פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הכנה לקראת שידוך: וטהר ליבנו (א)

הכנה לקראת שידוך: וטהר ליבנו (א)

לשוב אל הארץ
משידוך לנישואים הרווק עובר הרבה מאוד גלגולים” נפילות” מרמור” ייאוש” עצב” תקווה” אכזבה ועוד… אין היום מדריך שמלווה את הרווק בתקופה היפה ביותר של החיים אך גם הקשה ביותר. אולם מדובר בתהליך שבו האדם לומד להתחבר חזרה לעצמו” לומד לשנות דבר מה באישיותו על מנת להיות באמת ראוי לשלב הזה. יש זכות גדולה לגדול בצל הניסיון של הרווקות ולא רק לומר: ”העיקר שאני אתחתן!”. האדם לומד בשלב הזה לעבור מקדושה לשכינה לפי הרב משה רפאל לוריא” כלומר מתורה תיאורטית לחוויה טובה של החיים. כתוב בפרשת קדושים: ”דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ אֱלֹקיכם” (ויקרא יט” ב). כלומר בחזרה אל הארץ עלינו ללמוד להתקדש או בשפת חז”ל ‘קדש עצמך במותר לך”. האדם אינו צריך לדעת רק מה מותר ומה אסור אלא מה זה להיות… לצאת לשידוך אינו עניין של מותר ואסור (אף שיש כמובן סוגיות הלכתיות שמלוות את התהליך)” אך העיקר הוא איך אתה כשאתה סתם מטייל” משוחח” מביט” אוכל במסעדה” פוגש את החברות של הבחורה” יושב בגן שעשועים… קדושת החיים היא היכולת להיות טבעי אך מחובר פנימה.
כיום עברנו מקדושה לשכינה” כלומר הטוב נמצא במציאות ולכן עלינו רק ללמוד להביט בטוב. אין לנו בדור הזה אלא ללמוד לחזור לטבעיות שלנו” לניגון הפנימי שמתנגן בתוכנו. לשם כך האדם לומד תורה” מקיים מצוות ומתפלל. בשביל לחזור להיות טבעי. אנשים אינם מתחתנים כי הם איבדו את תחושת הטבעיות שלהם. שאלנו את עצמנו: לאן הלכו התפילות של גוש קטיף? והתשובה היא כי השכינה חזרה… משהו טוב מתרחש מאז באוויר” משהו שמאפשר לבני עמנו להתחבר חזרה לאגודה אחת” משהו שמאפשר לנו להאמין בטוב כי הרי השכינה ירדה חזרה עשרה טפחים” כך מזהיר הרב משה רפאל לוריא בכתבים על ארץ ישראל.

שנה ראשונה לנישואין
שאלה
כשנפגשנו אצלך לפני החתונה” הדגשת מאד את חשיבות התקשורת הזוגית באופן קבוע. הייתה לנו תחושה שאת מגזימה. הרי דיברנו המון ואפילו הרגשנו שיש בינינו טלפתיה בתקשורת. היום” כחצי שנה לאחר החתונה” אנחנו לא מוצאים על מה לדבר. לאן נעלמו השיחות שלפני החתונה?? ובכלל” פתאום אנחנו מגלים בינינו ניגודים בתחומים רבים” שלא ראינו לפני החתונה. גם בעלי השתנה. הוא לא אותו אחד שהכרתי לפני החתונה. אז מה” הוא “עבד” עלי? לפני החתונה” הרבה דברים נראו לי פשוטים ויפים ועכשיו הכול מסובך. מה עושים?
תשובה
אני מבינה שאתם חווים פער ניכר בין חווית הקשר שלפני החתונה ולאחריה וחשה שאתם מתוסכלים מאד מהפער הזה. אני מקווה שאתם מבינים שזוהי רק ההתחלה… .
הפער הזה בין לפני החתונה לאחריה” הוא לגיטימי וטבעי כמו גם גם התהיות והמחשבות שאולי: “טעיתי בבחירת בן הזוג”.
ישנם גם מצבים של כעס ואכזבה עצמית: “איך לא ראיתי שהיא כזאת?!” וגם כעס כלפי בן הזוג: “הוא לא היה כזה לפני…” עבד עלי??”
אכן יש הבדל גדול בין לפני ואחרי. חווית הקשר שלפני” שונה מהאהבה שאחרי. לרוב” לפני – יש חוויות נעימות של התאהבות” שהן “חומר הבעירה” הראשוני והזמני ליצירת האהבה היציבה.
כאשר בני זוג מחליטים להינשא” הם מצהירים על כך שהם מחליטים להתחיל לעבוד ביחד על העמקת הקשר ביניהם. התחושה הראשונית שתיארת” היא ה”מנוע” שנותן את הכוח להמשך. גילוי הניגודים “פתאום”” זו התפכחות מהאשליה הטבעית האנושית” אל תחילת ההיכרות המעמיקה. גם כאשר בני הזוג בתחילת דרכם מודעים לכך שהחיים מלאי התמודדויות” הם עדיין סבורים ש”אצלנו יהיה שונה”. ההתפכחות הזאת מבורכת כשיש בסיס ריאלי בקשר הזוגי. כי אז מתחילים את החיים באמת. לעומת זאת” בהיעדר בסיס ריאלי נוצר משבר שעלול להוביל לצער וסבל” עד לפרידה חלילה.
פעמים רבות אני שומעת מזוגות לפני הנישואין: “מצאתי את הנשמה התאומה”. “מצאתי את המושלם”. אמירות כאלה אינן ריאליות” כי אין מושלם וגם עם “נשמה תאומה” יש התמודדויות. זו אשליה שעלולה ליצור אכזבה וכעס לאחר החתונה. נכון לומר: “מצאתי את האדם שניתן לעבוד איתו ביחד” כי ביררנו ומצאנו שיש לנו אידיאלים משותפים. גילינו רצון ליחדיו וחוויות רגשיות הדדיות..”” זה זוג שמוכן להתמודד עם מה שהחיים יזמנו” מתוך שיתוף פעולה ועזרה הדדית” עם סבלנות לתהליך ושמחה בתוצאות.
לפני החתונה” הדגשתי בפניכם את חשיבות השיחה הקבועה” דווקא מפני שאחרי החתונה אין זה אותו דבר. גם זוגות שמבינים את ערך השיחה הזוגית הקבועה” מתקשים להתמיד בה. (את הסיבות לכך מניתי במאמר אחר.)
את החשיבות הרבה שיש לשנת הנישואין הראשונה” לומדים מחומש דברים (כד כה):
” נקי יהיה לביתו שנה אחת ושימח את אשתו אשר לקח”. הפרשנות המקובלת למצוות עשה זו” שיש חשיבות רבה מאד לשיחה הזוגית בשנה הראשונה במיוחד. החזון איש על הפסוק” מדגיש בדבריו שזו – חובה. “כיצד משמחה? טבע שלה להתענג על חינה בעיניו” ואליו עיניה נשואות. עליו להשתדל להראות אהבה וקירוב בריבוי שיחה וריצוי )ומה שאמרו ”אל תרבה” וכו’ באינו צריך לריצוי מדבר” ולא בשנה ראשונה שצריך להשתדלות התאחדות” שזה כוונת היצירה ”והיו לבשר אחד”).
הרב קנייבסקי זצ”ל מוסיף: ”כידוע עיקר תקות האשה בעולמה היא” שיהא לה בעל האוהב אותה” וכשהיא רואה שזה אינו” כמעט שקרוב לפיקוח נפש” מרוב צער ויגון” על היותה גלמודה כאלמנות חיות”.
אז מה עושים? מקדישים זמן קבוע רצוי יום יומי” שבו יושבים לשוחח: לשתף במה שעברתם במהלך היום” לספר על הרגשותיכם שהיו ושישנם ועל רצונותיכם וקשייכם. כאשר הפגישות קבועות” או לפחות לאורך זמן בהתמדה” אתם יוצרים סגנון דיבור משותף” צורת עבודה נכונה לכם והרגלים מתאימים” שיהפכו ברבות הזמן לטבע שני בחייכם.
יש זוגות שלא התאפשר להם לחוות בשנה ראשונה ריבוי שיחה וריצוי” עקב חוסר מודעות” לימודי מקצוע אינטנסיביים או משברים משפחתיים שלא תלויים בהם.
זוגות כאלה זקוקים למספר שנים של שנה ראשונה.
יהי רצון” שנזכה להתנהל כבשנה ראשונה כל ימי חיינו” בריבוי שיחה וריצוי. כך נשמור על רעננות והתחדשות הנישואין ונצליח למנף את ההתמודדויות” לבניית קומות נוספות בחיינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן