פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לפגוש את המלך

לפגוש את המלך

משל לשני אחים שהיו בדרכם לפגוש את המלך” והיתה דרכם מתארכת מאוד” ולא נותרו לשניהם עוד זהובים. אחד מהם” כיוון שרצה להוסיף להתקדם” לקח ממעות שאינם שלו” ועלה על רכבת. ואילו השני נשאר במקום חודש או חודשיים לעבוד” ובמה שהרוויח יכול היה להמשיך. כך נפרדו כל אח לדרכו. פעמים” שהראשון היה דוחק עצמו” ועולה כנוסע סמוי על ספינה בלי שאיש הרגיש בו” והשני” היה מתעכב במקום אחד זמן רב בעבודות מזדמנות” או משכיר עצמו כמלח כדי לשלם מחיר ההפלגות. כשנשאל השני” בדבר אריכות הזמן של מסעו” ענה ואמר” כי כבר עכשיו פוגש הוא כל יום את המלך” וטעות היא ביד אחיו” כי לא יגיע אל המלך לעולם…
“וַיִּתֵּן לָהֶם מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף אֶת מַמְלֶכֶת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וְאֶת מַמְלֶכֶת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן הָאָרֶץ לְעָרֶיהָ בִּגְבֻלֹת עָרֵי הָאָרֶץ סָבִיב” . מניין צץ לפתע” חצי שבט המנשה” הלא רק בני ראובן וגד ביקשו ממשה נחלה בעבר הירדן המזרחי? ומדוע לומר בפסוק” ‘מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף'” וכי אין אנו יודעים שבן יוסף היה? הנצי”ב מבאר שמשה שתל את חצי שבט מנשה” ע”מ שיהיו מצויים ‘בני תורה'” בין שבטי ראובן וגד . אך עדיין נשאלת השאלה מדוע לפצלו” חצי שבט בא”י וחצי בעבר הירדן” הלא הפירוד זהו דבר קשה מאוד.
העניין מבואר בב”ר פד’ כ: “מְנַשֶּׁה גָּרַם לַשְּׁבָטִים לִקְרֹעַ” לְפִיכָךְ נִתְקָרְעָה נַחֲלָתוֹ” חֶצְיָהּ בְּאֶרֶץ הַיַּרְדֵּן וְחֶצְיָהּ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן.” כאשר יוסף שילח את אחיו בפעם השניה ממצרים” עוד בטרם רחקו מן העיר” כבר רדף מנשה אחריהם” בטענה שגנבו את גביע אדוניו. “וַיְחַפֵּשׂ בַּגָּדוֹל הֵחֵל וּבַקָּטֹן כִּלָּה וַיִּמָּצֵא הַגָּבִיעַ בְּאַמְתַּחַת בִּנְיָמִן. וַיִּקְרְעוּ שִׂמְלֹתָם וַיַּעֲמֹס אִישׁ עַל חֲמֹרוֹ וַיָּשֻׁבוּ הָעִירָה” . מחמת צערם וקריעת בגדם אז” חולקה לימים נחלת מנשה לשניים. פירוש זה” מפתיע ומבהיל כאחד” שהרי” במה אשם ‘מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף’? והלא קיים מצוות כיבוד אביו” שהיה גם רבו” ובתמימות רץ למלא רצונו כשליח” ולא הוא שיזם זאת. בנוסף” גם לאביו” יוסף הצדיק” היתה כוונה טהורה ועליונה” להביא את אחיו לתשובה שלמה על פגם האחווה שהיה במכירתו. בכל זאת” כיוון שגרם מנשה צער לשבטי-יה” נענש שבטו במידה כנגד מידה ” שהיה מקום לחפש דרך מעט שונה כדי להשיג את אותה מטרה.
נמצאנו למדים” כמה זהירות צריך לנקוט” שגם למען מטרה נעלה” צריך לשים לב בדקדוק גדול שכל האמצעים יהיו כשרים” ולא יהיה בהם שמץ פסול. גם בפעולות למען הופעת שם ה’ בארץ” או במאבקים למניעת חילול ה'” דריסת התורה” המצוות וא”י” אין היתר להשתמש באמצעים שאינם ע”פ ‘שולחן ערוך'” ויש בהם פגיעה בגוף” בנפש” או ברכוש. שמא יאמר אדם” שדרכי פעולה או מאבק רבות נחסמות או נותרות ‘חסרות שיניים'” באופן זה! אמת” אכן כך הוא הדבר. אך רבש”ע לקח בחשבון מראש סיבוכים מעין אלה” ובכל זאת ציווה על התורה. העילוי והתיקון יופיעו” דווקא כשלא נעבור על ציוויו. דרכים המנוגדות לתורה אינן בונות כי אם מחריבות.
צא ולמד מדוד המלך שנמשח למלך על ידי שמואל ונרדף שלא בצדק ע”י שאול” כמה פעמים יכול להורגו מ’דין רודף'” ואולם” “וַיֹּאמֶר לַאֲנָשָׁיו חָלִילָה לִּי מה’ אִם אֶעֱשֶׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לַאדֹנִי לִמְשִׁיחַ ה’ לִשְׁלֹחַ יָדִי בּוֹ וגו'” . דוד לא ‘דחק את הקץ'” וחיכה שהאמת האלוהית תתגלה” בסבלנות עצומה.
כאשר ישנן דרכי פעולה ראויות המביאות לתיקון” צריך להשקיע בהן במלוא הכוח. כאשר נדמה שאין” צריך להשתדל לחשוב יותר ביצירתיות” אך לעולם המטרה אינה מקדשת את האמצעים” ואין מצווה באה בעבירה. “כִּי אֲנִי ה’ אֹהֵב מִשְׁפָּט שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה” . הקשיים” המורכבות” הסיבוכים” העיכובים והמניעות” כבר בהם” יכולה להיות הפגישה עם המלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן