדינת ישראל איום על המחשבה הפוסט-מודרנית.

אולם” ככל שנאיר את עצמנו ומתוך כך את העולם כולו בבהירות מוסרית לפי התורה” כך יבוא יום שחזון ישעיהו יתממש והאנושות תשאף ללמוד לשמור דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט. “ממשלתו של עמלק בעולם תמוט לנצח נצחים – רק בזמן שתורת המוסר האלוקית תיעשה למידה היחידה לכל דבר קטן וגדול” והכרת המוסר תגדל בעולם…” (הרב הירש שמות יז” יד).

לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן