פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר

חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר

הכותל

בספר “הליכות שלמה” (עמ’ תיג) מובא שהגרש”ז אוירבאך זצ”ל “התאונן על מיעוט הרגשת ימי החורבן שהיתה נחלת כל ישראל בכל הדורות” בפרט בימי ‘בין המצרים’ אשר כובד הראש ורושם הימים היה ניכר על פני כל. ומשנכנס אב” עוד יותר מכך. בפרט בעיה”ק ירושלים” רבים נהגו ללבוש מלבושים פחותים כל ימי ‘בין המצרים’. גם נהגו” משנכנס אב” לומר ‘שומר ישראל’ שבתחנון בנעימה מיוחדת של צער ושברון לב” וכהנה הרבה פעולות והנהגות לעורר צער החורבן. ובדורנו – משנתרחב ונתגדל היישוב בארצנו הקדושה – הרגשת החורבן ירדה פלאים… ומשנה לשנה מתמעטת הרגשת החורבן… וכמה היה עלינו להתריע על כך ולעורר הלבבות להיות מצרים ודואגים על חורבן בית המקדש”.
לפני למעלה ממאה שנה” זעקה כל אבן בירושלים את כאב החורבן. עליבות” עוני” רעב והשפלה היו מנת חלקם של יושבי ארץ ישראל בכלל” וירושלים בפרט. לא היה צורך לקרוא בספרים על החורבן” לא היה צורך לעורר את הלבבות” מיותר היה לדבר על גלות השכינה” מפני שארץ ישראל וירושלים היו שוממים” היישוב האשכנזי בירושלים נרדף על ידי השלטונות והתקיים מדמי החלוקה הזעומים. הדמעות זלגו מאליהם. בשעה שאחיהם בארצות הגולה ישבו בבתים מפוארים ומשגשגים והיו מבוססים מבחינה כלכלית” חיו יושבי ארץ ישראל חיי צער ועוגמת נפש” ומילאו תפקיד של שליחי ציבור” של כל עם ישראל” לבכות על צער השכינה.
אבל” הזמנים השתנו” וזכינו בחסדי ה’ עלינו לראות בהופעת “הקץ המגולה ובאור הישועה הזרוחה”. ארץ ישראל התחילה לתת את פירותיה בעין יפה” ובניה החלו להתקבץ בתוכה. קללת הארץ סרה וחזון נביאי ישראל על שיבת ציון התחיל להתגשם קמעא קמעא. הצער התחלף בשמחה “בשוב ה’ שיבת ציון היינו כחולמים… הגדיל ה’ לעשות עמנו היינו שמחים”. ירושלים הולכת ונבנית” מיושבת במאות אלפי יהודים” תחת שלטון יהודי. אבני ירושלים זועקים את שמחת הגאולה. ואין צורך לעורר את השמחה” היא פורצת מאליה.
ובכל זאת” אין שלמות. עדיין חסר בית המקדש. נעדר מימד הקודש. בעבר” גורלה של ירושלים וגורלו של בית המקדש היו זהים – חורבן והשפלה. עתה” ירושלים פורחת ומשגשגת” אבל מקום המקדש עדיין מושפל.
שתי הרגשות סותרות מתערבבות יחד בתוכנו: הרגשת השמחה על בנין ארץ ישראל” והרגשת הצער על חורבן המקדש. קשה לשאת מורכבות. קל יותר להיות חד-ממדי. יש החוגגים את יום העצמאות ואינם מכירים בתשעה באב” ויש המתאבלים בתשעה באב ואינם מכירים ביום העצמאות. קשה יותר להכיר במורכבות תהליך הגאולה שהתחיל וטרם הסתיים. הדגשת מימד אחד עלולה לטשטש את המימד השני. האיזון והמינון הם מן המלאכות הקשות.
ביטוי מובהק למורכבות של דורנו הוא נהירת אלפי מתפללים לרחבת הכותל בליל תשעה באב. לא עוד עשרה יהודים זקנים המתייפחים ברחוב צר ומלוכלך ליד הכותל” הסופגים עלבונות מערבים החולפים לידם” אלא אלפים ועוד אלפים של צעירים הממלאים את כל הרחבה הענקית ליד הכותל. סימן לגאולה ולקיבוץ הגלויות של דורנו.
תפקידנו החינוכי הוא להנחיל לבנינו ראיה מורכבת על הגאולה: לשמוח בקיבוץ הגלויות ויחד עם זה גם להתאבל על חורבן המקדש. להכיר בחסד האלוקי של שיבת ציון וגם לבכות על בית המקדש שטרם זכינו לראותו בבניינו ובתיקונו. תהליך הגאולה התחיל ונמשך” אבל לא הגיע לשלמותו.
במסכת ראש השנה (דף יח ע”ב)” במהלך דיון על החובה להתענות תעניות שהן זכר לחורבן” קובעים חז”ל שיש שלושה מצבים. אם יש גזירות קשות על ישראל – הצום הוא חובה. אם יש שלום – הצומות הופכים לימי ששון ושמחה. אם אין גזרת מלכות ואין שלום – הצום הוא רשות. מה ההגדרה של “שלום”? רש”י מפרש ש”אין יד העכו”ם תקיפה על ישראל”” אין אומות העולם שולטות עלינו” כלומר: עצמאות ישראל. לעומתו” מפרש רבינו חננאל שעידן ה”שלום” הוא בעת שבית מקדש קיים (מפני שהמקדש עושה שלום בין ישראל לבין אביהם שבשמים). האם יש מחלוקת בין רש”י לרבינו חננאל? אולי. ושמא לא נחלקו אלא כל אחד מהם מדגיש מימד אחד מתוך שני מימדי הגאולה: עצמאות ישראל ובניין בית המקדש.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן