פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > שבע דנחמתא

שבע דנחמתא

ישעיהו נביא הנחמה
החל משבת ואתחנן קוראים ישראל במשך שבע שבתות הפטרות של נחמה – ‘שבע דנחמתא’. כל הפטרות הנחמה הן מספר ישעיהו” ומכך ניתן ללמוד כי לנבואת ישעיהו יש קשר מהותי לנחמות דווקא.
ראשית נעמוד על גדלות מעלתו של ישעיהו בתור נביא ועל מקורה של גדלות זו. בדברי חז”ל מצאנו שישעיהו נחשב לגדול הנביאים” ומדרגתו מושווית למדרגת משה: “אין לך גדול בנביאים ממשה וישעיה” (דברים רבה ב” ד). במדרשים אחרים עדיפותו של ישעיהו על פני שאר הנביאים מפורטת יותר: “אמר רבי אלעזר בשם רבי יוסי בן זמרא: כל הנביאים היו מתנבאים ולא היו יודעים מה היו מתנבאים” אבל משה וישעיה היו יודעים מה מתנבאים” (ילקוט שמעוני תהלים” רמז תתמא). כלומר למשה וישעיהו היתה בהירות מיוחדת של השגת דבר ה’. במדרש פסיקתא דרב כהנא (טז” ד) מופיעה מעלה נוספת של ישעיהו על פני שאר הנביאים: “אמר לו [לישעיהו] הקב”ה: חייך” שכל נביאים המתנבאים נביא מפי נביא… אבל את מתנבא מפי הגבורה”.
אם כן ישעיהו נחשב כגדול הנביאים. לימדונו חז”ל כי למעלתו בנבואה זכה ישעיהו בשל אהבתו לישראל ולימוד הזכות שהיה בו כלפיהם. במדרש פסיקתא רבתי (לג) נאמר: “אתה מוצא את ישעיה שנתנבא נבואות הרבה יותר מכל הנביאים” ולא עוד אלא שנתנבא על כל אומות העולם… מה גרם לישעיה לבֹא לכל השבח הזה ולכל הכבוד הזה? על שצידק את ישראל ולימד עליהם זכות”. אם כן” בנבואות ישעיהו מופיעה גדלות מיוחדת הנובעת מקשר עצום ונפלא לעם ישראל. לא פלא הוא שנביא זה הוא נביא הנחמה. הגמרא במסכת בבא בתרא (יד” ב) מגדירה את מאפיינו העיקרי של ספר ישעיהו: “וישעיה כוליה [כולו] נחמתא”.
הנחמות שהקדימו את זמנן
יש להתבונן מדוע ספר ישעיהו ‘כולו נחמה'” והרי ישעיהו החל להתנבא בתקופת עוזיהו” תקופה שבה עָצמת הפורענויות עדיין לא היתה חזקה” וממילא אין עוד צורך לנחם את העם שיושב לבטח בארצו! האם לא היה מתאים יותר שנביא הנחמה הגדול יופיע בעִתות המצוקה הקשות של סוף ימי הבית הראשון?
אך באמת” לעובדה שנבואות הנחמה של ישעיהו נאמרו שנים רבות לפני שתהליך החורבן הרֵאלי התחיל בפועל יש חשיבות רבה מבחינת מדרגת הנבואות. ככלל ירדה קומתה הרוחנית של קדושת ישראל ככל שקִצו של המקדש קרב” ואִתה ירדה בהדרגה גם מדרגת הנבואה של הנביאים . לכן” אם נבואות הנחמה על העתיד היו נאמרות רק בשעה שהמציאות היתה תובעת אותן” הן היו במדרגת נבואה נמוכה יותר” וממילא הגאולה העתידה היתה מתוארת בהן רק כפי אפשרות השגת הנבואה בירידתה. לכן ישעיהו מרבה לתאר את הנחמה בעתיד דווקא כשבית המקדש עודנו על תִלו ותפארתו. נבואה כזו מרוממת את המבט על הגאולה העתידה ונחמותיה בזמן שבית המקדש עדיין על מכונו” והיא נסקרת מן המדרגה העליונה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן