פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > השלילה שבליצנות

השלילה שבליצנות

בתהילים כתוב: “מושב לצים” כדבר שלישי” אחרי רשע וחטאים. מתברר מהפסוק שהלצים גרועים יותר מכל הרשעים ומכל החטאים. וכן אמרו חז”ל שכת ליצנים אינם מקבלים פני השכינה” וכהנה הרבה מאמרים. זאת הרשעות הגרועה מכל. לפעמים יש אנשים בעלי כישרונות שיושבים במסיבה ואומרים ‘חכמות’ על חשבון אחרים. יש גם העושים ליצנות מדברי תורה” משתמשים בפסוק או במאמרי חז”ל” והתורה מייללת וצועקת למעלה. “תורה חוגרת שק ואומרת לפני הקדוש ברוך הוא: עשאוני בניך ככינור שמנגנים בו ליצים” . יש אופנים שונים של ליצנות” וזהו היותר משוקץ ומתועב מכל. באיזה מובן? על פי רוב ליצנות נמשכת מכישרון. אדם המחונן בכישרון צריך להודות לד’! הוא אינו צריך להיות פרא אדם. והנה אותה מתנת אלוהים בעלת ערך מיוחד שהוא קיבל – הכישרון – הוא משתמש בה לרשעות. הוא מוציא את הכישרון הזה לחטא” לדברים בטלים” לביטול זמן” לריקנות” לחטאים בין אדם לחברו על ידי אמירת ‘חכמות’.
כתוב במשלי: “כמתלהלה היורה זיקים” חיצים ומות… ואמר הלא משחק אני” . הוא מתלהלה” מצחיק אנשים בקונצים של בדחנות” ומתוך כישרון של ליצנות הוא יורה ניצוצות אש כמו מתוך רובה” הוא יורה חיצים של מוות” שלפעמים יכולים לגרום שפיכות דמים מתוך הלבנת פני חברו ברבים. אותן ‘חכמות’ יורדות חדרי בטן” ומתוך הלבנת פנים אדם יכול לפעמים להתעלף. והוא מתלהלה” עושה אקרובטיקה של חיצים ומוות “ואמר הלא משחק אני”. זו לא סתם רשעות” אלא רשעות נפשית עמוקה של שימוש בכישרון והוצאתו לרעה. על אחת כמה וכמה אם משתמשים בפסוק מהתורה. זאת הפסיכולוגיה של הלצים: ריקנות. הליצנות נראית כאילו פעילות תרבותית אינטלקטואלית כישרונית” והיא באמת פעילות גרועה ומזעזעת של ריקנות מנוולת. במקום אוצרות חכמה” אוצרות דעת” אוצרות מעשים טובים ואוצרות אידיאליות – אין כלום.
הליצנות היא גרועה מעבֵרה: היא מצב של עשיית ריקנות” פעילות כזאת של שיגעון בה האדם משתמש בכישרון שלו כדי לרוקן את עצמו מכל ניצוץ חיובי” רוחני ומוסרי. בעבירה יש איזה דבר” יש רע” והיש הזה מתהפך לטוב על ידי תשובה מאהבה. לפעמים הישות שבכוחות הנפש” בכוחות המרץ ובאנרגיה הנפשית מתקלקלת. מה שמקולקל אפשר להחזיר. כל זאת בתנאי שיש משהו. אבל ברשעות ובניוון של ריקנות מגיעים למצב של לא-יש. ברשעות היותר נוראה של שימוש הכישרון של האדם לריקנות” אין כתובת” אין עם מי לדבר” אין מה להחזיר בתשובה.
מסיים הרמח”ל: “אֵין לוֹ לָאָדָם אֶלָּא לִטַּהֵר וְלִנָּקוֹת בְּעַצְמוֹ וְלִמְנֹעַ רַגְלָיו מִדַּרְכֵי הֶהָמוֹן הַשְּׁקוּעִים בְּהַבְלֵי הַזְּמַן” וְיָשִׁיב רַגְלָיו אֶל חַצְרוֹת ה’ וְאֶל מִשְׁכְּנוֹתָיו” .

תגיות: ליצנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
הכנסת אורחים של אברהם אבינו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן