פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חלקי הזריזות

חלקי הזריזות

“חֶלְקֵי הַזְּרִיזוּת שְׁנַיִם” אֶחָד קֹדֶם הַתְחָלַת הַמַּעֲשֶׂה” וְאֶחָד אַחֲרֵי כֵן” . כשמסתכלים היטב ומעמיקים במילה ‘זריזות’ מוצאים לה שני מובנים. המובן הראשון הוא מהירות” חריצות” הֶפך העצלות. כאשר אומרים: בחור זריז” הכוונה שהוא חרוץ. זו זריזות לפני העשייה: “הוי רץ” ומזדרז לעשות את הדבר הטוב שצריך לעשותו. יש גם חלק שני בזריזות: הגישה אל המעשה שצריכה להיות בעֵרוּת ולא בעצלות” בכל דבר טוב שבעולם” בין אדם למקום ובין אדם לחברו. למשל” צריך זריזות לא לאחר לתפילה” ואחר כך בתוך התפילה צריך זריזות לא להירדם: עֵרוּת פסיכולוגית נפשית בשכל וברגש” בהבנה ובאמונה. אין לעשות את הדברים סתם מתוך שגרתיות חיצונית” אלא באופן חי” מתוך הכרה שיש להם טעם וערך אמיתי.
“קֹדֶם הַתְחָלַת הַמַּעֲשֶׂה הוּא” שֶׁלֹּא יַחְמִיץ הָאָדָם אֶת הַמִּצְוָה”. אם מאחרים” היא נעשית ‘חמץ’. זה אמור בכל המצוות שבתורה” אך יש בהן גדרים שונים. מצווה שהגיע זמנה אין לאחר” שמא יווצר מצב שלא יספיקו. למשל לגבי קריאת שמע” “מצותה עם הנץ החמה” כדי שיסמוך גאולה לתפילה ונמצא מתפלל ביום” . בדיוק כאשר מגיע הזמן הקבוע” מצווה להתפלל. זו דוגמה של מצווה השייכת למהלך החיים של היהודי. יהודי נורמלי וחי קשור לתורה ולמצוות קבועות שיש לעשותן” כגון תפילה” נרות חנוכה ובדיקת חמץ. ויש עוד מצבים של מצוות המזדמנות” כגון גמילות חסדים” כיבוד אב ואם” צדקה” שגם בהן אין להתרשל. אם הזדמנה מצווה” יש לחטוף מהר. אלו הם שני הסוגים: “אֶלָּא בְּהַגִּיעַ זְמַנָּהּ”” כגון תפילה שיש לה זמן מיוחד – אין לאחר” “אוֹ בְּהִזְדַּמְּנָהּ לְפָנָיו”” כגון גמילות חסדים או צדקה שאין לה זמן מיוחד – יש לחטוף.
ויש סוג שלישי: “אוֹ בַּעֲלוֹתָהּ בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ”” כאשר נזכר במחשבתו איזו מצווה בין אדם למקום או בין אדם לחברו” יש עניין – לפי ערך מידת הזריזות – למהר לקיימה. “יְמַהֵר יָחִישׁ מַעֲשֵׂהוּ לֶאֱחֹז בָּהּ וְלַעֲשׂוֹת אוֹתָהּ”” יתפוס אותה למעשה. “וְלֹא יַנִּיחַ זְמַן לִזְמַן שֶׁיִּתְרַבֶּה בֵּינְתַיִם”. זהו ביטוי מעניין. בגלל התרשלות ועצלות” יש אפשרות שיתחדש איזה עיכוב. יש פסוק בתהילים: “חשתי ולא התמהמתי לשמור מצותיך” .
אלו דברים פשוטים ויסודיים” ובהמשך יש הרחבה. יש פתגם קדמונים: “העבר – אין” והעתיד – עדיין” וההווה – כהרף עין”. בחיי אדם נורמלי וישר מישראל” יש עניין בכל רגע ובכל הרף עין. בעוד הוא מתרשל ומתעכב רגע” דבר מה יכול לקרות. “כִּי אֵין סַכָּנָה כְּסַכָּנָתוֹ” אֲשֶׁר הִנֵּה כָּל רֶגַע שֶׁמִּתְחַדֵּשׁ יוּכַל לְהִתְחַדֵּשׁ אֵיזֶה עִכּוּב לַמַּעֲשֶׂה הַטּוֹב”. יכול להיווצר מצב חדש ב”חיינו המסורים בידיך”. אין סכנה כסכנת ההתרשלות וההזנחה. “אם ביטלת מן התורה יש לך בטלים הרבה כנגדך” . אם הנך בטלן” יזדמנו לך עוד הרבה סיבות לבטלנות. זה הפוך ממה שחז”ל אומרים שהמתחזק” מסייעין לו מן השמים ומוסיפין לו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן