פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נחלה נפשית / לגעת בטבע

נחלה נפשית / לגעת בטבע

מפגשים עם לבו של הטבע
קשר עמוק בין אדם לנחלתו ניכר בבקשת בנות צלפחד. הכמיהה שלהן לנחלה ביטאה רצון להקים את שם אביהן הנפטר “למה יגרע שם אבינו”.
ידוע ששמו של אדם הוא מהותו” אך מה הקשר לנחלתו? ואם נצליח לגלות קשר” נשאל – האם מסע של אדם לשוב אל נחלתו” מגלם מסע נפשי לשוב אל נשמתו?
בואו ננסה להבין ללבה של קרקע” ומה היא משלימה בנפשנו.
געגועים עזים לשפת הים מקבלים ביטוי בגמרא (פסחים ד): ‘ההוא (יהודי) דהוה קא אזיל ואמר: אכיף ימא אסיסני ביראתא’. דהיינו” על שפת הים אבנה ארמון לגור” כך ביאר רש”י את החלום שלו. ובתשובות הגאונים ביארו” שתמיד היה משתבח בשפת הים ואומר” שהסנה (צמח פטל נמוך) הגדל על שפת הים” שקול עבורו כנגד ברושים גבוהים. חכמים היו ערים לאהבתו את שפת הים” וידעו שהיא מבטאת התאמה נפשית לנחלה הזו ‘בדקו ואשכחוהו (ומצאו) דמזבולן קאתי” דכתיב “זבולון לחוף ימים ישכן”.’ על אף שהותרו שבטים לבוא זה בזה” וסדר הנחלות לא נשמר” הגעגוע הנפשי לנחלתו לא הרפה ממנו. נפשו כאומרת את דבר ה’ “זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד! פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ”.
מספרים על חסידים שהיו מטיילים בארץ והיו שוהים ימים מספר בנחלת כל שבט. הם עצרו והקשיבו ללבם” ניסו לחוש מתי הלב פורח. לפעמים” הלב מקדים את הסברי השכל” ומגלה את רצון הנשמה בדרכים שלו. החיפוש אחר הנחלה שלך מבטא רצון לחיפוש אחר עצמך” אחר נשמתך. הקרקע מעניקה יציבות ‘כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם” שנאמר והארץ נתן לבני אדם’ (יבמות סג)” והוסיף המהרש”א שהאדם בכלל נקרא על שם האדמה. אך הנחלה פורטת על נימים אישיים” נימים שבנות צלפחד רצו להשלים אצל אביהן.
בארצנו חבלים מגוונים” הים בעל אופק פתוח המפתה לזרום אל המרחב. הרים בעלי צוקים חדים מציבים גבול ומולידים גבורה. לא ראי השפלה כראי גב ההר ולא ראי המדבר הפשוט כראי החרמון המתנשא. אין ספק שהנופים משפיעים על רוחנו” אך הנופים” הם עצמם ציורים המבטאים את רצון ה'” את שכינתו באותו חבל ארץ. “כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ”. מסתבר” שכמיהת הלב שלנו לגור או לטייל באזור מסוים” יונקת ממקום פנימי בלב.
מסופר בילקוט שמעוני (יחזקאל שנא)” שריש לקיש למד תורה בטבריה ושמע אישה האומרת לחברתה ‘ברוך ה’ שהוציא אותנו מהאוויר הרע שבמקום זה'” כשהתברר לו שהם מהעיר מזגא” שם האוויר הרבה פחות טוב” אמר: ברוך המקום שנתן חן המקום על יושביו. אותו סיפור חזר על עצמו לגבי בחור שגלה מעירו ולכן לא היה מסוגל להתרכז בלימוד אצל רבי יוסי. האמת היא שבעירו המקורית היתושים היוו מטרד של ממש” אלא שסיבת ההפרעה לא משנה כלל” הלב מתגעגע לנחלתו. חן המקום זוהי לא הצדקה שלאחר מעשה” אלא כפי שהבהיר השפת אמת בפרשת אחרי מות ‘כל מקום יש לו נפשות מיוחדים. כמו שכתוב: חן מקום על יושביו’. נחלות הן הרבה מעבר לנדל”ן” האדמה מגלה עולם עמוק בנפשנו. וזאת מבלי לדבר על קדושתה הכללית של ארץ ישראל.
דיבור א-לוקי זה” המופיע בלבבות ומופיע בקרקע” מופיע גם בעולם הטבע באותו האזור ומשלים את התמונה. הקיצונית שבתופעות נקראת אנדמיות. זוהי תופעה של בעל חיים או צמח נדיר” המוגבל בתפוצתו לאזור קטן אחד” ולא מתקיים באופן טבעי בשום מקום אחר בעולם. כמו רוב מיני האירוס בארץ ישראל” המשמש כסמל החברה להגנת הטבע. או כמו שרף עין גדי שאין רפואה למכתו. איתני הטבע הם חלקים מהפאזל המרכיב את הנחלה. נחלתנו היא גם נחלתו הבלעדית של הצמח” ומעניין למה הקב”ה שידך בינינו.
גדלות מיוחדת נדרשה מיהושע בחלוקת הארץ” להצליח לחלק נחלות זה להבין ללבו של מקום” לשכינה המיוחדת השורה בו” ובו בזמן להבין לאופיו של שבט” ולשדך בניהם. רק יהושע היה מסוגל לזה בתור “איש אשר רוח בו”” ‘שידע להלוך עם כל אחד ואחד מהם כפי דעתו (רוחו)’ (מדרש רבה). בחלוקת הארץ נדרשה רוח הקודש גדולה” ואכן האמירה ‘זבולון עולה ותחום עכו עולה עִמו’ (ב”ב קכב)” הקדימה את הגורל שעלה בקלפי. הדגיש רבי צדוק הכהן בליקוטי מאמרים” כי נפשו של יהושע כללית” הכוללת כל נפשות הדור” וכמו כן כוללת את כל קדושת הארץ. רק כך אפשר לשדך בין אדם לנחלתו. ‘לכל אחד חלקו” כפי שורש נפשו. …וכן בכלל כל שבט ושבט כפי הקדושה השייך לאותו השבט’ (ר”צ” ישראל קדושים 109). על פי החזקוני בפרשה אפילו חלוקת המשפחות התבצעה על פי ה’.
‘עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשבטים’ (ב”ב קכב)” אך הפעם ישירות על פי ה'” וכל נחלה תכיל רבגוניות גדולה” ומי יבין ללבו של מקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן