פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ו’ – המלחמה על ירושלים עיר הצדק

סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ו’ – המלחמה על ירושלים עיר הצדק

בשבוע שעבר ראינו שהאנטישמיות נלחמת במוסר האלוקי בשתי חזיתות: בחזית הראשונה” האיסלאם הקיצוני וארגוני הטרור מנסים להשמיד את מדינת ישראל ולהכפיש אותה בעולם במטרה להילחם כנגד הצדק והמוסר האלוקי. בחזית השניה” העולם המערבי הדוגל ברלטיביזם מוסרי” חושש מהוודאות המוסרית שעם ישראל במדינתו עתידים להאיר לעולם ולכן מצטרף ל’פסטיבל השנאה’ נגד מדינת ישראל. הפעם נראה ששתי החזיתות האלו מתרכזות דווקא במלחמה על ירושלים עיר הצדק.
מדוע נלחמים על ירושלים?
אין זה מקרה שהאנטישמיות מופנית בעיקר כנגד ירושלים. בחזית הראשונה עומדים האיסלאם הקיצוני וארגוני הטרור שנלחמים נגד שובו של עם ישראל לירושלים. ואילו בחזית השניה עומד העולם המערבי שמתנגד לריבונות ישראלית ולבנייה יהודית בירושלים (ולכן אינו מכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל). מדוע?
נצא למסע לעבר ולעתיד בעקבות ירושלים עיר הצדק וננסה לברר מה מבטאת ירושלים” שמאיימת על אויבינו?
מסע לעבר בעקבות עיר הצדק
הפעם הראשונה בתנ”ך שאנחנו נפגשים עם ירושלים היא לאחר שאברהם אבינו נלחם ומנצח במלחמת ארבעת המלכים. “וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל” (בראשית יד” יח-כ). מתוך כך שאברהם אבינו נלחם למען הטוב והצדק ונגד הרוע והאכזריות וכדי שלא יהיו עוד מלחמות” הוא זוכה לירושלים שמשם עתידים הטוב והצדק להאיר את העולם.
מסע לעתיד בעקבות עיר הצדק
בתחילת ספר ישעיהו מופיע חזון על מרכזיותה המוסרית של ירושלים בעולם. כל האנושות נוהרת לבית המקדש בירושלים כדי ללמוד את הצדק והמוסר האלוקי. וכאשר האנושות תשמור דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט” לא יהיו עוד מלחמות כפי שנאמר “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה” (ישעיהו ב” ד).
חז”ל מלמדים אותנו “עתידה ירושלם להיות מגעת עד דמשק” (ספרי פיסקא א’)” וכן “אמר רבי יוחנן עתידה ירושלים להעשות מטרפולין לכל המדינות” (שיר השירים רבה פרשה א). יום יבוא והוודאות של המוסר והצדק האלוקי שירושלים מבטאת” עתידה להתפשט ולהאיר את כל העולם. “רשב”ג אומר עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגוים וכל הממלכות שנאמר ‘בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה’ וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה’ לִירוּשָׁלִָם וְלֹא יֵלְכוּ עוֹד אַחֲרֵי שְׁרִרוּת לִבָּם הָרָע’ (ירמיה ג” יז)” (אבות דרבי נתן נוסחא א פרק לה).
המאבק בין רומי לירושלים
בדברי חז”ל אנו מוצאים שתי התייחסויות ל’נצח’: “והנצח – זו מפלתה של רומי… והנצח – זו ירושלים” (ברכות נח” א). רומי מסמלת הן בדברי חז”ל ולהבדיל הן בהגותו של הפילוסוף פרידריך ניטשה – את הרצון לעוצמה ולכוחניות בכל מחיר. ואילו ירושלים מסמלת את השאיפה לצדק” לשלום ולמוסריות “צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה” (ישעיהו א” כז). המאבק הגדול בין טירוף הכוח לעוצמת הרוח” בין רומי לירושלים – חורז את כל ההיסטוריה האנושית. אך במבט לנצח” המוסריות של ירושלים תביא למפלתה של רומי.

בעולם מתחוללות שתי מלחמות: מלחמה על עצם המוסריות בעולם ומלחמה על הוודאות המוסרית. אך ירושלים מהווה ‘אבן נגף ומעמסה’ בדרכם של אויבי המוסר “ירושלים שעתידה להקהות שיניהם של עובדי אלילים שנאמר ‘וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא אָשִׂים אֶת יְרוּשָׁלִַם אֶבֶן מַעֲמָסָה לְכָל הָעַמִּים כָּל עֹמְסֶיהָ שָׂרוֹט יִשָּׂרֵטוּ וְנֶאֶסְפוּ עָלֶיהָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ’ (זכריה יב” ג)”. (ילקוט שמעוני ישעיהו רמז תכ). ולכן דווקא משום שירושלים עתידה לבער את הרוע ואת הספקנות מן העולם” לכן מתחוללת נגדה מלחמה. כאמור” בחזית הראשונה עומדים האסלאם הקיצוני וארגוני הטרור שנלחמים למען הכוחניות והרוע ונגד ערכי המוסר והצדק המוסריות שירושלים מבטאת. וכאמור” בחזית השניה עומד העולם המערבי שדוגל ברלטיביזם מוסרי וחושש מהוודאות ומהבהירות המוסרית שעתידה להאיר את העולם כולו ושעתידה לדחוק את רגלי המחשבה הפוסט-מודרנית הספקנית.
וכיצד עלינו להתמודד מול שתי חזיתות אלו במלחמה נגד ירושלים?
והנצח זו ירושלים – לנַצֵח להביא את הנֵצַח
כפי שראינו בנבואת ישעיהו” הדרכת הצדק והמוסר האלוקי בעולם יוצאת דווקא מירושלים. אך כדי להגיע לחזון של צדק ומוסר בעולם” צריך להילחם כדי שלא יהיו עוד מלחמות. במסכת ברכות נאמר “והנצח זו ירושלים” (שם)” הרב קוק מסביר שכדי להגשים את הייעוד שלנו צריך להילחם ולנצח (עין איה ברכות ח”ב” פרק ט'” שי”ד). יש להילחם נגד הרוע והאכזריות בעולם על ידי מלחמת הרתעה והתקפה (ראה הרב קוק עין איה שבת ח”ב פרק ו'” מ”ח). וכמו כן” יש להילחם נגד הספקנות הפוסט-מודרנית על ידי העמקת הוודאות של המוסר והצדק האלוקי שהרי מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן