פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רדיפת הכבוד

רדיפת הכבוד

יש תאוות ממון ויש תאוות כבוד. אדם רוצה להיות מכובד. הרדיפה אחר הכבוד היא גילוי של ריקנות נפשית. ככל שיש לאדם בתוכו ובעצמיותו פחות תוכן ופחות שפע” יותר ירצה להיות מכובד” כלומר שאחרים יכבדו אותו. “מִי גָרַם לוֹ לְיוֹאָב שֶׁיָּמִית אֶת עֲמָשָׂא ? אֶלָּא הַכָּבוֹד” שֶׁאָמַר לוֹ דָוִד” ‘אִם לֹא שַׂר צָבָא תִּהְיֶה לְפָנַי כָּל הַיָּמִים’ ” .
שאלה: האם יואב לא חשב שהוא חייב להרוג אותו בתור מורד במלכות?
רבנו: כן” אבל היתה ביניהם גם התנגשות על תפיסת העמדה בצבא.
“וְאָמְרוּ עוֹד” ‘פְּשׁוֹט נְבֵלְתָּא בְּשׁוּקָא וְלָא תֵּימַר” גַּבְרָא רַבָּא אֲנָא” כָּהֲנָא אֲנָא'”. יש כאן דבר מעניין” ספר ‘מסילת ישרים’ שינה מסדר הגמרא. בגמרא כתוב: “כהנא אנא” גברא רבא אנא”. גם הרמב”ם שינה וכתב: “חכם גדול אני” כהן אני”. מסתבר שזה מכוון. בגמרא מסופר שדברים אלה אמר רב לרב כהנא. יש מחקרים בתוספות אם רב כהנא היה כוהן או לא” עד כדי כך שהוא האשים את עצמו על כך שנשא כוהנת. יש אפילו שרצו לומר שהיו שני רב כהנא” אחד כהן ואחד שאינו כהן. יש מקום להבחין: ביחס ל”פשוט נבלתא בשוק”” יש עניין לעכב תלמיד חכם שלא יעשה בעצמו מלאכה בפני אחרים. וכן יש הלכה שלא להשתמש בכהן בעבודות ובמלאכות שונות. לרב כהנא היו שתי תכונות: שמו היה כהנא והוא היה תלמיד חכם. האם גם היה כהן? על כל פנים” משמיעים לנו שאפילו הגדרים החמורים האלה נדחים” ובלבד שלא יצטרך לבריות.
“וְאָמְרוּ עוֹד: ‘לְעוֹלָם יַעֲבוֹד אָדָם עֲבוֹדָה שֶׁהִיא זָרָה לוֹ'”” עבודה זרה סלקא דעתך? אלא הכוונה” “עבודה שהיא זרה לו”” לא לפי מקצועו” לא לפי כבודו” לא לפי עניינו” “‘וְאַל יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת'”.
יש הדרכה בחז”ל: “השמח בחלקו” . אתה צריך להרגיש שמה שהספקת הוא טוב” ועל יסוד זה תוכל להשיג עוד. מתוך מה שאדם מרגיש סיפוק במה שהשיג” הישג רוחני” חומרי או חברתי” הוא ישיג יותר. זוהי ההתנהגות הישרה והנכונה. זהו דבר יסודי בסדר החיים הרוחני” החומרי והחברתי של האדם .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן