פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > השוחד

השוחד

“לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם” . בהתבוננות על ציווי זה בכמה רבדים שונים במקביל” מאיר כל רובד בחינות שונות בזולתו.
מצווה זו מוטלת על הדיין” אולם יש בה גם הדרכה ישרה לכל אדם מישראל” ככל המצוות המוטלות על שופטים או כהנים. ניתן לדמות את נפש האדם להיכל בית דין שבו מתנהל משפט תדיר. שני קולות” קול נשמתו וקול יצרו” ממלאים את ההיכל” והדיין שבאדם שהוא שכלו” צריך להכריע ביניהם. אחת מתחבולות היצר הרע” היא שוחד השכל” בהצעת מגוון תאוות ופיתויים למען יטה השכל משפטו לטובתו. וכך כותב רבנו הרמח”ל: “והנה תדע כי זה כלל גדול מנוסה במלאכת הפרישות” שכל קולא צריכה בדיקה. כי אף על פי שיכולה להיות ישרה ונכוחה” אמנם” קרוב הדבר שתהיה מעצות היצר ומרמותיו” על כן צריך לבדוק אחריה בחקירות ודרישות רבות. אם אחר כל אלה תצדק” ודאי שהיא טובה” . וכן אמר רב הונא עבר אדם עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר ” מטעם עיוורון עין השכל המשוחד” שהעבירה מטמטמת ליבו של אדם.
השוחד הוא הטבה” היוצרת הנמכה רוחנית ופגיעה ממשית. לכן אמר שלמה” “עֹכֵר בֵּיתוֹ בּוֹצֵעַ בָּצַע וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה”. “מי שהוא לוקח שוחד לדון דין” הוא עוכר ביתו ומשחית” בהפך מה שהוא חושב. ואמנם מי שהוא שונא גם המתנות” ולא ירצה ללקחם מהאנשים יחיה ויתקיים” לפי שהוא בוטח בה’ ית'” ואינו נשען על מתנות האנשים”.
השוחד איננו מתנה תמימה” מאחוריו עומד אינטרס. כיוון שלקח הדיין שוחד” כבר איננו בן חורין בהכרעתו” ודעתו בהכרח נוטה למי שקיבל ממנו כיוון שעשה עמו טובה. כך הוא הדבר בכל עניין שהאדם דן עליו. “”כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים”” קל וחומר לטיפשים” “וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם” קל וחומר לרשעים”. שואלת הגמרא” וכי טיפשים ורשעים יכולים להיות דיינים? אלא שאפילו חכם גדול ולוקח שוחד אינו נפטר מן העולם בלא סמיות הלב – “יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים”” שאפילו צדיק גמור הוא ולוקח שוחד” אינו נפטר מן העולם בלא טירוף דעת – “וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם”. אף שאצל צדיק גמור לא שייכות ‘הנגיעות הטבעיות'” הרי שבשוחד יש כוח טומאה מיוחד” מעבר לנגיעות הרגילות שבעולם” וכוח זה יטרף את דעתו. בתחילה כשלוקח שוחד יודע שמעוות הוא את הדין” אך לאחר מכן נענש בסמיות הלב” ולכן חושב הוא שהורה נכון.
כיוון שקיבל הדיין שוחד מאחר” התקרבה דעתו אליו והרי הם כאחד” וכידוע אין אדם רואה חובה לעצמו. לכן דורשת הגמרא: שוחד = שהוא חד” שהמקבל והנותן נעשים לב אחד6. ועוד” שנעשה השוחד בידי הדיין חד כסכין” לחתוך את הדין מהר לאן שליבו מטהו” במקום להיות מתון.
כותב הרמב”ם: “וְלֹא שֹׁחַד מָמוֹן בִּלְבַד (נאסר) אֶלָּא אֲפִלּוּ שֹׁחַד דְּבָרִים. וּמַעֲשֶׂה בְּדַיָּן אֶחָד שֶׁהָיָה עוֹלֶה בְּדוּגִית קְטַנָּה לַעֲבֹר בַּנָּהָר וּפָשַׁט אֶחָד יָדוֹ וְסִיְּעוֹ בַּעֲלִיָּתוֹ” וְהָיָה לוֹ דִּין” וְאָמַר לוֹ הַדַּיָּן הֲרֵינִי פָּסוּל לְךָ לָדִין. וּמַעֲשֶׂה בְּאֶחָד שֶׁהֶעֱבִיר אֶבְרָה נוֹצָה שֶׁל עוֹף מֵעַל רְדִיד הַדַּיָּן” וְאחר כִּסָּה רֹק מִלִּפְנֵי הַדַּיָּן וְאָמַר לוֹ הֲרֵינִי פָּסוּל לְךָ לָדִין. וּמַעֲשֶׂה בְּאֶחָד שֶׁהֵבִיא מַתָּנָה אַחַת מִמַּתְּנוֹת כְּהֻנָּה לְדַיָּן כֹּהֵן” וְאָמַר לוֹ פָּסוּל אֲנִי לְךָ לָדִין. וּמַעֲשֶׂה בְּאָרִיס אֶחָד שֶׁל דַּיָּן שֶׁהָיָה מֵבִיא לוֹ תְּאֵנִים מִתּוֹךְ שָׂדֵהוּ מֵעֶרֶב שַׁבָּת לְעֶרֶב שַׁבָּת. פַּעַם אַחַת הִקְדִּים וְהֵבִיא בַּחֲמִישִׁי בְּשַׁבָּת מִפְּנֵי שֶׁהָיָה לוֹ דִּין וְאָמַר לוֹ הַדַּיָּן הֲרֵינִי פָּסוּל לְךָ לָדִין אַף עַל פִּי שֶׁהַתְּאֵנִים מִשֶּׁל דַּיָּן” הוֹאִיל וֶהֱבִיאָן שֶׁלֹּא בִּזְמַנָּם נִפְסַל לוֹ לָדִין.”
צורה בת ימינו לשוחד” קיימת בקבלת תרומות מקרנות שונות המציגות עצמן כידידותיות” ובהתנדבות וסיוע של המציגים עצמם כארגוני חסד מסוימים. המטרה הסמויה של אלו” לקדם אינטרסים” אמונות ודעות זרות” שהן כארס הנחש לישראל. לפעמים כרוך בשוחד זה גם איסור חמור של הנאה מכספי ע”ז וחדירת מיסיון נוצרי. מקבל ההטבה” אי אפשר שלא יטה את ליבו אצל הנותן להפך בזכותו” ונעשים דברי צדיקים” דברים המצודקים” לדברים מסולפים ” ומיטהר השרץ במ”ט טעמים. “דרש רב נחמן בר כהן מאי דכתיב “מֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד אָרֶץ וְאִישׁ תְּרוּמוֹת יֶהֶרְסֶנָּה” אם דומה דיין למלך שאינו צריך לכלום יעמיד ארץ” ואם דומה לכהן שמחזר על הגרנות יהרסנה.”6
יהי רצון שכל מחסורנו ממתנות שמים יתמלא” רק אור וטוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן