פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הזנב כמוביל

הזנב כמוביל

ה’ יתברך מנהיג את עולמו במידת המשפט. בכתבי הקודש המונח ‘משפט’ מבטא שתי משמעויות – הנהגה אלוהית כוללת על פי סדר פנימי” והכרעת היושר המוסרי” כנהוג למשל בבית דין. הדבקות של האומה הישראלית בשמו יתברך” היא על ידי ההתדמות וההליכה בדרכיו” ולכן המנהיג נקרא במקומות רבים ‘שופט'” כיוון שמנהיג את האומה על פי משפט ה’. “מֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד אָרֶץ” . ספר דברים פותח בתיאור מינויי שרי האלפים” המאות” החמישים והעשרות על ידי משה. “אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם. הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם”1. מנהיגים אלה הם גם השופטים בבתי הדין” הואיל ותפקיד המנהיג לדאוג שהתורה תהיה סדר החיים הרוחניים והגשמיים של האומה” ובין אדם לחברו. לכן מבקש שלמה מה’ בתחילת מלכותו” “וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה” .
התורה מציינת שבע מידות הנצרכות לשופטי ישראל “חֲכָמִים וּנְבֹנִים” וִידֻעִים” ” “אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂנְאֵי בָצַע” . מעמדם של השופטים הוא כמדריכים העומדים בראש העם” לכן כתוב” “וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם”1” זהו התנאי לסדר התקין של האומה. “אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אָמַר לָהֶן משֶׁה אִם אִין אַתֶּם נִשְׁמָעִים לָהֶם” אַשְׁמָה תָּלוּי בְּרָאשֵׁיכֶם. לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לַנָּחָשׁ הַזֶּה שֶׁאָמַר הַזָּנָב לָרֹאשׁ עַד מָתַי אַתָּה מִתְהַלֵּךְ תְּחִלָּה? אֲנִי אֵלֵךְ תְּחִלָּה! אָמַר לוֹ לֵךְ. הָלַךְ וּמָצָא גוּמָא שֶׁל מַיִם וְהִשְׁלִיכוֹ לְתוֹכָהּ” מָצָא אֵשׁ וְהִשְׁלִיכוֹ לְתוֹכוֹ” מָצָא קוֹצִים וְהִשְׁלִיכוֹ לְתוֹכָן” מִי גָרַם לוֹ? עַל שֶׁהָלַךְ הָרֹאשׁ אַחַר הַזָּנָב. כָּךְ כְּשֶׁהַקְּטַנִּים נִשְׁמָעִים לַגְּדוֹלִים הֵם גּוֹזְרִים לִפְנֵי הַמָּקוֹם וְהוּא עוֹשֶׂה” וּבְשָׁעָה שֶׁהַגְּדוֹלִים מְהַלְּכִין אַחַר הַקְּטַנִּים נוֹפְלִים לְאַחַר פְּנֵיהֶם.”
נתבונן במשל. במבט ראשון ראש הנחש וזנבו נראים דומים” אך לנחש הזוחל אחר זנבו חסרות העיניים שיראו לאן להוביל” “עֵינֵי הָעֵדָה”. אמנם ישנה התקדמות אך הכיוון אינו מבורר. באופן טבעי כיוון שזנב הנחש וראשו מאוחדים בגוף אחד” הראש נמשך אחר הזנב וסובל מטעויותיו. הזנב מושך בעוצמה את כל הגוף לתוך מים אש וקוצים. המפגש של החכמים עם מאורעות כש’הגדולים נמשכים אחר הקטנים'” הוא בדיעבד” כעובדות מוגמרות” הפוך מהמצב הרצוי של” “וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ”.

ישנם סדרי חיים המקבעים את הליכת הראש אחר הזנב. לדוגמא הרעיון של הדמוקרטיה. חכמי התורה במדינה הם כמו השכל באדם הנמשל לעיניים” “הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ” . המוח” יתרונו איכותי” אך בכמות הוא איבר קטן. אם ‘הרוב הוא הקובע'” קולו אינו נשמע יותר מאחר. לכן” בירור המעמדות הכרחי בקביעת מדיניות” פסיקת הלכה” וסדרי המשפט. “אמר רבי יצחק לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול”. הא כיצד? והלא אנו רגילים שירושלים חרבה בגלל שפיכות דמים” גילוי עריות ועבודה זרה” או בשל שנאת חינם? אלא שהשוואת הקטן לגדול” מטשטשת את הציווי האלוהי הברור” ובזה היא שורש לחדירת הקלקולים הקשים ביותר. “וימים באים” שתשים הדמוקרטיה אל לבה” שאושר הכלל כולו תלוי בהדבקות הטהורה שיתדבק ההמון בכללו לאצילי הרוח” ועל פי מדה זו יתרחבו חוגי הזכיות של הראשונים” וחייהם יתמלאו ענין”. אם השאיפה להתרומם לחיים אציליים מלאי מוסר קודש והדרכה אלוהית בהירה אינה ממוקמת בראש” יובילו הרצונות הטבעיים” ה’זנביים ומחוסרי העיניים’.
גם ההליכה בדרכי הגויים” הליכה אחר הזנב היא. בכל הקשור לעולם הרוח” עם ישראל אמור להדריך ולהאיר את החוץ מתוך אוצר התורה החרוט בפנימיותו. חיסרון גדול הוא לנו” אם השקפת העולם והמוסר מושפעים ולו מעט מאומות העולם. הכרחי שהנהגת המדינה” התרבות והמשפט” יהיו ספוגים אך ורק בערכים ישראליים מקוריים” על פי התורה. חדירה בלתי פוסקת של השפעות הזרות לרוח ישראל עושקת יותר מכל את החיים.
מערכת המשפט ב’ערכאות הגויים’ הנוהגת היום במדינה” מרכזת את שני האופנים של ההליכה אחר הזנב. לכן אנו מתפללים שלוש פעמים ביום” “השיבה שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה…” זהו מצב זמני חולף” כיוון ש”כנסת ישראל הולכת לקראת השחרור העליון שלה” לקראת השחרור הרוחני משעבוד מלכויות (=השפעת העמים” מדינית ותרבותית)” לקראת שליליות כל השתעבדות הרוח מכל הדמיונות והסברות של אומות העולם” שהם כולם תוצאות העיוורון האנושי הרואה את העולם לפנים” של אי האפשרות להסתגל להבהירות העליונה של כבוד שמים” של שיגוב שם ד’ לבדו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן