פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?

בתפילת נעילה הכל ננעל – שערי התפילה” שערי השמים. לכן” ב”נעילה” עושים רבים מאמץ “אחרון” לפני סגירת השערים. בבחינת “מאמץ אחרון וגמרנו. בתקווה שהמאמץ יישא פרי ונוכל לשוב לשגרת החיים”. מחשבה זו” הרואה בתפילת נעילה מאמץ אחרון” היא פסולה מפני שבשעת המאמץ היא כבר מתכננת את המנוחה” את הירידה למטה ואת השחיקה של שגרת החיים. על קרוב לזה אמרו חז”ל “אחטא ואשוב – אין תשובתו תשובה”.
תפילת “נעילה” היא אכן נעילה” אבל לא שאנו נועלים את עבודת יום הכיפורים מאחורינו אלא שאנו ננעלים על המדרגה הרוחנית שהשגנו בעבודת יום הכיפור ומתמידים בה במשך כל השנה. בנעילה אנחנו מבקשים להינעל על כל ההישגים הרוחניים שעמלנו עליהם לאורך היום.
להלן רשימת “הישגים רוחניים” של עבודת יום הכיפורים שכולנו שותפים להם עם שקיעת החמה של היום הקדוש.
א. וידוי. לכל אורך היום השקענו בהתבוננות פנימית בתוך עצמנו. אנשים רבים בורחים מהעיסוק בַּ”פְּנים” מפני שהחיטוט בפצעים המוגלתיים של הנפש מכאיב. הם בוחרים במודע להיות “אנשי חוץ”” לעסוק בכל מה שסביב להם” ובלבד שלא לגעת ב”תוך” האישי שלהם.
ביום הכיפורים” אנחנו פורצים את המחסום שניצב לפני ה”פְנים”” חודרים פנימה ומתעניינים ב”פְנים” ללא הרף. יום שלם אנחנו “אנשי פְנים”.
ב. הישג רוחני נוסף הקשור לוידוי: אנחנו מודים באחריותנו למעשינו. אנחנו מכירים בכך שמעמדנו הרוחני איננו תוצר של גורמים חיצוניים – “אין הדבר תלוי אלא בי”.
ג. ביום הכיפורים” אנחנו מגלים ביטחון עצמי שאנחנו מסוגלים לשנות ולהשתנות. אנחנו מכריזים על אמונתנו ביכולת שלנו להתחדש.
ד. יום הכיפורים הוא יום שלם של עבודה רוחנית. במהלך כל היום” תפסה עבודת ה’ – במשמעותה העמוקה – מקום בחיינו. זהו הישג ניכר. גם אם במהלך השנה לא נצליח לעבוד עבודה רוחנית אינטנסיבית לכל אורך היום” ניקח מיום הכיפורים את היכולת להשקיע בעבודה רוחנית לכל הפחות חלק מהיום.
ה. ביום הכיפורים פנינו לקב”ה מתוך מעמקי הלב ולא מן השפה ולחוץ. פנינו אליו כאב וכמלך. כאב – מתוך הרגשת קשר עמוקה” כבן שמתרפק לאביו. כמלך – קיבלנו על עצמנו עול מלכות שמים מתוך הכרה באדנות האלוקית על העולם.
ו. עבר עלינו יום שלם ללא אכילה ושתייה. למדנו שאיננו עבדים לתאוות הגוף ולתביעותיו ואיננו כבולים להן. אנחנו שולטים עליהן ולא כנועים להן. אנחנו חופשיים.
ז. עמדנו כולנו יחד יום שלם בתפילה. בכניסת הצום ביקשנו רשות להתפלל אפילו עם העבריינים” וביטלנו את כל המחיצות בינינו. כולנו יחד – גדולים וקטנים” גברים ונשים” זקנים וצעירים” במאמץ משותף” ללא הבדלי מעמדות” ללא התנשאות. יחד.
ח. התפללנו לא רק על עצמנו אלא על כלל ישראל. יחד עם דאגתנו לפרט” הצלחנו גם להיות “כלל ישראליים” במשך יום שלם (יום הכיפורים הוא יום של כפרה על הפרט ועל הכלל).
ט. התפללנו על כל האנושות. גילינו רגישות לכל האנושות. יצאנו מהמעגל הפרטי שלנו והבטנו על מרחבי עולם” בתפילה שה’ ייטיב לכולם.
י. עבר עלינו יום שלם בטהרה” בקדושה” ללא ריב וללא קטטה. חז”ל אומרים שביום הכיפורים” דומים עם ישראל למלאכים. אכן יש בנו צד מלאכי” אבל בגלל מהומת החיים” הולך מימד זה של אישיותנו לאיבוד. ביום הכיפורים הצלחנו לעורר אותו מחדש והתוודענו אליו. זהו לימוד לכל השנה.
על כל הרשימה הנ”ל ועל הישגים רוחניים אישיים נוספים של עבודתנו ביום הכיפורים” אנחנו מבקשים להינעל בתפילת “נעילה”. להינעל לכל השנה!! אמן” כן יהי רצון.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן