פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תורה ומעשים

תורה ומעשים

“וְכַאֲשֶׁר יִתְאַמֵּת אֵצֶל הָאָדָם גֹּדֶל עֵרֶךְ הַמִּצְווֹת וְרֹב חוֹבָתוֹ בָּהֶם” וַדַּאי שֶׁיִּתְעוֹרֵר לִבּוֹ אֶל הָעֲבוֹדָה וְלֹא יִתְרַפֶּה מִמֶּנָּה” . כאשר זה יהיה ברור” אמת ונכון לאדם” מתוך אמונה והשקפת עולם צודקת” יגיע לזריזות. אלו דברים פשוטים” לכן הפרק הזה הוא קצר. אך אותם הדברים שנאמרו ביחס לזהירות גם שייכים לזריזות” לכן יש מקום לחזור באופן תמציתי ויסודי על “דרך קניית הזהירות”.
הדבר הראשון כדי לרכוש קניין נפש של זהירות באופן חינוכי מוסרי וקבוע הוא לימוד תורה. כל העניינים החינוכיים נמשכים מלימוד תורה. תכלית לימוד התורה היא לקיים. “ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים”. כמובן” הקיום הוא בין אדם למקום ובין אדם לחברו.
יחד עם הידיעה” צריך קיום. “ולא עם הארץ חסיד” . אדם צריך להתחנך ליראת שמים ולמידות טובות כך שיהיה תלמיד חכם המקדש את השם. אחד הראשונים” הר”ן” כותב שיש מקום להבין שהמצווה לכבד תלמיד חכם” היא דווקא בתלמיד חכם בעל מעשים טובים” אך מסתמא תלמיד חכם מתנהג כראוי בין אדם לחברו. העיקר אינו הידיעה. אותן הידיעות שבמקורות היהדות אפשר למצוא אצל אנשי מדע גם ברשעות. תכלית המדע והחכמה היא הישרות בדרך החיים. זהו מובנה העיקרי” ולא “חכמים המה להרע” . לעומת “שכל טוב” ” “שכל טוב לכל עושיהם” ” יש גם שכל רע” ד’ ישמרנו.
עיקר האדם הוא שכלו” חכמתו” “צלם אלהים”. חס ושלום שהאדם יהיה חצוף! מקור החכמה ומקור הדעת הוא מקור אלוהי” ויש לכבדו. אדם צריך לכבד את עצמו ולכבד את צלם אלוהים שבו” בכל סדר חייו. זהו מובנה האמיתי של תורה.
“תורה מביאה לידי זהירות” . התורה כוללת תורה שבכתב” תורה שבעל פה ולימוד המצוות” אך כאן יש הדגשה מיוחדת לחלק ההיסטוריה שבתורה המתחיל בספר בראשית. בתפילת שמונה עשרה” אנו אומרים: “אלהי אברהם” אלהי יצחק ואלהי יעקב”. בהמשך לאבות” “משה קיבל תורה מסיני”. ככל שיש התבוננות בתורה שמתגלה על ידי גדולי תורה” האדם מתחנך יותר. היסוד הוא העיון וההתבוננות. אשרי אדם שמתחנך” מתאמץ ומתקדם בדרך החיים באופן אנושי והתנהגותי – מתוך התבוננות מחשבתית .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן