פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > השבת במדינה יהודית

השבת במדינה יהודית

אנחנו רוצים לחיות יחד. אנחנו יהודים” אמנם שונים” אבל רוצים מדינה אחת ולא יותר. לכן עלינו להסתדר יחד. עלינו להיות בסך הכול מאוד שבעי רצון” כי אנו מסתדרים די טוב במדינה הזאת אף על פי שיש הבדלים עצומים. והמקום שמסתדרים בו הכי טוב יחד הוא צה”ל. אנו שבעי רצון. איננו מעוניינים שיהיו כמה מדינות” אחת לדתיים אחת לחילוניים” אחת לימניים אחת לשמאלניים. אנחנו עם אחד והמשותף גדול לאין ערוך מהמפריד.
שאלה: אבל יש הרבה קונפליקטים סביב הנושא של דת ומדינה?
אמנם יש קונפליקטים רבים סביב נושא זה” כגון שבת” אבל קונפליקטים לא מפריעים לנו. יש דעות שונות” אך גם אנשים עם דעות שונות יכולים לחיות יחד באהבה ובאחווה.
ודאי יש פער בין רצון אנשים פרטיים הרוצים לעשות מה שהם רוצים לבין אלו שרוצים מדינה יהודית” אך לא פתרון תיאורטי של בעיות יאפשר חיים משותפים אלא להפך” מפני שאנחנו חברים טובים” אנחנו תמיד נסתדר ביחד. אדם מסתדר עם אשתו כיוון שהוא אוהב אותה ולא משום שהוא מסתדר איתה הוא אוהב אותה.
גם בחברה הישראלית אין זה קשה כיוון שהמשותף לנו” כלומר עם יהודי ומדינה יהודית” גדול לאין ערוך מן המפריד. כשיש הסתכלות עמוקה” כוללת” רחבה” רצינית” בוגרת” אנחנו רואים שאנחנו הרבה הרבה יותר דומים ממה שאנו שונים. ומשום שאנחנו חברים אנחנו תמיד מוצאים דרכים להסתדר. לא על ידי דגם של רב-תרבותיות מלאכותית המאורגן במערכת חוקים נוכל לבנות חברות ואהבה.
שיהיה ברור” מדינת ישראל היא מדינה יהודית לפני שהיא מדינה דמוקרטית. אפשר לצטט את הרצל:
ציטוט א’: “השיבה אל היהדות קודמת לשיבה אל מדינת היהודים”.
ציטוט ב’: “אין אומתנו אומה אלא באמונתה”.
ציטוט ג’: “אנו מכירים את עצמותנו ההסטורית אך רק באמונת אבותינו” (ספר הימים א 57 149).
ודאי שאנחנו צריכים להקים מדינה יהודית. אם לא” איננו מקיימים את שליחותנו לעבר” ולא את שליחותנו לעתיד” ואנחנו הורסים גם את ההווה” כי היותנו מדינה יהודית זה הדבק הפנימי המקשר אותנו. בשביל הדבק הזה אנחנו חיים פה” גם כשזה קשה” ואנו מוכנים גם להיהרג בצבא בשביל האחדות הזאת. אבל אם אנחנו לא מדינה יהודית אז מה מחבר בינינו?! רב תרבותיות מלאכותית? בשביל זה אדם לא מוכן למסור את הנפש!
במה שאדם עושה בתחום הפרטי איש אינו מתערב. אנו מדברים על רשות הרבים. וכך הוא בכל מדינה בעולם” יש הבדל בין החיים הפרטיים לבין החיים הציבוריים.
מה שאדם עושה בין כותלי ביתו אינו עניינו של אף אחד. אך בזמנו ביאליק אמר: בבית שלי אני מחלל שבת אבל השבת שייכת לצביון המדינה ולכן אני מוחה על חילול שבת ברשות הרבים. כלומר” שמירת שבת יכולה להיות קבועה בחוק. בכל מדינות העולם יש חוק ימי עבודה וחופש. אבל כשמחוקקים חוק השנוי במחלוקת זה צריך להיות מלווה בהסברה ובידידות.
שבת היא נכס לאומי” וברשות הרבים חייבת להיות שמירת שבת. איך נגיע לזה? כמו בכל דבר” מתוך ידידות וחברות נוצרת מערכת ויתורים הדדיים. ככל שאנחנו מכירים יותר זה את זה כך נצליח טוב יותר לקבוע מרחב ציבורי תואם לכולם.
הבירור העקרוני הוא שזו מדינה יהודית” וכולנו יהודים” וכולנו רוצים להיות יהודים. זאת המורשת שלנו” ולו רצינו להקים מדינה לא יהודית בה כל אחד יוכל לשמור שבת” לא היינו זקוקים למדינת ישראל ולצה”ל” די היה לנו בנפוליאון” שהרשה לכל אחד לעשות כרצונו. זו נקודת המוצא” ואחרי שהיא ברורה” לאורה נשב ונקבע.
לסיכום” קודם כל אנחנו מדינה יהודית” ועובדה זו היא שעושה את אחדותה הפנימית של האומה” ולא אחדות מלאכותית. וכאשר יש לנו אחדות פנימית” אנו ידידים וחברים” וכבר נמצא ביחד את הדרך להסדיר תוך התחשבות בכל אחד. אנחנו מדינה יהודית” וזה הקיום של האומה. המשותף גדול לאין ערוך מהמפריד. המשותף הוא היותנו יהודים ואנחנו פה כדי להקים לתחייה את המדינה היהודית. ולעניין ההבדלים בינינו” יש להתייחס בכבוד לדעות של האחר” ולראות איך בונים יחד את אומתנו מתוך הכול.

תגיות: השבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן