פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > יריחו – החיישן של כל עמי כנען

יריחו – החיישן של כל עמי כנען

היה מקום לצפות שבני ישראל יכנסו תחילה לארץ ישראל” ורק לאחר מכן יתמודדו עם העיר הפרטית יריחו. הן יהיה להם פנאי לשלוח מרגלים בימי ישיבתם השלווה בגלגל לצורך ברית המילה ועשיית הפסח. אולם בפועל מוצאים אנו שיהושע שולח את המרגלים עוד בטרם עברו ישראל את הירדן.
נראה מכך כי ישנו תפקיד כללי לריגול של יריחו” ותפקיד זה מהווה הקדמה לכניסה לארץ ולכיבוש עמי כנען. ואכן – לכל אורך פרשת המרגלים ביהושע” מופיעה העיר יריחו בנביא לא בתור מקום פרטי” אלא כמקום המייצג את ארץ כנען כולה – כאשר יהושע שולח את המרגלים ליריחו הוא קובע כי שליחותם נוגעת לארץ כולה: “רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ” (א); מלך יריחו שולח לרחב ואומר לה: “כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ”. מלך יריחו לא טעה” אלא הבין היטב כי הריגול של יריחו” משמעותו ריגול של כל הארץ. בנוסף” מוצאים אנו כי רחב מגלה למרגלים את רחשי הלב של עמי כנען כולם: “וַתֹּאמֶר אֶל הָאֲנָשִׁים יָדַעְתִּי כִּי נָתַן ה’ לָכֶם אֶת הָאָרֶץ וְכִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם”” וכך מודיעים לבסוף המרגלים ליהושע: “וַיֹּאמְרוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ כִּי נָתַן ה’ בְּיָדֵנוּ אֶת כָּל הָאָרֶץ וְגַם נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפָּנֵינוּ”.
מדוע מהווה יריחו בכלל ורחב בפרט מדד לארץ כנען בכללה? בסוף ספר יהושע (כד” יא) מתפרשת החידה. שם מתגלה כי לכל אחד מעמי כנען היתה נציגות ביריחו: “וַתַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן וַתָּבֹאוּ אֶל יְרִיחוֹ וַיִּלָּחֲמוּ בָכֶם בַּעֲלֵי יְרִיחוֹ הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וָאֶתֵּן אוֹתָם בְּיֶדְכֶם”.
בהתבוננות פנימית יותר” מלמדנו ר’ צדוק הכהן מלובלין (דובר צדק עמוד קכה) כי ביריחו נמצאו השורשים של כל הכוחות הרוחניים ששכנו בעמי כנען – “וכל הכחות היו בארץ ישראל” כמו שאמרו חז”ל (קהלת רבה ב” ה) ששלמה המלך עמד על משתיתה של ארץ [=ידע לזהות בארץ ישראל אדמות הדומות לאדמות המצויות באזורי העולם השונים] ולכן כל מלך היה לו פלטין בארץ ישראל שנמצא שורש כחו ומלכותו שם. ושורש הכל היה ביריחו” ולכן נקראת מנעולה של ארץ ישראל”.
מתוך כלל העיר בוחרים המרגלים ללכת דווקא אל ביתה של רחב הזונה. במסכת זבחים (קטז) מבארים חז”ל שלא היה שר ונגיד מעמי כנען אשר לא היה מוכר לרחב מהיכרות קרובה. הוי אומר שרחב הכירה את המתרחש בכל האגפים והזרמים השונים של עמי כנען. בכך מהוה היא כעין נקודת ריכוז ותמצית של העיר יריחו שכללה כאמור את נציגויות העמים כולם. רחב היא החיישן המדויק ביותר של הלכי הרוח הנפשיים של עמי כנען.
מה גילו שני המרגלים אצל רחב? הרלב”ג והאברבנאל (בתחילת פרק ב) מבארים שכל שליחותם של המרגלים נועדה להפגיש את עם ישראל עם המצב הנפשי של עמי כנען. המרגלים נשלחו כדי לספר לישראל על הפחד והייאוש של הכנעניים שאיתם ילחמו” ובכך לחזק את לב העם לקראת המלחמות והכיבוש. רחב היתה האמצעי האידאלי למימוש שליחות זאת; היא מתארת להם מהיכרות קרובה עם נציגי כל העמים: “וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ מִפְּנֵיכֶם כִּי ה’ אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן