פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > תאנה שביכרה

תאנה שביכרה

מצוות הבאת ביכורים מתקיימת גם אם יביא אדם תאנה אחת בלבד לכהן בבית המקדש . ואם כן” מה עניין הנאום הגדול וסקירת ההיסטוריה הישראלית בפרשיה שקורא” “וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ” ” ומדוע מלווה הדבר בחגיגיות כה מרובה” בהבאת הביכורים להר הבית” בהנפה” בהשתחוויה” בקרבן שלמים ובשיר הלווים” כפי שמתארת המשנה ?. אלא שאין זו עוד תאנה. מצווה זו קושרת את המביא אל מבט הכללות” אל אחדות ה’ החיה בכל. הבאת הביכורים מבטאת את הסדר השורשי האמתי” את חכמת ה’ שביסוד כל הבריאה הרמוזה במילה ראשית” “וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה”2. הראשית מבטאת את הקודש הגנוז בכל” את התוכנית האלוהית הגדולה המתפרטת לפרטי פרטים” סוף מעשה במחשבה ראשיתית תחילה . “רַב הוּנָא בְּשֵׁם רַב מַתְנָה אָמַר” בִּזְכוּת שְׁלשָׁה דְּבָרִים נִבְרָא הָעוֹלָם” בִּזְכוּת חַלָּה” וּבִזְכוּת מַעַשְׂרוֹת” וּבִזְכוּת בִּכּוּרִים” וּמַה טַּעַם” בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים” … וְאֵין רֵאשִׁית אֶלָּא בִּכּוּרִים” שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כג): רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ וגו’.”
כיוון שהמבט הרוחני עלול להישחק מאוד מהשגרה” מקשיי החיים ומותעתועי החיצוניות” עלול האדם לפספס את העיקר בחייו ולהיתפס למבט מפריד” מקומי” שטחי ומייאש. באה תאנה זו” ומרוממת את עיניו של האדם אל על” לחזות כיצד מאורעות הדורות כולם נחרזים בחוט ההשגחה לתהליך אחד” והשמים והארץ מתאחדים. בביכורה זו מקופלת המהות האמתית של מסע עם ישראל” ותכלית החיים גם יחד. כל הדרך הארוכה” רבת התלאות והקשיים” הנפילות והעליות” השעבוד והגאולה” נסקרים בבת אחת במבט כולל. מחיי האבות” “אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט”” עד לעץ שלי בגינה” בימים שבית המקדש בנוי. מן הראשית ועד האחרית. מתחיל בגנות ומסיים בשבח. המסקנה המשמחת של כל מה שעמ”י עבר” זו התאנה שביכרה שכרכתי עליה גמי והכרזתי הרי זו ביכורים” הכל היה לטובה” והנה אנו פה” ואני הקטן” חוליה זעירה בשרשרת הדורות וההשגחה” זוכה לקחת חלק מהמהלך האדיר הזה” כאיבר של כנסת ישראל. אני מודה למטיב הגדול” כיוון שאיני כפוי טובה ” “וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה’ וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ.”2
תאנה אחת קטנה” היא המביאה את האדם ליישוב הדעת” להיות קשוב ומחובר למהלך האלוהי הפנימי והאמתי. כשהדעת מיושבת” זוכה האדם גם לצלילות מחשבתית ולשמחה נשמתית עדינה ומזינה” לשלווה” ומעל הכל להכרת תודה.
הלל הזקן אמר: “אם אני כאן הכל כאן” . אין זו מגלומניה ח”ו” ופירושו לענייננו אם כולי כאן” מחובר לרגע” למקום” לעיסוקי באמת” ליבי שותף וכל הוויתי חלק” ‘הכל כאן'” כל העולם הרוחני מקופל לפני. המבט המאחד” מקלף את ההטעיה כאילו פירוד יש בין העולם ובין ה'” ומאפשר לרגשותיו של האדם להיפתח” לחושיו הגשמיים והרוחניים להיות ערים” והחיים נצבעים בצבעים מאירים” של השגחה וטוב. מצוות ביכורים מביאה אותנו לזה” “וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ וגו’.”2
תכלית הזריעה ותהליך הצמיחה ביטוים בפרי המתוק. כאריסים המעבדים את ארץ ה'” מביאים אנו את ראשית פירות שדותינו לאדון הארץ. שם ה’ צומח דרכנו” והראשית שגנוזה באחרית” שבה אל שורשה ע”י מצוות ביכורים. המבט המאחד הוא שישיב את מצוות ביכורים למקומה” “כל מי שיש בו דעה כאילו נבנה ביהמ”ק בימיו “.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן