פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ז’ – המלחמה נגד קדושת החיים

סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק ז’ – המלחמה נגד קדושת החיים

בשבוע שעבר ראינו שירושלים מבטאת את ערכי המוסר והצדק ועתידה להאיר את העולם בוודאות ובהירות מוסרית ולכן אויבינו נלחמים נגדה. הפעם נראה שהיבט נוסף של האנטישמיות הוא המלחמה נגד קדושת החיים.
סימן ההיכר של האנטישמיות בכל הדורות” הוא האכזריות והזלזול בחיי האדם. הקיסר הרומאי אספסיאנוס שדיכא באכזריות את המרד הגדול ברציחת מאות אלפים מעם ישראל ובהחרבת בית המקדש” היה זה שבנה את הקולוסיאום ברומא ששימש כמוקד בידור לצפייה בתחרויות גלדיאטורים והוצאות להורג. האיסלאם הקיצוני שנלחם בעם ישראל” רוצח באכזריות אזרחים” נשים” זקנים וילדים בכל רחבי העולם. מי שנלחם בעם ישראל” נלחם למעשה נגד קדושת החיים.
ערך קדושת החיים
עם ישראל מקדש את ערך החיים “לֹא אָמוּת כִּי אֶחְיֶה וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂי יָ-הּ” (תהלים קיח” יז). החיים חשובים עד כדי כך” שאפילו לרגע של חיים יש ערך שאין לשער. ולכן אין לעשות דבר שעלול לקרב את מותו של הגוסס (רמב”ם הל’ אבל ד” ה) וההורג את הגוסס נחשב רוצח (רמב”ם הל’ רוצח ב” ז). וזאת משום ש”הגוסס הוא כחי לכל דבריו” (רמב”ם הל’ אבל שם).
ולכן חז”ל לומדים מהפסוק “לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ” (ויקרא יט” טז) שהאדם מחויב להציל את הזולת אם רודפים אחריו להרגו (רמב”ם הל’ רוצח יא” טו). וכן אם האדם רואה שחברו טובע בנהר” מותקף על ידי חיית טרף או שודדים – הוא מחויב להצילו בעצמו או לשכור אחרים להצילו (רמב”ם שם הלכה יד). כללו של דבר “כל היכול להציל ולא הציל עובר על ‘לא תעמוד על דם רעך’ ” (רמב”ם שם).
החיים של כל אדם מישראל חשובים ולכן אפילו “אם אמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם” יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל” (רמב”ם הל’ יסודי התורה ה” ה). שהרי “שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא” וכל המקיים נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא” (סנהדרין לז” א).
המלחמה הכרח זמני ולא אידיאל
אמנם עם ישראל נאלץ להילחם” אך המלחמה אינה אידיאל” אלא מטרתה להביא קץ למלחמות ולהביא שלום. ולכן כהונת הכהן משוח מלחמה אינה עוברת בירושה (שו”ת אבני נזר יו”ד שיב” מו) למען דעת שהמלחמה אינה אלא הכרח זמני והשאיפה היא שלא תעבור לדורות הבאים (הרב ש”י זוין” ‘לאור ההלכה'” לט-מ ע”פ הרב קוק).
אמנם עד ימות המשיח וגם במהלכם” ייתכן שנצטרך להילחם נגד הרוע והאכזריות בעולם (עין איה שבת סג” א)” אך מטרת המלחמה היא להביא שלום “כל מה שכתוב בתורה לשום שלום הוא נכתב ואף על פי שכתוב בתורה מלחמות אף המלחמות לשום שלום נכתבו” (תנחומא פרשת צו ג’).
אנו לא מתייאשים מהעצמת הטוב בעולם
לעולם אין אנחנו מתייאשים מהעולם” אלא אדרבה מתאמצים לתקן. וכדברי ר’ צדוק הכהן מלובלין: “אין ליהודי להתייאש משום דבר” בין בענייני הגוף… בין בענייני הנפש… כי אין ייאוש כלל אצל איש יהודי” והשם יתברך יכול לעזור בכל עניין” (דברי סופרים ז). הרב קוק כותב שמתחוללת בעולם מלחמה בין “שאיפת הרע הגמורה” החפצה בהשלטת הרע בכל ערכי החיים והמביאה חורבן על העולם” לבין שאיפת עם ישראל המאמינה בהצלת העולם “להפך את הרע לטוב גמור” ולהעלות את העולם ומלואו בכל צדדיו… ולהעמיד את הכל על בסיס הטוב” (אורות הקודש ח”ב עמ’ תפח). ואם כן” מתחוללת מלחמה בין הרוע שמביא חורבן לבין הטוב שמביא תיקון. האיסלאם הקיצוני דוגל בהשלטת הרוע בעולם” מקדש את המוות ומביא חורבן על האנושות. אך עם ישראל מקדש את החיים” מציל חיים ועומד בחזית המלחמה נגד הרוע והטרור.
עם ישראל בוחר להציל חיים
ר’ צדוק הכהן מלובלין כותב “ואברהם אבינו ע”ה ראש האומה” הוא שפתח דבר זה שלא להתייאש משום דבר” כשנשבה לוט וכבר נתייאשו כולם מלהציל… ואברהם אבינו אזר עצמו עם שי”ח ילידי ביתו לרדוף אחר מלכים” (שם). כאשר הרוע משתולל בעולם וכל שאר האנושות מתייאשת” עם ישראל צועד בדרכו של אברהם אבינו” אינו מתייאש ונלחם נגד הרוע והאכזריות בעולם. אך מאחר שעם ישראל נאבק למען הטוב בעולם” אנו מהווים איום על כל אלו הדוגלים במוות” בהרס וברוע. מתחולל מאבק על האנושות” האם היא תושלט על ידי הרוע או על ידי הטוב. אנחנו מקדשים את החיים ובוחרים להביא את ברכת החיים לעולם “הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ” (דברים ל” יט).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן