פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > גם כשגולים אין גלות!

גם כשגולים אין גלות!

לאורך ספר ירמיהו” התמודד הנביא פעמים רבות מול נביאי השקר. ירמיהו לימד את ישראל כי חטאיהם עברו את סף זכות הקיום שלהם בארץ” וגלותם היא ודאית ומוחלטת. בהתאם לכך ניבא ירמיהו לבני העם שכבר גלו בגלות יהויכין” לראות בבבל את ביתם החדש” עד להודעה נבואית חדשה. בעוד שהוא ניבא על צרות קשות ונוראות שיגיעו בעקבות חטאי ישראל” נביאי השקר התבססו על קרבת ישראל לה’ וצפו רק ישועה וטובה. הם ניבאו שלא תהיה גלות” ושגם אלו שכבר גלו עתידים לשוב לארצם.
אך הנה” בפרק לב בירמיהו” הופך הקב”ה את אותו המבט על הגלות שאותו הוא עצמו הנחיל לאורך הספר. לשם הבנת פרק זה יש להקדים ולסקור את ההקשר הכללי שלו. פרק זה מתרחש ברגע האחרון של קיום הבית – בבל כבר צרים על ירושלים” וכבר ידוע מנבואות ירמיהו כי הם יכבשו את ישראל ויחריבו את ביהמ”ק. בזמן קשה זה מצוי ירמיהו במעצר בכלא בחצר המטרה. צדקיהו כלא אותו משום שהוא לא פסק מלנבא על החורבן. כמובן שכליאה זו של ירמיהו מוסיפה חטא על פשע ומוסיפה לוודאות החורבן.
והנה” בתנאים קשים אלו” מצווה ה’ את ירמיהו לעשות מעשה אשר מורה על כך שלא תהיה כל גלות. הוא מצוה אותו לקנות את נחלת קרובו תוך ביצוע מעשים המעידים על ציפייה ליהנות מן השדה לאורך ימים. ציווי זה נדמה כמנוגד בתכלית לייעודי החורבן שקדמו” עד שירמיהו הנביא עצמו פונה בתמיהה גדולה אל הקב”ה: “…הִנֵּה הַסֹּלְלוֹת בָּאוּ הָעִיר לְלָכְדָהּ” וְהָעִיר נִתְּנָה בְּיַד הַכַּשְׂדִּים הַנִּלְחָמִים עָלֶיהָ מִפְּנֵי הַחֶרֶב וְהָרָעָב וְהַדָּבֶר” וַאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ [על חורבן ישראל] הָיָה וְהִנְּךָ רֹאֶה. וְאַתָּה אָמַרְתָּ אֵלַי אֲדֹנָי ה’ קְנֵה לְךָ הַשָּׂדֶה בַּכֶּסֶף וְהָעֵד עֵדִים?! וְ[הרי] הָעִיר נִתְּנָה בְּיַד הַכַּשְׂדִּים!” (כד-כה)
מהי תשובת ה’ לנביא? ראשית הוא מקדים ואומר כי אכן מדובר בפלא אלוקי – “אֲנִי ה’ אֱלֹהֵי כָּל בָּשָׂר” הֲמִמֶּנִּי יִפָּלֵא כָּל דָּבָר?! (כז). אז מבאר הקב”ה כי עם ישראל אכן יגלה וירושלים תימסר ביד בבל; ועם זאת” רק הקב”ה מכיר את הרבדים הפנימיים של המציאות ויודע כי למרות הגלוי לעין” על פי האמת לא ימסרו ישראל ביד בבל: “עַתָּה לָכֵן כֹּה אָמַר ה’ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הָעִיר הַזֹּאת אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִתְּנָה בְּיַד מֶלֶךְ בָּבֶל בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדָּבֶר. הִנְנִי מְקַבְּצָם מִכָּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם בְּאַפִּי וּבַחֲמָתִי וּבְקֶצֶף גָּדוֹל וַהֲשִׁבֹתִים אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וְהֹשַׁבְתִּים לָבֶטַח” (לו-לז). מן המילים המודגשות ברור שכל נתינת ירושלים בידי בבל מתרחשת רק למראה בשר ודם. אך בעיניים האלוקיות לא רק שישראל שניתנו בידי בבל ישובו בעתיד” אלא הם כלל לא ניתנו בידי בבל!
המסר המרכזי בפרק זה הוא כי אף שמצב ירושלים קשה והחורבן כבר נגלה בפועל” רק העין האנושית שופטת כך את המצב” אך מצד ה’ אין זה נכון – הוא אינו מעריך את מציאות החורבן כמציאות אמיתית ראויה לשמה. מצויה כאן תופעה פלאית של מעשה נבואה אשר נועד להחיל בעולם בפועל את הגאולה העתידה והרחוקה בתור התרחשות ריאלית עובדתית. אף שגאולת ישראל תופיע רק בעתיד” היא נעוצה כבר בהתרחשויות ההוה כל כך בחוזקה” עד שאין נכון לקבוע ולומר שישראל גולים. אל מול חזון זה” המציאות הנראית נדחית ומקבלת ערך של חזיון שווא. זוהי תופעה מיוחדת בחריפותה בה הפורענות מתעמעמת לא רק על ידי הודעת הגבול העתידי שלה” אלא היא נשללת מעיקרה.

תגיות: הגלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן